הבמאי יוסי יזרעאלי תובע את הקאמרי
45 שנה אחרי שעלתה לראשונה על במת תיאטרון הקאמרי, תובע במאי ההצגה "עוץ לי גוץ לי" את הנהלת התיאטרון על הפרת זכויות יוצרים: "הבימוי שלי הועתק אחד לאחד". הקאמרי: "התביעה תמוהה"
במאי ההצגה "עוץ לי גוץ לי", יוסי יזרעאלי, תובע מאות אלפי שקלים מתיאטרון הקאמרי בגין הפרת זכויות יוצרים. יזרעאלי טוען כי הנהלת התיאטרון השתלטה על זכויותיו בהצגה המיתולוגית והטעתה אותו להאמין שההפקה הנוכחית, שמוצגת בתיאטרון, אינה משחזרת את יצירתו אלא חדשה בתכליתה. "עיקר עבודת הבימוי שלי התבטאה בהפיכת 24 קטעים מהטקסט הכתוב לקטעים מושרים וכך תחת שרביט הבימוי שלי, הפכה ממלכת עוץ לי גוץ לי לממלכה מזמרת", אומר יזרעלי ומדגיש, "ההפקה הנוכחית מעתיקה את מרכיב הבימוי הנ"ל אחת לאחת".
הצגת הילדים "עוץ לי גוץ לי", המבוססת על מעשיה מאת האחים גרים ועובדה למחזה בחרוזים על ידי אברהם שלונסקי ז"ל, הותאמה לבמה בשיתוף עם יזרעאלי ועלתה בבכורה על במת תיאטרון הקאמרי של תל אביב ב-1965. שנה לאחר מכן זכתה ההצגה בפרס "ההצגה המקורית הטובה ביותר" לשנת תשכ"ו ומאז הוצגה על הבמה העברית בשלל גרסאות שונות.
לטענת יזרעאלי, למרות שלאורך השנים העביר לו תיאטרון הקאמרי תמלוגים מההפקות השונות של המחזמר, גם כשבוימו על ידי במאים אחרים, בהפקה האחרונה שעלתה ב-2002, בחרה ההנהלה להתנער מחובותיה. "ההפקה האחרונה אינה נבדלת כל עיקר מיתר ההפקות בהן הקפידה הנתבעת להעניק לתובע קרדיט מלא ולשלם לו דמי תמלוגים", נטען בכתב התביעה, "לפיכך מדובר בהפרה בוטה וביודעין של זכויות התובע, דבר המחייב התערבותו של בית המשפט".
יזרעאלי דורש לצד התמלוגים המגיעים לו לטענתו רטרואקטיבית ממכירת הכרטיסים, גם אחוזים מן הרווחים שהפיק התיאטרון לכאורה ממכירת קלטות DVD ותקליטי פס הקול או לאסור על הקאמרי להעלות את ההפקה ולמכור, לשווק ולפרסם את הקלטות והתקליטים.
בתגובה לכתב התביעה ולטענותיו של יזרעאלי אומרים בתיאטרון הקאמרי: "הגשת התביעה תמוהה משום שבידינו מכתב בכתב ידו וחתימתו של התובע עצמו, כבר מיום 12.9.02 ובו הוא מצהיר בין היתר כי 'אין לי כל תביעה כספית'! יזרעאלי מוסיף במכתבו וקובע כי 'מה שחשוב הוא המוניטין המקצועי והערך ההיסטורי של ההצגה'. לאור הצהרה ברורה זו, הגשתה של תביעה כספית היא כאמור תמוהה.
"למען הסדר הטוב נדגיש, כי במשך למעלה מעשר שנים ברציפות עולה ההצגה 'עוץ לי גוץ לי' בקאמרי בהצלחה רבה, לא בבימויו של התובע אלא בבימוי אחר, של רוני פינקוביץ', ואין כל ספק שהדבר היה בידיעת התובע כבר שנים רבות. תיאטרון הקאמרי מקפיד עד מאוד בשמירת זכויותיהם של יוצרים כאשר הן קיימות. ככלל, אין הדין מכיר בזכויות בימוי, מה גם שכאן, כאמור, התובע עצמו חתם כי אין לו כל תביעה בעניין. העובדה, שההצגה בבימויו של פינקוביץ' מצליחה כל כך, אין בה כדי לייצר עילת תביעה לתובע. להצלחה אבות רבים, ברם אין עסקינן כאן בתביעת אבהות".