שתף קטע נבחר
 

פרשת תולדות

בתחילת פרשתנו מסופר על המאבק בין יעקב ועשיו שהתחיל עוד בהיותם בבטן רבקה, ובלשון הפסוק: "ויתרוצצו הבנים בקרבה", ואומר על כך המדרש: "שהיו מריבים על נחלת שתי עולמות, עולם הזה ועולם הבא", שכל אחד מהם רצה לקבל את שתי העולמות.

 

ולכאורה צריך להבין, מה מקום יש למריבה ביניהם? הרי החלוקה בין יעקב ועשיו ברורה מאוד; יעקב רוצה את העולם הבא, שהרי כשעברה רבקה על פתח בתי המדרש ביקש יעקב לצאת, משום שזהו ענינו, כשלעומת זאת ענייני העולם הזה לא דיברו אליו כלל. עשיו, לעומתו, רצה את העולם הזה עם כל תאוותיו. אם כן יכלו להתחלק ביניהם שיעקב יקח את העולם הבא ועשיו את העולם הזה, ואין על מה לריב...

 

ההסבר לכך הוא, שבאמת כל אחד מהם רצה את שני העולמות. יעקב רצה גם את העולם הזה משום שגם בו יש מטרה, לקדש את העולם הזה ולהפוך אותו למסייע לקדושה. ועשיו "פזל" גם לעבר העולם הבא. אלא שעדיין יש הבדל מהותי בן תפיסת העולם של עשיו לזו של יעקב. ובכדי להבין זאת נקדים עניין נוסף בפרשה הדורש ביאור:

מסופר בפרשה על הברכות שברך יצחק את יעקב. הברכות העיקריות הן "ויתן לך האלוקים מטל השמים ומשמני הארץ". מה משמעות הדברים? "טל השמים" – הכוונה לעניינים הרוחניים שתהיה לו בהם הצלחה. "משמני הארץ" – הכוונה לעניינים החומריים שיהיה לו שפע של ברכה גשמית. לאחר מכן בא עשיו ומקים קול זעקה: "הלא אצלת לי ברכה" – הברכות מגיעות לו, וכעת נלקחו ממנו! ויצחק אביו אומר לו "בא אחיך במרמה ולקח ברכתך", ולבסוף מברך גם אותו "הנה משמני הארץ יהיה מושביך ומטל השמים".

 

הדבר תמוה הרי בעצם עשיו קיבל את אותם הברכות, "משמני הארץ ומטל השמים" ומה אם כן זעקתו של עשיו ומדוע יצחק אומר שלא נשאר לו ברכות.

 

ההסבר בדברים הוא שיש שוני מהותי בסדר הברכות, אצל יעקב מופיע קודם "טל השמים" ורק לאחר מכן משמני הארץ, וזאת משום שאצל יעקב עיקר עניינו הם העניינים הרוחניים בזה הוא רואה את מטרתו בעולם, ורק כדי להשלים את המטרה העליונה לקדש את העולם הוא זקוק גם ל"משמני הארץ" שתהיה לו גם פרנסה בשפע. לעומת זאת אצל עשיו הכל מתחיל ב"משמני הארץ" – העיקר אצלו הוא שיהיה לו גשמיות בשפע כדי למלא ולהשיג את כל תאוותיו, ורק לאחר מכן הוא גם רוצה לא להפסיד גם את עולם הבא ולכן כשישאר לו זמן יעשה גם קצת מצוות.

 

וזה אם כן השוני המרכזי בן עשיו ליעקב, כששניהם רוצים את שתי העולמות והשאלה היא מה המטרה והיעד המרכזי של כל אחד. וזהו גם הלקח העיקרי מהמאבק הגדול באיזה דרך עלינו לבחור. אנו, כבניו של יעקב, ראוי שנבחר בדרכו ונתמקד בעיקר בענייני הרוחניות, כאשר הגשמיות היא רק אמצעי ולא המטרה.

 

הרב נפתלי ועקנין, רב השכונות בן גוריון ונאות יצחק בלוד.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים