איומי שביתה בנמלים: הסכם השכר לא חל עלינו
שבועיים לאחר חתימת ההסכם בין האוצר להסתדרות, שאמור היה להעניק למשק שלוש שנים בלי שביתות - הולך ומתגלה סדק ענק. בנמלים דורשים תוספות מעבר למה שמבטיח ההסכם וכעת מתברר כי הם בכלל אינם מחוייבים לו
עובדי הנמלים אינם מסתפקים בתוספת השכר שהובטחה לכלל עובדי המגזר הציבורי – הם דורשים יותר. יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, חתם לפני כשבועיים על הסכם עם שר האוצר, יובל שטייניץ, שאמור היה להעניק למשק שלוש שנים שקטות ללא עיצומים או שביתות. אולם, כעת מתברר כי מספר קבוצות של עובדים הוחרגו מהסכם זה והן יכולות עדיין לשבות.
שר האוצר ויו"ר הסתדרות חתמו על הסכם לפיו יועלה השכר במגזר הציבורי - ממשלה, רשויות וחברות ממשלתיות - ב-6.25% במשך 3 שנים, בנוסף למענק חד פעמי של 2000 שקלים לכל עובד במשכורת נובמבר. ההסכם כולל סעיף של הבטחה לשקט תעשייתי למשך שלוש שנים בכל נושא הקשור אליו, ולכן אינו מאפשר לעובדים לדרוש תוספות שכר מעבר למה שכלול בו.
ואולם, ל-ynet נודע כי עובדי הנמלים הוחרגו מההסכם שנחתם עם האוצר רטרואקטיבית לאחר לחצים שהפעילו על ההסתדרות. זאת בנוסף לעובדים הסוציאליים וחלק מעובדי הפרקליטות שהוחרגו ממנו מראש מכיוון שנמצאו עוד קודם לכן בסכסוך עבודה על שכרם.
יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד, אלון חסן, אמר היום ל-ynet כי העובדים אינם מסתפקים בתוספת שכר ובכוונתם לבקש גם הגדלה של הפרמיות המשולמות להם: "ההסכם שנחתם בין עיני לשטייניץ לא חל עלינו ולא מעניין אותנו. אנחנו לא חלק מהמגזר הציבורי ואנחנו דורשים דברים אחרים לגמרי", אמר חסן. יש לציין כי בנמלים הוכרז סכסוך עבודה לפני חודשיים ולכן העובדים יכולים לשבות בכל רגע נתון.
הסיבה להחרגה: לא שיתפו את יו"ר הוועד במו"מ
גורם המעורה במו"מ אמר כי בזמן חתימת ההסכם היו עובדי הנמלים אמורים להיות חלק ממנו. אך מאוחר יותר הסכימו ההסתדרות והאוצר להחריג גם אותם בטענה שהעובדים בנמלים היו במו"מ על דרישות שונות עוד לפני משבר השכר הכללי.
לטענתו, "הסיבה לזעמם של עובדי הנמלים היא שראשי ועדים גדולים אחרים, כמו יו"ר ועד עובדי חברת החשמל מיקו צרפתי, היו מעורים במו"מ ואילו ראשי הוועדים בנמלים לא היו מעורבים וההסכם נחתם מעל ראשם. בעקבות זאת הפעילו ועדי הנמלים לחצים שהובילו להחרגתם מההסכם".
מההסתדרות נמסר כי עובדי הנמלים הוחרגו מההסכם מכיוון שנמצאו עוד טרם חתימתו במו"מ על דרישות לגיטימיות בקשר לתנאי שכרם.
במוקד הסכסוך - עובדי דור ב'
בשנת 2005 חולקה רשות הנמלים לארבע חברות נפרדות במסגרת הסכם עם העובדים. שר האוצר דאז, בנימין נתניהו, הציג את ההסכם כ"ניצחון על העובדים, הידועים בתנאי השכר המופלגים שלהם", אך ההסכם דווקא העניק לעובדים מענקים ותוספות נדיבות.
במסגרת ההסכם התחייבו העובדים לשקט תעשייתי של חמש שנים. השקט התעשייתי שממילא הופר שוב ושוב על ידי העובדים בטענות שונות הסתיים, והעובדים טוענים כי שכרם נשחק במשך השנים הללו יותר משכרם של עובדים אחרים במגזר הציבורי שקיבלו בינתיים תוספות.
יש לציין שיש קבוצה אחת של עובדים בנמלים שאכן קופחה – עובדי דור ב', עובדים צעירים, חלקם עובדים חדשים, שמקבלים שכר שממילא נמוך בעשרות אחוזים מזה של העובדים הרגילים. עובדי דור ב' לא השתתפו בחגיגת ההטבות של 2005 ולמרות זאת היו צריכים לשמור על השקט התעשייתי. נראה כי עובדי הנמלים ינופפו בתנאי העסקתם הבעייתיים של עובדי דור ב', כדי לדרוש תוספות שכר לכולם. כולל, לדוגמא, נתבים המשתכרים 60 אלף שקלים לחודש ומלגזנים במשכורות דומות.
מהנהלת נמל חיפה נמסר בתגובה: "בהיות חברת הנמל חברה ממשלתית, היא כפופה לממשלה ובהקשר זה לתוצר". מהנהלת נמל אשדוד לא נמסרה תגובה.
מאיגוד המשתמשים בהובלה ימית נמסר כי "איומי השביתה בנמלים הם תוצאה ישירה של התעלמות הממשלה מהצורך בהידברות עם העובדים". יו"ר האיגוד, גד שפר, אמר כי "בנמלי ישראל עובדים העובדים בלי הסכמי עוד מחודש פברואר. אם היו הסכמי עבודה בהם מעוגנים כל התוספות המגיעות לעובדים, לא היינו מגיעים שוב למצב בו העובדים מאיימים בשביתה והאיגוד התריע לא פעם על מצב זה. בכנס השנתי של האיגוד שהתקיים היום ציינתי כי בדרך הים עוברים 98% ממטעני סחר החוץ של ישראל ועל כן חייבים להבטיח בהסכמי עבודה את השקט התעשייתי במקום רגיש זה".