שתף קטע נבחר

 

פייסבוק: המילים "פייס", "וול", "פוק" ו"לייק" שייכות לנו

לפייסבוק נמאס מכל השירותים המפוקפקים שתופסים טרמפ על המילים שהיא הכניסה ללקסיקון. הבעיה: המילים האלו היו גם קודם במילון

האישור שנתן משרד הפטנטים והסימנים המסחריים האמריקני לבקשת פייסבוק לאשר את המילה Face כמותג לחדרי צ’ט מקוונים וקהילות עורר לא מעט רעש ברשת ביממה האחרונה. עד כה פעלה החברה רק נגד חברות שעשו שימוש במילה Face בצירוף המילה Book, אך זה עשוי להשתנות בקרוב, לאחר שהרשת החברתית תפרסם תנאי רישוי ברורים למילה Face ותסמן אותה כסמל מסחרי בלוגו שלה.

 

על פי הפרסומים, נראה כי פייסבוק עומדת להסתער על כל חברה בתחום הרשתות החברתיות שעושות שימוש במילה Face (כולל Face.com הישראלית).

 

הבלוג Engadget.com מעיר כי עיון בהיסטוריה של הבקשה מגלה סיפור קצת שונה.

 

הבקשה לרשום את “Face” כסימן מסחרי הוגשה על ידי חברה בשם CIS Internet Limited בדצמבר, 2005, עבור אתר Faceparty.com וכיסתה תכנון אירועים, שירותי היכרויות ומערכות הודעות טקסט. באוקטובר, 2008, החליט רשם הפטנטים האמריקני לפצל את הקטגוריות השונות לסימני מסחר נפרדים, כאשר אחד התחומים שהתפנו היה חדרי צ’ט מקוונים. פייסבוק הגישה מיד בקשה לסימן מסחר ולאחרונה היא אושרה.

 

נראה כי מרבית הדיווחים פסחו על מהלך משמעותי בהרבה מצד פייסבוק: רישום סימני מסחר ל-Wall, ל-Poke ול-Like בהקשר של קהילות מקוונות.

 

עו”ד אוריה ירקוני, מומחה לדיני מחשבים וטכנולוגיה במשרד ד”ר נמרוד קוזלובסקי עורכי דין, מציין שבתנאי השימוש של פייסבוק אוסרים על כל חבר לעשות כל שימוש במילים מסוימות (Facebook, the Facebook, לוגואים של F, הצירוף FB, המילה Face ו-Poke, Wall ו-32665). “בהתחשב בעובדה שכמעט כל בעל עסק בעולם המערבי (ועל אחת כמה וכמה מי שעוסק ברשתות חברתיות) משתמש בפייסבוק ולכן מחויב בתנאי השימוש של החברה, הרי שלפייסבוק עומדת עילת תביעה חוזית מזה זמן מה כנגד מרבית האנשים שעשויים לעשות שימוש באחת מן המילים האלה”.

 

עו”ד ד”ר נמרוד קוזלובסקי מזכיר שפייסבוק מנהלת לאחרונה מסע ארוך של התעסקות משפטים, באיום בתביעות ובתחילת הליכים, כנגד אתרים שמשתמשים בשם קרוב או דומה לרשת החברתית כדי לנהל פעילות מתחרה או שמדללת את סימן המסחר של פייסבוק. עיקר המאבק של פייסבוק מוקדש כנגד אתרים בתחום ההיכרות המינית או שירותי מין שבאופן מובהק בוחרים שמים מטעים או קשורים לפייסבוק. כמו כן פייסבוק מנהלת מאבק נגד אתרים שמרמזים בפרסום או בהפנייה אליהם כי הם קשורים לפייסבוק כדי למשוך גולשים. בעיקר כאשר מדובר באתרים בתחומים מפוקפקים, פייסבוק טוענת לפגיעה בשמה המסחרי, ומעתה כאשר יש לה סימן מסחר רשום היא יכולה לטעון לדילול סימן מסחר מוכר.

 

מה יעשו חברות הכוללות את סימן המסחר של פייסבוק בשמן?

 

עו”ד ירקוני: “מדובר בשאלה מורכבת. יש לשים לב שפייסבוק רשמה את סימן המסחר Face רק בתחום של חדרי צ’ט מקוונים. משמעות הדבר שחברה שמעוניינת לעשות שימוש במילה Face שלא בהקשר של חדרי צ’ט מקוונים יכולה לעשות זאת ללא כל הפרעה. הערה זו לא חלה על שימוש בצירוף Facebook, כיוון שהאחרון הוא לא רק סימן מסחר רשום אלא גם סימן מסחר מוכר היטב – מה שאומר שמגבלת השימוש עליו היא לא רק בתחום בו החברה עוסקת, אלא (לעניין פייסבוק) בכל תחום ובכל מקום.

 

“לגבי חדרי צ’ט מקוונים חדשים (הגדרה שמכילה בתוכה כמות אדירה של מדיה חברתית), מעתה והלאה יאסר עליהם לעשות שימוש במילה Face בשמם. יתרה מזאת, ההגבלה רחבה ומכילה גם שימוש במילה לצרכי פרסום (לדוגמה, רכישת המילה בגוגל) או שילובה במטה-דאטה של האתר כדי לקדם אותו באתרי חיפוש (SEO)”.

 

 

עו”ד ד”ר קוזלובסקי מציין כי גם הטעיית מנועי החיפוש על ידי כלילת המונח פייסבוק במתארי האתר עלולה להיות, במדינות מסוימות, הפרת סימן המסחר. עם זאת, אין מניעה לקנות פרסומות ממונות מגוגל המתחרות על מילת החיפוש פייסבוק כקישור ממומן.

 

לגבי אתרים קיימים שמכילים את המילה Face, עו”ד ירקוני מעריך כי לפייסבוק צפוי קרב קשה אם ברצונה לפעול כנגדם. ראשית, אם ברצונה לפעול כנגד אתר במדינה מסוימת, עליה לרשום את סימן המסחר שלה באותה מדינה. אמנם, אמנות בינלאומיות מקלות עליה לעשות כן, אולם הדינים של כל מדינה עשויים להערים קשיים – הן ברישום, והן בהגשת התביעה לאחר מכן. כך, לדוגמה, בישראל רשם סימני המסחר עשוי לסרב לרשום את המילה Face, כיוון שהרישום פוגע בזכויות Face.com הקיימת בישראל. אפילו אם יתיר הרשם את הרישום, לחברה קיימת עשויה לעמוד הגנת “שימוש אמת” המתיר לחברה לעשות שימוש בשמה האמיתי, לו תיתבע על שימוש במילה Face.

 

עו”ד ד”ר קוזלובסקי מציין שיש ביקורת של משפטנים על ההגנה על סימן מסחר במילים טבעיות בשפה כמוface וטענה כי חברה שבוחרת לעשות שימוש במילה טבעית ומקובלת בשפה לא צריכה לזכות להגנה רחבה שבפועל שוללת חופש ביטוי או שימוש עסקי לגיטימי מגורמים אחרים.

 

כיצד ינהגו חברות המעוניינות להתממשק עם פייסבוק?

 

עו”ד ירקוני: “בעניין זה הכללים מאוד ברורים, והן מוכתבים על ידי Facebook. כל מי שמשלב וידג’ט של Facebook או כפתור Like באתר שלו, משתמש ב-API של Facebook, ולמעשה מקבל על עצמו את תנאי השימוש שהחברה מציגה באתר שלה. תנאי השימוש האלה נותנים למשתמש רישיון לעשות שימוש בסימני המסחר של החברה, בכפוף לתנאים מסוימים. באופן כללי, התנאים אומרים דבר ברור – ניתן לך לעשות שימוש בסימן המסחרי שלנו, בתנאי שלא תעשה דבר שפוגע בערך המותג. צריך לזכור שפייסבוק מעוניינת שחברות יעשו שימוש בסימן המסחרי שלה ובכך יתרמו לערך החברה, וכל עוד השימוש בסימן תורם לפייסבוק (או לפחות, לא פוגע בה), פייסבוק לא תתנגד לשימוש בו”.

 

“בישראל, לדוגמה, ynet (עם הלוגו של החברה), הוא סימן מסחר רשום, וכך גם וואלה!. מיותר לציין שגם תאגידים בינלאומיים כמו Google ו-Apple רשמו את שמותיהם בתור סימני מסחר – דבר המגן גם על הדומיינים שלהם או על דומיינים שיש בהם כדי להטעות”.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים