שתף קטע נבחר

 

אחרי הנישואים יש שינוי ב"כבד את אביך ואימך"?

שאלה:

 

התחתנתי לא מזמן, האם חובותיי כלפי הוריי (במסגרת כיבוד הורים) השתנו?

 

תשובה:

 

עטרה שלום וברכות לנישואייך.

 

מצוות כיבוד הורים היא מצווה גדולה וחשובה, והיא אחת מעשרת הדברות. וכתב על זה הרמב"ם: "כבוד אב ואם - מצוות עשה גדולה, וכן מורא אב ואם. שקל אותן הכתוב בכבודו ובמוראו, כתוב 'כבד את אביך ואת אמך' וכתוב 'כבד את ה' מהונך', ובאביו ואמו כתוב 'איש אמו ואביו תיראו' וכתוב 'את ה' אלהיך תירא', כדרך שציווה על כבוד שמו הגדול ומוראו, כך ציווה על כבודם ומוראם". (רמב"ם הלכות ממרים פרק ו).

 

בחיוב זה אין הבדל בין איש לאישה, ולומדים זאת מלשון התורה: "איש אמו ואביו תיראו" (ויקרא יט) הנוקטת לשון רבים – " אין לי אלא איש, אשה מנין? כשהוא אומר: 'תיראו' הרי כאן שניים". (תלמוד בבלי מסכת קידושין דף ל, ב).

 

אמנם, בזמן שאישה נשואה חיובה פחות מזה כשהיא רווקה או גרושה. ובלשונו של הרמב"ם: "אחד האיש ואחד האשה חייבין במורא וכבוד, אלא שהאיש יש בידו לעשות והאשה אין בידה לעשות ... לפיכך אם נתגרשה או נתאלמנה הרי שניהם שווים". (רמב"ם הלכות ממרים פרק ו הלכה ו).

 

מדוע שונה דינה של אישה נשואה משל פנויה?

כבר בבריאת העולם נאמר על הקשר בין איש ואישה שמתחתנים: "עַל כֵּן יַעֲזָב אִישׁ אֶת אָבִיו וְאֶת אִמּוֹ וְדָבַק בְּאִשְׁתּוֹ וְהָיוּ לְבָשָׂר אֶחָד", (בראשית פרק ב, כד). יש כאן הנחיה, שאדם צריך לעזוב את הוריו, ולהעדיף את הזוגיות. המשמעות ההלכתית של הדרכה זו היא, שבמקרה של סתירה בין צורכי ההורים וצורכי הזוג, יש להעדיף את אלו של בני הזוג.

 

אנו מוצאים בתנ"ך קונפליקט כזה, כאשר שאול מבקש ממיכל בתו, להסגיר את בעלה - דוד - לידיו, מפני שדוד מסכן את המשך שלטונו של שאול (לפי הבנתו המוטעית). מיכל מבריחה את דוד מהבית ושאול כועס מאד (שמואל א פרק יט). מיכל נהגה לפי ההלכה, בהעדיפה את טובת בעלה והזוגיות שלהם, על פני רצונו של אביה.

 

עיקרון זה צריך לשמש גם היום בעיקר את ההורים של בני הזוג, שלא יבקשו בקשות המכניסות את ילדיהם לקונפליקט כזה, אלא לדעת ששלום הבית הוא ערך עליון בעתיד בני הזוג.

 

מדוע יש הבדל בין האיש והאישה?

בימים קדמונים, כאשר לא היה ביטוח לאומי ופנסיה, נפל עול הטיפול של ההורים הזקנים על ילדיהם. מישהו היה צריך לדאוג לפרנסתם ולצורכיהם. חובה זו הוטלה על הבנים, מכיוון שהם היו המפרנסים

העיקריים. אולם, כאמור, גם הבנים צריכים לקחת בחשבון את דאגתם להוריהם שלא תפגע בקשר הזוגי ובמשפחתם.

 

כיום, כשהתלות של המבוגרים בילדיהם פחתה מאוד, יש לבחון גם את הטיפול של הבנים בהורים לאור המציאות.

 

לכן, כל עזרה וטיפול בהורים שאינה מתנגשת עם צורכי המשפחה שלך – את צריכה ויכולה לעשות, ומבחינה זו אין הבדל בין מצבך היום לבין המצב שלפני נישואייך. אולם כאשר להורים יש דרישות העומדות בסתירה לשלום ביתך, צריך לשקול ולהעדיף את הזוגיות.

 

כל טוב. (משיב: הרב שמואל שפירא, רבה של כוכב יאיר)

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים