שתף קטע נבחר
 

רובינשטיין: בג"ץ יכשיר את קווי מהדרין

החרדים הפגינו ואיימו, משרד התחבורה נכנע ובג"ץ כנראה יאשר - בקווי אוטובוס המשרתים בעיקר את הציבור החרדי תתקיים הפרדה בין גברים ונשים. החלטה סופית עדיין לא ניתנה, אך השופט אליקים רובינשטיין מבהיר היום חד-משמעית כי בכוונת בג"ץ לאשר את הצעת משרד התחבורה

בדרך להכשר: שופטי בג"ץ מתכוונים לאמץ את הסדר ההפרדה שמציע משרד התחבורה בקווי "מהדרין". בדיון שנערך היום (א') בבית המשפט הגבוה לצדק, אמר השופט אליקים רובינשטיין כי בכוונת בג"ץ לאמץ הסדר שיזם משרד התחבורה, ולפיו הפרדה בין גברים ונשים באוטובוסים המשרתים את הציבור החרדי, תיעשה בהסכמה - וללא כפייה או אלימות. על-פי ההסדר המוצע, משרד התחבורה יבצע בקרה גלויה וסמויה על פעילות קווי האוטובוס, מתוך כוונה למנוע גילויי אלימות כלפי נוסעות. החלטת בג"ץ המסתמנת תביא בפועל לשימור המצב הקיים, לפיו נשים לא יוכלו לשבת בחלקו הקדמי של אוטובוסים המשרתים בקווי המהדרין.

 

 

הדיון שנערך היום הוא כנראה האחרון בעניינה של עתירה שהגישו ב-2007 קבוצת נשים והמרכז לפלורליזם יהודי, נגד משרד התחבורה וחברות אגד ודן. ההסדר המוצע על-ידי המשרד מבוסס על דו"ח של ועדה מקצועית, שהמליצה על קיום הפרדה-מרצון, תוך קיום פיקוח ואכיפה שוטפים. כבר בתחילת 2010 אימץ למעשה בג"ץ את מסקנות הוועדה, כאשר קבע כי על משרד התחבורה ליישמן לתקופת מבחן של שנה.

 

פסק הדין בעניין העתירה צפוי להתפרסם בקרוב.

 

"אנו בדעה שהמסקנות מאוזנות"

"הנטייה שלנו היא ללכת עם מסקנות הוועדה ששר התחבורה אימץ", אמר היום השופט רובינשטיין. "הנטייה היא לקחת את המסקנות כמו שהן... אנו ערים לזה שיש הסתייגויות, (אבל) אנו בדעה שהמסקנות מאוזנות".

 

התגובות לדברי השופט מעורבות. רחל עזריה, חברת מועצת עיריית ירושלים, אומרת ל-ynet כי ההחלטה המסתמנת של בג"ץ תכשיר למעשה את ההפרדה הנהוגה כיום. "יש פה ניסיון לאחוז את החבל משני קצותיו", אומרת עזריה. "מצד אחד, בית המשפט אומר שהפרדה אינה חוקית - ומאידך, הוא מאפשר לה להתקיים".

 

במרכז לפלורליזם יהודי, אחד העותרים נגד משרד התחבורה, דווקא מברכים על הכוונה לאשר את ההסדר המוצע, אך מזהירים כי קיומו דורש אכיפה בלתי-מתפשרת מצד המשרד. "הכדור עובר כעת למשרד התחבורה", אומרת ל-ynet עו"ד עינת הורביץ, המייצגת את המרכז בדיונים בפני בג"ץ. "הם צריכים לוודא את קיום ההסדר כלשונו, ולדאוג לכך שלא תהיה הפרדה בכפייה בקווי האוטובוס".

 

בחברות התחבורה הציבורית אימצו בחום את הצהרת הכוונות של השופט רובינשטיין. עורכת הדין המייצגת את אגד, ארנה קדר, אמרה בדיון כי "אני סבורה שנוכח הודעת שר התחבורה שהוא מאמץ את המלצות הוועדה (המקצועית), שנותנות מענה מאוזן לצרכים של הגורמים השונים משני הצדדים, אני סבורה שיש לקבל את הודעת השר - ובכך לסיים את העתירה הזו".

 

"אנו אוהבים את כולם"

במהלך הדיון הזהירה עו"ד אורלי ארז-לחובסקי, מהמרכז לפלורליזם, מפני יישום חלק מהמסקנות: "הדו"ח אכן טוב ויפה, אך אי אפשר שיישאר כאות מתה", אמרה לשופטים. "נדרשת אמירה מצד בית המשפט שיגיד שדו"ח הוועדה יאומץ כלשונו". בדבריה, התייחסה לחובסקי לנוהג לפיו נשים עולות לקווי מהדרין מהדלת האחורית: "נשים שעולות בדלת אחורית, אין להן אומץ לשבת מקדימה. העלייה מדלת אחורית מתעלת אנשים לשבת מאחור, (ו)מה שהוועדה אומרת זה בלתי אפשרי, כי אם לא חל שינוי בשטח הדבר לא ישתנה. הנשים יהיו חייבות לציית".

 

הפתרון המוצע, לדבריה, פשוט: "אפשר או לסגור את הדלת האחורית לקווי הבדיקה (קווי המהדרין, ש.ה) או לפתוח לכלל הקווים. יש תופעה - נוסעת לא יכולה לשבת מקדימה בלי שתיתקל בהתקפה. דו"ח הוועדה מחייב את הנהג להתערב לטובת מי שמבקשת לשבת בחלק הקדמי, (אבל) ההנחיות לנהגים לא היו מספקות. במקום להעיר למי שתוקף את האישה, תוקפים אותה שהיא מנסה לעמוד על זכויותיה".

 

לדברי נציג עמותת בצדק, עו"ד ישראל גור, המצב שונה מזה המתואר על-ידי מתנגדי ההפרדה: "הציגו לאנשים שהתנהגות חריגה אסורה על-פי התורה - הרבי מגור לקח את זה אישי, והנחה את כל הרבנים בקריות. הרבי מבלז לקח זאת ברצינות, וגם בחוגים הליטאים. בתי הכנסת בבית שמש כינסו את האנשים. בעיתונות החרדית היו מודעות גדולות, וממשיכים בזה וזה לא נגמר. כולנו רוצים שלא יבואו אלינו בטענות. אנו אוהבים את כולם, ולמה לפגוע במשהו? אנו חושבים שצריך לאמץ את מסקנות הוועדה".

 

"הבקרים התבקשו לעבור מקום"

בבדיקה שערך משרד התחבורה לאחרונה, לא נמצאו עדויות לחריגות בקווי מהדרין: בדו"ח שערכה חברת בקרה שפעלה מטעם המשרד, נקבע כי בתקופת הפיקוח "לא דווחו אירועים של 'כפייה', 'התנגדויות', 'צעקות' וכדומה, בכל הקשור לסדר הישיבה באוטובוסים ובנוגע להפרדה בין גברים ונשים". עם זאת, חברת הבקרה דיווחה כי ב-6 מתוך 17 נסיעות - "הבקרים התבקשו/נדרשו לעבור מקום, וכך עשו על-מנת לא להגיע לעימותים עם האוכלוסייה המקומית".

 

עוד צוין בדו"ח כי "נדגמו 3,080 נסיעות בכל קווי השירות. מתוך הנסיעות שנדגמו, נמצאו חריגות מתנאי ההפעלה ב-1,733 נסיעות, אך אף לא אחת מהן הייתה קשורה להסדרים שנקבעו בכל הנוגע לישיבה (בהפרדה, ש.ה) באוטובוסים".

 

עם זאת, במרכז לפלורליזם יהודי מתחו ביקורת חריפה על הביקורת של משרד התחבורה: "אפשר לומר בוודאות שמשרד התחבורה ממשיך להתעלם מחובתו לקחת אחריות על הנעשה בקווי ההפרדה. לא נעשתה כל עבודת פיקוח על הקווים".

 

בהכנת הכתבה סייע אביעד גליקמן

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
גברים לחוד, נשים לחוד
צילום: עטא עוויסאת
הפגנות החרדים עזרו, כנראה
צילום: גיל יוחנן
אלה של החילונים, קצת פחות
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים