שתף קטע נבחר
 

לעידן עופר יש מפעל לחומר כיבוי; איש לא הזמין

עד השריפה היו בארץ רק 15 טון מהחומר. כשהאש התפשטה דאג עופר להקצות 300 טון בחינם ממחסני המפעל, השייך לכימיקלים לישראל. האם 700 אלף דולר היו מונעים את האסון?

כשפרצה השריפה הגדולה בכרמל עמדו לרשות טייסי חברת כימניר 15 טון בלבד של חומר מעכב בעירה - על הכמות שהייתה במדינת ישראל. לשם השוואה, מבקר המדינה המליץ שיהיו במחסנים לא פחות מ-160 טון. יתכן שאם הייתה בארץ הכמות המתאימה במלאי, היו מכבים את השריפה לפני התפשטותה.

 

 

מתברר כי המפעל הגדול ביותר בעולם לייצור החומר הוא בבעלות ישראלית. אלא שאיש לא טרח לפנות למפעל, שנמצא בצרפת, ולהזמין את הכמות הדרושה לעת חרום. אחרי פרוץ האש פתח עידן עופר, שבבעלותו המפעל, את המחסנים ודאג לאספקה חינם של 300 טון. שווי החומר שהועבר: 700 אלף דולר, סכום קטן מאוד בהשוואה לנזקים העצומים שגרמו השריפה ומסתכמים בכמיליארד שקל. הסכום קטן יכול היה לעשות את ההבדל.

 

"אילו היו המטוסים מתרוממים בזמן אמת", אומר דיוויד גולן, מנכ"ל כימניר, "והיו ברשותנו כל החומרים הדרושים, לא היינו מידרדרים כך".

 

ברומא, לשם השוואה, יש במחסנים 100 טון בכל רגע נתון. בכימניר טוענים שהתריעו לפני שבועיים וחצי בפני קרן כיבוי אש של משרד הפנים, שחומר הכיבוי אזל בשריפה הגדולה ברמת הגולן, וכך המשיכו יום יום בדוחות יומיים. "לא ענו לנו אפילו", אומר מנכ"ל כימניר.

 

המלאי עדיין לא התחדש. 80 טון אחרונים המיועדים לכיבוי האש בכרמל יגיעו מחר מהמפעל בצרפת, ששייך לחברת כימיקלים לישראל (כיל) שבבעלות עופר. "נושא כיבוי אווירי לא היה קיים לפני שכימניר המליצה על כך לפני מספר שנים", אומר גולן, "לא רצינו להיות אחראים ליבוא, אבל המדינה דרשה זאת מאיתנו. יש חומר אחד מוכר בעולם, של חברת כיל, המיוצר בצרפת ובארה"ב. הבאנו אותו לבדיקה והוחלט כי המדינה רוצה את החומר הזה. הזמנת החומר היא באחריות משרד הפנים".

 

משרדי הממשלה מטיחים זה בזה בזה את האחריות על היעדר תקציבים, בעוד החברה הישראלית המובילה בעולם בתחום היא של אחת מהחברות הבנות של כימיקלים לישראל. כימניר, האחראית למטסי האוויר לכיבוי שריפות היא למעשה יבואנית חברת ביוג'ימה הצרפתית, מקבוצת כיל, יצרנית החומר המוביל בעולם לדיכוי שריפות מהאוויר.

 

עופר הורה כבר ביום חמישי לפתוח את מחסני החברה במארסיי, בהם היה חומר שיועד למדינות אחרות, ובסיוע ממשלת צרפת הועבר לישראל ברכבת אווירית". ברגע ששמעתי על השריפה", אומר עופר ל"ממון", "הוריתי על נוהל חירום וכל החברות היו מוכנות להתגייסות. מדובר בחברה צרפתית מובילה בעולם שרכשנו, ופתחנו עבור ישראל את מחסניה מיידית".

 

גם ראש עיריית ניו-יורק, מייקל בלומברג, סייע להתגייסות: ביום שישי לפנות בוקר המריא מניו-יורק מטוס אל-על ובו עשרות טונות של חומרי כיבוי שנתרמו על ידי עיריית ניו-יורק. דייויד גולן סיפר: "מטפטפים לנו מכאן ומשם. בחלק מהטיסות השתמשנו בעיקר בקצף ובמים".

 

החומר האדום של ביוג'ימה נשפך ממטוסי הכיבוי, כשמטרתו לעצור את הגזים הנפלטים מהצמחייה ומעודדים בעירה. הוא נזרק בפאתי האש ונועד לעצור אותה, וצבוע, כדי שהכבאים על הקרקע ימשיכו בעבודה ויבחינו בגבולות הגיזרה.

 

היו ניסיונות אלתור שעלולים היו להיגמר גם בכי רע. ביום חמישי בלילה, למשל, אותר במפעל דשנים בישראל חומר דשן עם הרכב כימי זהה לחומר של ביוג'מה, אך ללא תקן, וללא אפשרות לאמצעי זיהוי צבעוניים. הועלה רעיון להשליכו מן האוויר מממטוסי הרקולס שהועמדו בכוננות, אבל הרעיון נגנז. מיכלית עם החומר הובילה אותו למגידו למקרה חירום ולשימוש מהקרקע. ברגע האחרון הוחלט בשירותי הכבאות לא להסתכן והוא הוחזר למפעל.

 

ממשרד הפנים הפנו אותנו לצורך תגובה לשירות הכבאות, שמסר: "זה עניין לבדיקת מבקר המדינה. אנו מכירים את טענות כימניר, וטענותינו הפוכות".

 

הכתבה פורסמה הבוקר במוסף "ממון" של "ידיעות אחרונות"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מיכאל קרמר
עידן עופר
צילום: מיכאל קרמר
הסופר-טאנקר בפעולה
צילום: שחר לאודון
נזקי השריפה
צילום: שחר לאודון
מומלצים