שתף קטע נבחר

פרשת וישב

ישנה שייכות מעניינת בין אחת הדמויות המרכזיות של פרשת השבוע שלנו, יעקב אבינו, ובין חג החנוכה הקרב ובא

ישנה שייכות מעניינת בין אחת הדמויות המרכזיות של פרשת השבוע שלנו, הלא הוא יעקב אבינו, ובין חג החנוכה הקרב ובא. משימת חייו של יעקב הייתה להגיע לרמה של שלמות אנושית גבוהה ביותר, הדרגה אליה הגיעו רק אדם וחווה לפני שחטאו בחטא עץ הדעת. זו הסיבה לדמיון הגשמי בין יעקב אבינו ואדם הראשון. חז"ל אומרים כי תחת כיסא הכבוד היו ארבע דמויות: שור, אריה, נשר ואדם. דמות האדם שתחת הכיסא הייתה דמותו של יעקב אבינו. זאת כיון שיעקב אבינו מייצג את שלימות המין האנושי.

 

אבל מה בעצם יעקב השיג? מה זה אומר להגיע לשלמות האנושית? חז"ל מלמדים אותנו כי שלמות האדם מושגת כאשר אדם מגיע לשלמות בשלושה תחומים בחייו: מעשה, דיבור ומחשבה. באופן כללי, אבותינו הקדושים עבדו כמובן בכל שלושת התחומים, באופן השלם ביותר. אך באופן פרטי יותר, מוסבר שאברהם התמקד בעיקר בתחום של פעולה באמצעות מעשי חסד – תחום המעשה. יצחק התמקד בתחום הדיבור –התפילה. ויעקב התמקד ברמה הקשה ביותר של המחשבה, באמצעות לימוד תורה. ואכן, לא לחינם נקרא יעקב "בכיר האבות".

 

כבני אברהם, יצחק ויעקב, גם אנו יכולים וצריכים להשיג מטרות אלו, כפי שהם ברמה שלנו. בשביל להצליח לבצע את המשימות הללו צריכים לעבוד על כך בכל יום מימות השנה, עבודה מתמדת של מחשבה, דיבור ומעשה שלמים כרצון הבורא, אך ישנן תקופות זמן מסוימות בהן העבודה הזו קלה יותר. אחת התקופות האלו מתחילה ביום בריאת העולם, כ"ה אלול, ומגיעה לשיאה בכ"ה כסלו, היום הראשון של חג החנוכה הקרב.

מדוע דווקא במועד זה? מה כל כך מיוחד בתקופת זמן זו ומביא לעבודה קלה יותר?

 

ההסבר לכך מופיע בתורת החסידות: בכל תחילת שנה, מאיר בעולם גילוי אור אלוקי שנותן כוח חדש לעולם לקיומו בשנה החדשה. אור זה משפיע ונותן גם לנו, בני האדם, התעוררות וכוח לעבודה. וכיון שכ"ה אלול הוא היום הראשון של בריאת העולם, מתחילה אתו התקופה המיוחדת בה העבודה בשלושת התחומים הנזכרים קלה יותר, והיא נמשכת שלושה חודשים – עד כ"ה כסלו, כשהמטרה היא שבמשך שלושת החודשים הללו, יעבוד כל יהודי על עצמו לתקן את שלושת לבושי הנפש: מחשבה, דיבור ומעשה. וכאשר היהודי מתקן גם את מחשבותיו, או אז יכול הוא להתחיל לחגוג את חג החנוכה, המציין את נס פך השמן. כי השמן מסמל את החוכמה. חוכמה זו היא חוכמת התורה אשר מעדנת ומקדשת את מחשבותיו של היהודי.

 

על פי המסורת, יעקב נקבר ביום כ"ה כסלו, שלימים הפך להיות היום הראשון של חג החנוכה. המשמעות הפנימית של כך היא כי יעקב השלים את משימת חייו ותיקן את עצמו לא רק בתחומי המעשה והדיבור, אלא גם בתחום המחשבה.

 

חג החנוכה נחוג כניצחון של האור הרוחני של התורה על פני החושך החומרני של תרבות יון. בתפילת "על הניסים" בחנוכה אנו מודים לה' על הנס שארע כאשר "עמדה מלכות יון על עמך ישראל להשכיחם תורתך". מטרתם העיקרית הייתה לנתק את היהודים מן המהות הרוחנית של התורה שלהם. זו הסיבה שהחודש השלישי, חודש כסלו, מזוהה בעיקר עם הרעיון של תיקון התחום הגבוה ביותר בחיים, תחום המחשבה. ואת זה עושים באמצעות כוחו של לימוד תורה.

 

את הרעיון הזה גילו לנו גדולי החסידות, בכדי שנדע לנצל את התקופה המיוחדת הזו, ללמוד מיעקב אבינו ולמלא את תכליתנו – השלמת המחשבה, דיבור ומעשה, שיהיו כרצון הבורא.

 

הרב רפאל בן שימול הוא רבה של הקהילה הספרדית מנהטן (Manhattan Sephardic Congregation) בניו-יורק ומייסד מרכז הלימוד "אלף".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים