"נפעל עד הגחל האחרון". מאבק אווירי בשריפה
בחיל האוויר מתייחסים למבצע הכיבוי בכרמל כמבצע צבאי, ומשתפים פעולה עם הכוחות הזרים. במקביל, בוחנים אפשרות להפעלת כלי הטיס בחשכה. מחר יגיעו מטוסים נוספים, בעלי קיבולת מים גדולה יותר
בחיל האוויר עוסקים ביממה האחרונה בתיאום מבצע הכיבוי האווירי המורכב בשריפת הענק בכרמל, אליו הצטרפו מאז הלילה מטוסים זרים שהגיעו לישראל מעשר מדינות שונות. "כבר כעת ניתן לומר שעבודתם של המטוסים מועילה ויעילה. אנו ממתינים מחר למטוסים נוספים, גדולים יותר, שיהוו חיזוק למאמץ האוויר", אמר קצין בכיר בחיל האוויר. בחיל האוויר בוחנים אפשרות להפעיל חלק מכלי הטיס גם בחשכה באמצעות אמצעים מיוחדים לראיית לילה.
לעדכונים האחרונים ב-ynet - צפו בעמוד המיוחד
- האש ממשיכה להשתולל; הושגה שליטה בחי-בר
- שיפור קל במצב אהובה תומר: "עדיין בסכנת חיים"
- "האוטובוס בוער כולו". האזינו לקריאות הפרמדיקים
- קצין המשטרה הבכיר נספה: "תמיד היה טוב מדי"
- רוצים לסייע למפונים? היכנסו לפורום המיוחד
- ואלה שמות - סיפורי ההרוגים באסון הכרמל
בחיל האוויר החלו כבר אמש לעסוק בהכנות למבצע יוצא הדופן, שהחל הבוקר. "אנחנו פועלים יחד עם מכבי האש והמשטרה", סיפר הקצין הבכיר, "לאורך כל שעות האור היו בשמיים כעשרה מטוסים של כימניר שפיזרו בעיקר חומרים מונעי בעירה, לצידם ארבעה מטוסי כיבוי יוונים, שני מטוסים טורקים ומטוסים מקפריסין ובריטניה".
פעולות הכיבוי האוויריות מתבצעות בדיוק כמו מבצע צבאי: בשמיים מטוס ללא טייס שנותן תמונת מצב של האזור כולו, ובזמן אמת נערכת הערכת מצב לאן לשלוח את מטוסי הכיבוי. גורמי חיל האוויר מייעצים בפן המקצועי, ואילו אנשי הכבאות קובעים את מוקדי האש. "כדי לבחון יעילות הפעולה, הצבנו קציני סיוע אווירי שמתצפתים על השטח ומסייעים להבין את מצב השרפה", הסביר הקצין.
פעילותם של המטוסים הופסקה עם רדת החשכה, והצוותים הישראלים והזרים נחים ואוגרים כוחות ליום נוסף של מאבק בלהבות מחר. בחיל האוויר בוחנים אפשרות להפעיל חלק מהם גם בחשכה באמצעות אמצעים מיוחדים לראיית לילה, אולם טרם גובש הרעיון באופן סופי. "מדובר במשימה מורכבת ולעיתים גם מסוכנת", הודה הקצין הבכיר, "הכיבוי היא פעולה לא פשוטה, מביאה את הטייסים לקצה גבול היכולת, אבל כולם נחושים במשימתם". על מנת לצמצם סיכוי לתאונות, צוותו לחלק מהמטוסים גם אנשי צוות אוויר ישראליים שמסייעים בניווט ובהעברת ההנחיות לזרים.
מוקדי האש ברחבי הכרמל. מחכים למטוסים נוספים
מחר עשוי המבצע להפוך למורכב אף יותר, כאשר יגיעו שני מטוסים רוסים ויתכן שאף מטוס אמריקני. עד כה פועלים מטוסים שיכולים לשאת 6 טונות של מים, שזמן שאיבתם מהים אורך כ-12 שניות, בעוד, המטוסים שבדרך יכולים לשאת 40 עד 80 טון מים - מה שיגביר באופן ניכר את היעילות של כלי הטיס באוויר.
חיל האוויר שולט על במבצע המורכב הן מיחידת הבקרה האווירית, מהבור בקריה ומהחפ"ק בצפון, בשיתוף פעולה מלא עם המשטרה ומכבי האש. שיתוף הפעולה בין הגופים השונים הוביל בשעות הצהריים לגילוי רכב חשוד באזור המוחרקה, לאחר שטייס של חברת כימניר העביר דיווח בעניין לחפ"ק ומיהר לקבל תמונה אווירית בזמן אמת. המידע הועבר למשטרה, וכך נעצרו החשודים בהצתה.
הסיוע הבינלאומי בא על רקע התגייסות של צה"ל ושירותי הכיבוי לאסונות דומים
ברחבי העולם. לפני עשר שנים הוביל סא"ל צביקי טסלר, אז מפקד טייסת בדרגת סא"ל, משימת כיבוי שריפה גדולה ביוון באמצעות מסוקי סער שהטילו מים אל מוקדי האש. כיום, טסלר משמש כראש מטה פיקוד העורף ופועל בדרכים אחרות לסייע לכבות את האש.
היוונים הפיקו לקחים מאותו אירוע והצטיידו במטוסי כיבוי מיוחדים, אותם מטוסים שלקחו היום חלק במשימת כיבוי השריפה באזור הכרמל ואילו צה"ל הפסיק את השימוש במסוקי הסער. היום, אומרים בחיל האוויר, כדי להשיב יכולת כזאת יש צורך בתקציב ובפרק זמן של כשנתיים כדי שבמקרה של שריפה גדולה לא יהיה צורך בצבאות זרים.