בעקבות הסערה: נמל קיסריה בסכנת התמוטטות
שובר הגלים של קיסריה התמוטט מעצמת הסערה, והגלים מתרסקים ישירות על הנמל העתיק ותורמים להתמוטטותו - עובדה שאילצה את סגירת הנמל העתיק בפני מטיילים היום
החששות מפני סכנת התמוטטות נמל קיסריה מתממשות: בעקבות הסערה בסוף השבוע והיום, התמוטטו חלקים נרחבים משובר הגלים המודרני שנבנה אל נמל קיסריה העתיק. כעת מתנפצים גלי הים ישירות על עתיקות הנמל שבנה הורדוס לפני כ-2,000 שנים, ומאיימים על שלמותו.
הסופה מוטטה את הקיר האנכי בשובר הגלים, ועוצמת הגלים כבר מוטטה אבנים מהנמל, עובדה אשר אילצה את סגירת הנמל העתיק בפני מטיילים היום. צוות ההיגוי למציאת פתרון להתמוטטות הנמל העתיק ייפגש בימים הקרובים ע"מ לבחון הצבה של פתרון חירום, עד לביצוע תוכנית השיקום המלאה לאתר, שהוצגה בכנסת לפני כחודשיים.
תכנית האב לפיתוח ושימור האתר הכולל את שיקום שובר הגלים הראשי והארכתו בכ-130 מטרים תוך מיגונו מפני שחיקה, שיקום והארכה של שובר הגלים המשני, הרחבתו מחדש חוף הרחצה באמצעות הזנת חול, הסרת מכשולים הקיימים בו כיום, שיקום של אזור המצוק תוך הקמת קיר תומך נמוך למניעת חתירת גלי הים ובשילוב של אמצעי מיגון וצמחייה אשר ישתלבו היטב בסביבה. אומדן ראשוני לעלות הפרויקט עומד על כ- 60 מיליון שקל וביצועו ייארך כשלוש שנים על פי ההערכות. בוועדת היגוי חברים נציגי רשות העתיקות, רשות הטבע והגנים, החברה לפיתוח קיסריה ובתמיכת המשרד להגנת הסביבה.
חלקים נרחבים התמוטטו. נמל קיסריה (צילומים: החברה לפיתוח קיסריה)
עוצמת הגלים מוטטה אבנים מהנמל. הסערה בחוף קיסריה, היום
"זה עניין של זמן עד שייגרם נזק נוסף"
זאב מרגלית, הממונה על הפיתוח והשימור ברשות הטבע והגנים, אמר: "תמונת המצב הקיימת בקיסריה מדאיגה ביותר - הנזקים נראים לעין ואין מחלוקת בין המומחים שהשארת המצב הקיים כמו שהוא תאיץ את הרס אחד מאתרי הדגל של הארכיאולוגיה בישראל, שאליו מגיעים כמיליון מבקרים בשנה".
עוד אמר מרגלית, כי תוכנית השיקום נמצאת בתוך מסגרת של מדיניות ארצית לצורכי שיקום מצוקי החוף, אך במקרה של קיסריה אנחנו נמצאים רגע לפני שההרס יהיה בלתי הפיך ובבחינת בכייה לדורות.
"כעת עם התמוטטותו של שובר הגלים הזמן אף דוחק בנו", הוסיף מרגלית, "הגלים מתנפצים כעת ישירות על העתיקות וזה עניין של זמן עד שייגרם נזק נוסף - הפעם לנמל העתיק עצמו".