יום בחייהם: כך שינה קוקטייל האיידס את המחלה

משרד הבריאות מייחס את מספרם העולה של הומואים בקרב נשאי ה-HIV החדשים ל"קוקטייל האיידס" המפורסם: מה יש בו, כיצד הוא פועל והאם אי פעם תימצא תרופה למחלה? לרגל יום האיידס : כל התשובות לכל השאלות על האבחון והטיפול

קוקטייל התרופות לאיידס שיצא לדרך בשנת 1996 הביא למהפיכה אדירה בטיפול בחולי איידס. איידס הפכה למחלה כרונית שהחולים חיים איתה שנים ארוכות. דו"ח של משרד הבריאות שפורסם השבוע, העריך כי הצלחת "קוקטייל האיידס" בטיפול במחלה הביא לירידה בחשש בקרב הומואים מהידבקות - ושיעורם בקרב נשאי ה-HIV הולך ועולה. לפי הערכת הוועד למחלמה באיידס, מספר הנשאים החדשים יעמוד על כ-411 איש ב-2010, כ-140 מהם - הומואים. לפי הערכת משרד הבריאות, חיים בישראל כ-7,000 נשאי HIV.

הטיפול בקוקטייל כרוך בתופעות לוואי רבות, בסבל לנשאים ולחולים, בבדיקות רבות ובצורך בניטור קפדני אחר תגובת הגוף ורגישויות הנגיפים. יחד עם ד"ר קלריס ריזנברג, מנהלת המכון למחלות זיהומיות במרכז הרפואי סורוקה, אנו מביאים לכם את כל התשובות לכל השאלות על המלחמה בנגיף ה-HIV.

עוד על המחלה:

למה הטיפול באיידס נקרא קוקטייל ומה הוא מכיל?

הטיפול ב-HIV מורכב משלוש תרופות משתי קבוצות שונות. עירבוביה זו הביאה את הכינוי קוקטייל שהפך לז'רגון יומיומי בקרב הרופאים והמטופלים. קיימות כיום שש קבוצות שונות של תרופות לאיידס:

מעכבי CCR5: כדי להתרבות, חייב הנגיף לחדור לתא דם לבן באדם הקרוי CD4. על מעטפתו של תא זה מצוי קולטן אליו נצמד נגיף ה-HIV טרם כניסתו לתוך התא. תרופות ממשפחת מעכבי CCR5 מעכבות את אותה הדבקה של נגיף ה-HIV לקולטן CCR5.

מעכבי איחוי: לאחר שהנגיף נצמד למעטפת התא, מתרחש תהליך חדש הקרוי איחוי ,במהלכו נשאב הנגיף אל תוך התא. בקבוצת מעכבי האיחוי קיימת תרופה אחת בשם פוזיאון, המעכבת את תהליך החדירה לתא.

מעכבי נוקלאוזיד ונון-נוקלאוזיד האנזים המהפך: לאחר כניסת הנגיף אל חלל התא, מתחילה פעולתו של אנזים הקרוי אנזים המהפך (Reverse Transcriptase) ההופך את החומר הגנטי של נגיף ה-HIV הקרוי RNA לחומר גנטי אנושי - DNA. תרופות מעכבות האנזים המהפך, מונעות תהליך זה של הפיכת החומר הגנטי מנגיפי לאנושי.

מעכבי אינטגראז: לאחר הפיכת החומר הגנטי של הנגיף ל-DNA הדומה לחומר הגנטי האנושי, קיים אנזים אחר הקרוי אינטגראז המחדיר את ה-DNA אל תוך ה-DNA האנושי. תרופות מעכבות אינטגראז מעכבות תהליך זה.

מעכבי פרוטאזות: לאחר שתא דם לבן מסוג CD4 נדבק בנגיף ה-HIV, התא הופך "מקולקל" ועובר אפופטוזיס - מוות תאי. ברגע זה שברים גדולים של חלבונים המכילים בתוכם את החומר הגנטי של נגיף ה-HIV נשפכים שוב לחלל התא, ואנזימים הקרויים "פרוטאזות" חותכים את החלבונים לשברים קטנים. התוצאה היא מיליוני חלקיקי חלבונים ההופכים לנגיפי HIV. תרופות המעכבות את חלבוני הפרוטאזות מונעים את החיתוך של החומר הגנטי של ה-HIV ובכך נמנעת יצירת "צאצאי נגיפים" חדשים.

מציינים את יום האיידס הבינלאומי בסין (צילום: רויטרס)

איך בוחרים את סוג הטיפול?

בדומה לפרוטוקולים רבים של כימותרפיה הניתנים לחולי סרטן, קיימים גם פרוטוקולים מובנים לחולי איידס. אלה מותאמים לפרופיל החולה, כשנלקחים בחשבון גיל החולה, מחלות נוספות בהן הוא לוקה, גילו, תופעות הלוואי של התרופות, ובדיקת רגישות הנגיף לתרופות.

מדוע אין תרופה שמשמידה את הנגיף?

הבעיה העיקרית היא היכולת של הנגיף להשתנות ולעבור מוטציות תוך כדי התרבות. באותו אדם בו זמנית ישנם עשרות ומאות אלפי תתי סוגים של נגיף ה-HIV. הנגיף נוטה גם להתחבא בבלוטות לימפה ובתאי עצב, לשם אין חדירה טובה של התרופות שיכולות היו להשמיד את הנגיפים.

מדוע לא מצליחים לייצר חיסון לאיידס?

כדי לייצר חיסון היום, חייב להיות קטע יציב בנגיף שאינו עובר שינויים. לצערנו, נגיף ה-HIV מתוחכם ועובר כל העת מיליוני מוטציות. לפיכך נראה שתידרש מחשבה יצירתית שתאפשר חיסון המונע הדבקה באיידס.

מותר לתת קוקטייל גם לנשים בהריון?

זוהי חובה: כיום נשים הרות הנושאות את הנגיף מקבלות את הקוקטייל. אם הסיכוי של נשאית HIV ללדת ילד נשא עומד על 25% עד 30%, הרי שעם הטיפול לאישה ההרה ומתן קוקטייל לילוד מונעים לחלוטין את הדבקתו בנגיף. יתרה מזו, קיימת המלצה בכל העולם לכל אישה הרה לעבור בדיקת HIV לפני כל הריון. משרד הבריאות שוקל לבצע בדיקה זו לכל הנשים ההרות בקרוב. כך או כך, כל אישה הרה יכולה לבקש מהרופא המטפל בדיקת HIV בחינם ובכל מועד.

האם הקוקטייל הוא טיפול לכל החיים?

כן. לפני 5 שנים הופיע מחקר מקיף שכלל אלפי מטופלים. בקרב מחציתם ניסו להפסיק את הטיפול ולחדשו רק כשרמת תאי CD4 צונחת, ובמחצית הנותרת המשיכו בטיפול כל העת. תוצאות המחקר הראו שקבוצת האנשים שהפסיקה את הטיפול חלו יותר ומתו בשיעור גבוה הרבה יותר בהשוואה לאלה שהמשיכו בטיפול. היום מקובלת ההמלצה שלא להפסיק את הטיפול מרגע הנשאות לכל החיים.

כמה תרופות צריך נשא איידס ליטול מידי יום?

בין שני כדורים לשישה ביממה. בארה"ב משולב הקוקטייל בגלולה אחת בודדת ובה שלוש תרופות שונות. תרופה זו טרם אושרה על ידי משרד הבריאות הישראלי.

מהן תופעות הלוואי של הקוקטייל?

לטווח ארוך יש תרופות שיכולות לגרום לשינויים בחילוף חומרים, החל מרזון בפנים ובגפיים עם כרס, עלייה בכולסטרול, עלייה בטריגליצרידים, עמידות לאינסולין עד להתפתחות סוכרת. תרופות אחרות גורמות לתופעות נוירולוגיות ובהן חלומות בעתה, סחרחורות ובעיות שינה. יש תרופות שעושות פגיעה בתפקודי הכליה. הרופאים מודעים לכל תופעות הלוואי ועורכים ניטור קפדני אחר החולים ובמידת הצורך מחליפים את התרופות.

כמה שנים אפשר לחיות עם נשאות?

הקוקטייל קיים רק 15 שנים, כך שהנסיון הוא לטווח הזה בלבד. הנסיון ב-15 השנים הללו מלמד שמי שנוטל את הקוקטייל באופן קבוע ואינו מדלג או מפסיק את הטיפול, יכול להגיע לתוחלת חיים של אדם בריא. כיום מתים מאיידס בשני מקרים: אבחון מאוחר מידי בגינו הקוקטייל כבר לא משפיע, או בשל אי התמדה בטיפול התרופתי.

כיצד מבוצעת הבדיקה לגילוי נשאות?

מדובר בבדיקת דם הקרויה ELISA אשר מגלה קיומם של נוגדנים שייצר הגוף כנגד הנגיף. במידה ונמצאו נוגדנים, נשלחת הדגימה לבדיקת אימות מדוייקת יותר הקרויה Western Blot המודדת קיומם של נוגדנים ספציפיים יותר לנגיף ה-HIV. בדיקה זו מבוצעת במעבדת משרד הבריאות בתל השומר. בדיקת ה-ELISA אורכת כשעה, אולם לרוב התשובה נמסרת בתוך יומיים, ולעתים גם רק כעבור שבועיים. בוועד למלחמה באיידס קיימת בדיקת ELISA מהירה הנותנת תשובה בתוך כ-20 דקות, אולם גם כאן, במידה שהתשובה היא חיובית, יש לשלוח את הדם לבדיקת האימות.

אילו בדיקות מתבצעות אם האדם מתגלה כנשא?

אם האדם נמצא נשא, מתבצעות מגוון בדיקות שמטרתן לקבוע באיזה שלב של מחלת ה-HIV נמצא החולה. בדיקת מספר תאי דם לבנים מסוג CD4 נותנת אינדיקציה על פגיעה במערכת החיסון ועד כמה היא חמורה. רמת תאי CD4 נמוכה מ-200 מכניסה את הנשא לקטגוריית "חולה איידס".

בדיקת CD8 נועדה להצביע על היחס בין רמות CD4 ל- CD8. לרוב, כשרמת CD4 יורדת, עולה רמתו של CD8. היחס התקין הוא לרוב 40% תאי CD4 ו-60% תאי CD8. במחלה קשה היחס יתהפך: רמת CD4 תצנח ל-20% ורמת CD8 תעלה ל-80% ויותר.

בדיקת עומס נגיפי מודדת כמה עותקים של החומר התורשתי של הנגיף, RNA, נמצאים בזרם הדם. ככל שהעומס גבוה יותר, כך הנשא נחשב למדבק יותר.

בדיקת רגישות נגיף ה-HIV נועדה לקבוע לאילו תרופות פיתח הנגיף שבגוף החולה עמידות, ולאילו תרופות הוא רגיש. בדיקה זו מאפשרת לתפור את קוקטייל התרופות המתאים ביותר למטופל.

באיזה שלב מתחילים טיפול בקוקטייל?

בארצות הברית נקבע כי רמת CD4 מתחת ל-500 דורשת טיפול. באירופה נקבע שקוקטייל התרופות ינתן ברמת CD4 הנמוכה מ-350. בישראל מקובלת, כמו ברוב ענפי הרפואה, הגישה האמריקנית, והטיפול מתחיל לרוב ברמת CD4 הנמוכה מ-500.

מה עושים תאי ה-CD?

תאי CD הם סוג תאי דם לבנים הקרויים תאי T cell helper. תאים אלה מסייעים למערכת החיסונים להילחם בנגיפים, בחיידקים, בפטריות וככל הנראה גם בתאי סרטן.

צילום: דורון שפר