שתף קטע נבחר

 

מאבק עם לבן או מול המלאך?

המאבק עם לבן מסתיים בהסדר מדיני, אך הקרב של יעקב עם המלאך מסתיים במאבק אימתנים. ואיך נראה הסכסוך שלנו עם הפלסטינים?

יעקב נאבק כל חייו. הוא נאבק בלבן, והוא נאבק בסכסוכים בתוך ביתו, והוא חושש מהעממים שסביבו, לאחר שבניו טובחים בשכם. יעקב כמובן נמצא בסכסוך מתמשך עם אחיו עשיו. אך ליעקב יש רק מאבק אחד המתמקד במלאך, והוא מופיע בפרשתנו "וישלח".

 

מה בין מאבק בבני אדם למאבק במלאך? מהי מהות המאבק במלאך, המבדילה בינו למאבק בני אדם אחרים? מאבק במלאך פירושו מאבק בסוג של כוח שאפשר לקרוא לו כוח מהותי. אתן דוגמא: היו מהומות של מהגרים בפאריז. זהו עימות בין בני אדם, על זכויות . אך יש מאבק אל מול האסלאם הרדיקאלי בעולם, זהו מאבק מול כוח רעיוני איתן. דהיינו זהו מאבק מול רעיון שמתממש בתנועה פוליטית, בארגוני טרור וכיוצא בזה.

 

המאבק שלנו באנטישמיות, איננו מאבק מקומי, מול תופעה אחת או אחרת. הוא מאבק מול רעיון שטני עתיק יומין שקונה לו אחיזה מעוותת בלבבות, בארצות שונות, בתרבויות שונות, ובעיתים שונים. לרעיון הזה קוראים בתורה 'מלאך'. יש גם 'מלאכים טובים' הרעיון שעם ישראל מממש הוא רעיון טוב, נאצל. האהבה היא סוג של 'מלאך', שכשהיא מתממשת בצורה נכונה היא מוסיפה אור וטוב, השנאה היא 'מלאך רע' שלעיתים יש לו שימוש טוב, כמו שנאת עושי עוולה. גם ה'אהבה' יכולה להיות מלאך טוב המנוצל לרעה , כשאוהבים אנשי מדון ורוע, אז מלאך האהבה מנוצל לרעה. כמו שאול החומל על מלך העמלקים אגג.

 

המאבק של יעקב במלאך, שלפי המדרש הוא המלאך של עשיו. והניצחון שלו על המלאך מלמד על הצפוי לבניו של יעקב. לא רק מאבקים מקומיים כמו המאבק בלבן. מאבק שיש לו התחלה, אמצע וסוף. אלא מאבק עם 'מלאכים' עם כוחות רעיוניים איתנים.

 

המאבק עם לבן מסתיים בהסדר מדיני. בונים מצבה שמסמנת קו גבול. קובעים שכל אחד מהצדדים לא עובר את קו הגבול הזה, ובכך מסתיים הסכסוך. אך הסכסוך עם המלאך, מסתיים במאבק איתנים עד אור הבוקר. מאבק שממנו יוצא יעקב אמנם חבול, אך המאבק הזה בונה אותו והוא נקרא מעתה ישראל ולא יעקב.

 

אחת המשימות הקשות העומדות בפנינו היא האבחנה בין מאבק מקומי, פתיר. למאבק עם אידיאה רעה ומסוכנת, המחייב מאבק איתנים עד אור הבוקר.

 

נדמה לי כי אחד מנושאי המחלוקת החוצים את החברה הישראלית בכל

הנוגע לסכסוך עם הפלסטינים הוא השאלה האם זה מאבק מקומי, על קרקעות, מים, חופש, ריבונות. ואז הוא מאבק על אינטרסים שהוא מאבק פתיר. או שמדובר במאבק עם 'מלאך'. מאבק עם מלאך בהקשר זה משמעו מאבק על רעיון. האם הפלסטינים הם מימוש של האסלאם המאמין בג'יהאד כנגד הכופרים. אזי יש לנו מאבק עם מלאך, וזו דינאמיקה אחרת לגמרי. בהקשר זה המאבק על ירושלים הוא לב הסכסוך. אך אם המאבק הוא על מימוש עצמי של מיעוט, על חופש וריבונות. אזי המאבק עשוי להיות פתיר. נדמה לי שזהו הויכוח העמוק. האם המאבק הוא עם לבן או המאבק הוא עם המלאך.

 

יעקב הרצוג המנוח קבע כבר לפני עשרות שנים, כי לב המאבק הוא ירושלים. ובכך הוא הגדיר את המאבק כמאבק איתנים במלאך. או לפחות תבע מאיתנו להבחין בין המרכיבים המקומיים של הסכסוך למרכיבים המהותיים שלו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים