מפקד חיל האוויר ואנשי הרבנות באתר ההתרסקות
במהלך טיסת אימון של רביעיית מטוסי F-16I צלל אחד מהם לפתע לקרקע. הטייס, רב-סרן עמיחי איטקיס, והנווט, רב-סרן עמנואל לוי, עדיין מוגדרים נעדרים - אך ברור שהסיכויים למצוא אותם בחיים קלושים. חלקי המטוס התחפרו בחול, מה שמקשה על החיפושים במכתש רמון
החיפושים אחר שני נעדרי התרסקות מטוס הקרב של חיל האוויר שהתרסק אמש במכתש רמון התרחבו הבוקר (יום ה'), אחרי ליל שימורים שבו התקשו הכוחות לאתר עוד שברים מה"סופה" שצללה לקרקע במהלך אימון. הנעדרים הם טייס חיל-האוויר, רב-סרן עמיחי איטקיס, בן 28, משדה ורבורג, והנווט, רב-סרן עמנואל לוי, בן 30 ממעלה אדומים. הודעות נמסרו למשפחותיהם.
מפקד חיל האוויר, עידו נחושתן הגיע למקום ההתרסקות, כדי לעקוב מקרוב אחר הסריקות. באזור בו התרסק מטוס ה-F-16I נמצאים גם אנשי הרבנות הצבאית, שאמורים לאתר את שרידי הגופות. במקביל, נאספים חלקי המטוס לצורך חקירת התאונה. הצוותים מאמינים שישלימו את המשימה עוד היום.
התרסקות במדבר - כל הדיווחים ב-ynet
- עמיחי הגשים את חלום הטיס של האח שנהרג
- היסטוריה של תאונות: התרסקויות F-16 בישראל
- קידמה בפיתוח ישראלי. ה'סופה' התרסק לראשונה
על החיפושים מקשה אופי השטח החולי. חלקים של המטוס חדרו לתוך האדמה, כך שקשה להבחין בהם מהאוויר
ויש לסרוק את השטח מן הקרקע. באזור פרושים כוחות גדולים מכל הסוגים של חיל האוויר. בלילה השתתפו בחיפושים צוותי יחידות החילוץ של הר הנגב והערבה.
רביעיית F-16I, המטוס החדיש ביותר של חיל האוויר, ערכה אמש בסביבות השעה 8 בערב אימון שגרתי מעל מכתש רמון, במזג אוויר טוב לטיסה. מטוסי ה"סופה", שהמריאו מבסיס רמון, ביצעו אימון יירוט לילה. כרבע שעה לאחר פתיחת התרגיל, המטוס המוביל החל בצניחה מהירה לקרקע, מגובה של 4,000 מטר. לפני ההתרסקות, הטייס והנווט לא דיווחו ברשת הקשר על בעייה מסוימת - אלא מסרו דיווחים שגרתיים בלבד.
במהלך ההתרסקות, שארכה כ-20 שניות, הבחין ככל הנראה אחד ממטוסי הרביעייה במטוס הצונח, אך כנראה שלא הבין כי מדובר בצניחה אל הקרקע. המטוס פגע במרכז מכתש רמון והנעדרים הם טייס ונווט. מדובר במטוס השני מסוג "סופה" שמעורב בתאונה קשה - והראשון שמתרסק.
ההערכה הראשונה היא כי מדובר בטעות אנוש - אובדן התמצאות במרחב - ושתוך ימים ספורים ניתן יהיה לשלול סופית אפשרות של כשל טכני. עם זאת, מערך מטוסי ה"סופה" קורקע באופן מיידי לאחר התאונה, אך חיל האוויר ככללו ממשיך להתאמן כרגיל. בעקבות האסון, מינה מפקד חיל האוויר, אלוף עידו נחושתן, ועדת חקירה בראשות אלוף משנה, אף הוא טייס מטוסי סופה.
מפקד חיל האוויר לשעבר, אלוף (במיל') אביהו בן נון, אמר ל-ynet כי ה-F-16I הוא המטוס המתקדם ביותר בחיל האוויר.
"מערכות הלחימה שלו הן מהמגוונות ביותר שיש, והכי מגוונות שיש לחיל האוויר, וכך גם מערכות ההגנה שלו. המנוע שלו מאוד אמין, ולאורך ההיסטוריה שלו נרשמו מיעוט תקלות ותאונות".
לדבריו, "אי אפשר לומר שזה המטוס הכי בטוח בחיל האוויר, אך הוא בהחלט בטוח מאוד. מדובר בדגם מטוס הקרב האחרון שהגיע אלינו, עם כל האמצעים המתקדמים ביותר, ויכולות טווח וביצועים מרשימים ביותר".
Read this article in English