שתף קטע נבחר

 

השמיים נסגרו: "אולי עוד 8 שנים יהיה שדה חלופי"

מערכת ILS, המאפשרת לנחות גם בתנאי מזג אוויר קיצוניים, כבר מותקנת בנתב"ג, אבל מחכה לאישור. מנכ"ל אל על: "בעולם נוחתים במזג אוויר כזה ואצלנו לא". נרי ירקוני: "או שישדרגו את נתב"ג, או שיתקנו את כל הליקויים בשדה התעופה בעובדה, כדי להכשירו". מתי נוכל להימנע מנחיתות בקפריסין ועמאן?

ליאורה לוין, שהגיעה היום (ג') ממוסקבה, נאלצה להעביר שעות ארוכות בעמאן, משום שנתב"ג נסגר חלקית בעקבות הערפל הכבד. "זה אבסורד ולא נורמלי", סיכמה את החווויה המפוקפקת. "לפני כמה שנים טסתי ללונדון, ובמקום לנחות בהיתרו, נחתנו בלוטון הסמוך, וגם זה בגלל עניין ביטחוני ולא בגלל מזג האוויר. הזוי שיש לנו נמל תעופה כל כך מושקע, אבל פרימיטיבי מהבחינה הזו". ליאורה לוין לא לבד. גם מומחי תעופה תמהים כיצד זה שבנמל התעופה הבינלאומי של ישראל עדיין אין אפשרות לפעול במזג אוויר שכזה.

 

ישנים על הרצפה בנתב"ג

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

ישראל היא גם אחת המדינות הבודדות במערב, שבהן אין נמל תעופה בינלאומי חלופי. הטייס ועורך הדין נרי ירקוני, שכיהן בעבר כראש מינהל התעופה במשרד התחבורה, אומר כי "נתב"ג מסווג בקטגוריה מספר אחת, שהיא הנמוכה ביותר, בכל הקשור לפעילות בתנאי מזג אוויר קשים. המשמעות היא שבכל מזג אוויר שנחשב לשגרתי באירופה, בישראל לא ניתן לנחות. מישהו צריך לקבל החלטה או לשדרג את הקטגוריה, או לתקן את כל הליקויים בשדה התעופה בעובדה על מנת להכשירו לפעילות בינלאומית".

 

עוד דיווחים על הערפל שקרקע את נתב"ג:

 

צילום: איתמר עטיה

 

הפיתרון השלישי, שהוא לדעת ירקוני הנכון והטוב ביותר, גם מבחינת איכות הסביבה וגם מבחינה כלכלית, הוא להכשיר את שדה התעופה בנבטים, בו קיים מסלול ההמראה הארוך במזרח התיכון. "צריך ואפשר להפשיר אותו לפעילות אזרחית, דבר שייאפשר בו נחיתות והמראות גם בלילה, ובנוסף, עוברת בסמוך אליו מסילת רכבת, דבר שיקל מאוד את ההגעה אליו".

 

ירקוני הסביר עוד כי לנחיתה במצב של ערפל כפי שהיה הלילה, נדרשים "שלושה תנאים: רישיון לשדה לפעול במזג אוויר כזה, רישיון למטוסים לנחות ולהמריא במצב כזה, ורישיון דומה לטייסים עצמם. אני נוטה להאמין שחלק גדול מהמטוסים שהופנו הלילה לנמלים חלופיים בחו"ל עמדו בשני התנאים הראשוניים".


מחכים שמישהו יפזר את מסך הערפל. תקועים בנתב"ג (צילום: דודו אזולאי)

 

ישראל בחברה "טובה" מבחינת תעופה. גם נמל התעופה החלופי הרשמי של נתב"ג, לרנקה, נסגר לנחיתות בשל הערפל. לפני מספר חודשים אישרה הממשלה את תקצוב תכנון שדה התעופה החדש שיוקם בתמנע שבדרום, אבל שנים יחלפו עד להקמת נמל התעופה הזה. עד אז פועלים במקביל, ובאיחור ניכר אחרי העולם, להכשרת מערכת טכנולוגית שתאפשר נחיתות והמראות בערפל קיצוני וחריג בנתב"ג, כפי שהיה הלילה (ILS - Instrument landing System).

 

עקב הערפל הכבד, שהחל בסביבות חצות, נרשמו עיכובים בעשרות טיסות שהיו אמורות לנחות בישראל או להמריא ממנה. מעט מהטיסות, כמו לפראג ולבודפשט, בוטלו, ועצבי הנוסעים שהמתינו שעות ארוכות חצו את גבולות ישראל. אלפי נוסעים העבירו את הלילה בנמלי התעופה של פאפוס בקפריסין, של עמאן, באנטליה וחלקם אף נחתו בקהיר.

 

אל על: במדינות זרות, אלו לא תנאים חריגים

מנכ"ל אל על, אליעזר שקדי, שהגיע לשערי ההמראות, סיפר כי 14 טיסות שובשו בחברה בשל הערפל, "חייבים להסדיר את הנושא הזה, שבמצב קיצוני וחריג כפי שהיה הלילה, יהיה נמל תעופה חלופי בינלאומי בישראל. זו נקודה משמעותית שמחייבת הסדרה. במזג אוויר שכזה יש נחיתות והמראות ברחבי העולם, וזה לא נחשב לחריג. צריך לפעול שזה יקרה גם אצלנו באופן תכליתי". נוסעים שנתקעו בירדן סבלו במיוחד ולא ירדו מהמטוסים בגלל שיקולי ביטחון. ארקיע נפגעה, בעיקר משום שחלק מטיסותיה משרתות את משרד הביטחון, ולכן אינן מורשות לנחות בנמלים באזור. מנכ"ל החברה, גדי טפר, הצטרף לקריאה להקים נמל תעופה חלופי בהקדם.

  

מנהל נתב"ג, שמואל קנדל, ניסה לפזר את ערפל הפסימיות: "יש פער בנושא שנמצא בשלבי סגירה. כבר הותקנה בנתב"ג המערכת שתאפשר פעילות במזג אוויר גרוע, והוכתבו הנהלים בנושא, מה שיאפשר כמות גדולה של נחיתות והמראות במזג אוויר קשה". קנדל הדגיש עוד כי בכל מקרה, העדיפו את הבטיחות על פני קיבולת: "שמרנו על רווחים בין הטיסות, ובל נשכח שבשל פרויקט שיפוץ המסלולים לטובת שיפור הבטיחות, אנחנו נאלצים לפעול עם מסלול אחד בלבד לנחיתות ולהמראות". 


מחפשים דרכים להעביר את הזמן. תקועים בנתב"ג (צילום: דודו אזולאי)

 

ברשות שדות התעופה הדגישו שגם אם המערכת לנחיתת מכשירים (ILS) היתה מופעלת הלילה, היא לא היתה מאפשרת המראות ונחיתות, משום שהיא יעילה רק כאשר הראות היא למרחק של 100 מטרים בזמן ערפל, ואילו הלילה הראות היתה למרחק של מטרים ספורים בלבד. עוד הודגש כי לא קיימת מערכת בעולם שהיתה מאפשרת נחיתות והמראות במצב קיצוני כל כך. נכון לעכשיו, המערכת שכבר מותקנת מחכה לאישור הפעלה ממשרד התחבורה.  

 

מנהל רשות התעופה האזרחית, גיורא רום, אמר הבוקר בדיון בחוק הטיס בוועדת הכלכלה בכנסת, כי "שדה התעופה בעובדה יכול היה לקלוט רק 3-4 מטוסים, לעומת 25 המטוסים שלא יכלו לנחות. בעובדה אין את השירותים הנלווים ואין בו תהליך של נחיתה בעזרת שירותים אוטומטיים. כשצריך אלטרנטיבה, השיקול הראשון הוא לנחות בביטחון והשיקול השני הוא לתת שירותים שיאפשרו המראה מחודשת. אני מקווה שתוך 8-10 שנים יהיה בישראל שדה תעופה נוסף שיוכל לתת שירותים".

 

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי "יש כיום נחיתות מכשירים על מספר מסלולים שונים בנתב"ג, אולם בתנאי מזג האוויר קיצוניים וחריגים ביותר גם נחיתת מכשירים אינה מספקת. במקרים אלה השדה נסגר, ויש חובה להפנות את הטיסות לשדות חלופיים. מתווה זהה קיים בשדות תעופה בכל רחבי העולם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מטוסים בערפל, היום
צילום: דודו אזולאי
עיכובים בטיסות. הנוסעים התייאשו
צילום: דודו אזולאי
צילום: איל פישר
נרי ירקוני
צילום: איל פישר
מומלצים