יומן מסע: טיול פנג שואי - חלק ראשון
קבוצה אחת של ישראלים החליטה לצאת למסע בעקבות הפנג שואי. המטרה היתה להיחשף לנקודת המבט הפנג שואית שהסינים משתמשים בה בכל אספט בחייהם. שרונה פומס מספרת מה ראו ומה גילו
לראשונה בישראל יצאנו קבוצה, בהדרכתי, לטיול בסין: הונג קונג ומקאו, שמטרתו להיחשף לפרספקטיבה של פנג שואי ברמות שונות באתרים מגוונים: אתרי קבורה, ארמונות, בנקים, מלונות, בתים, הרים, מקדשים ותצורות נוף, שחלקם זכו למחקר בכתובים הקלאסיים, למשל: "לחדור לעיני האדמה", "לחקור את הקלאסיקה של הדרקון" וכד'.
מטרת הטיול הייתה לשלב ביקור באתרי תיירות והנאה, בצד חשיפה למידע מקצועי שאין אליו כלל גישה בקרב יועצים, בעיקר כשמדובר בנושא הטופוגרפיה ובעגה מקצועית LUAN TU והשיטה הקלאסית בפנג שואי המכונה סאן אה. מדובר בתפיסה המתייחסת בעיקר להשפעת הטופוגרפיה בבחירה של שטח ומבנים. הטופוגרפיה על פי תורת הפנג שואי היא הליבה והחשובה מכל. חשוב לדעת שיש הבדל בין הדיבור על פנג שואי לבין לראות אותה בפעולה, בעיקר במקום בו היא נוסדה.
לרבות מאיתנו לא היה מדובר בטיול שגרתי לסין, מדובר בבנות שממקום מוצאן בארץ הקודש, מצאו עצמן נמשכות לתכנים העשירים שיש לתרבות, לפילוסופיה, לאדריכלות ולרפואה של המדינה העצומה הזאת להציע. אלו בנות הלומדות שנים מטאפיסיקה סינית ומומחיות בתחומן אף יותר מהסינים עצמם - את זאת נגלה, כמובן, בהמשך. קבוצה של נשים מדהימות שהשאירו ילדים, הורים, עבודה והתלבטויות כדי לחבור לטיול בסין. רבות מאיתנו תעבורנה תהליך פנימי, תזכנה לתובנות שיחלחלו בהדרגה זמן רב לאחר השיבה הביתה.
סין היא ארץ המפגישה אנשים מול מציאות שונה, הסתכלות אחרת, כולל שפחתכם הנאמנה שמצאה את מה שחיפשה אי-שם בגווילין, ללא כל התרעה מוקדמת. אפשר לדעת על סין, אך חשוב לחוות אותה. כזו היא סין, מעוררת את כל החושים בשל המגוון הרחב של החוויות שיש לה להציע, מעוררת את העבר, מנערת את ההווה ומביאה תובנות לעתיד.
21 בנות? נשמע לא קל, ובכל זאת, באופן מפתיע, נרקמו יחסים מדהימים לטווח ארוך בין הבנות - תמיכה, שיתוף וחברות עמוקה בין שותפות לחדר ובין הקבוצה.
יוצאות לדרך
14.11.10 נחיתה בבייג'ין -
קווין, המדריך המקומי החביב, ממתין לנו עם הנחיתה, ואנו נוסעות ל"ארמון הקיץ" בבייג'ין.
הקור מקפיא העצמות התפוגג עם כל יום שעובר, ויש לציין שלכל אורך הטיול לא ירד גשם, אף אחת לא היתה חולה, חזרנו שלמות ובריאות, לא נאלצנו לשלם על משקל עודף (כלל לא מובן מאליו) ומזג האוויר היה לטובתנו לכל אורך הדרך - בחירת תאריך הנסיעה נשקלה בקפידה, מתנת הסינים לעולמנו הלא יציב.
ארמון הקיץ
הגן המלכותי הוא השמור ביותר בסין ובעל הסטוריה של יותר מ-800 שנה. נבנה על פי הוראתו של הקיסר QIAN LONG (שחי בין השנים 1736-1795) כמתנה לאימו. רוב הארמון והגן הושמדו בזמן מלחמות האופיום ב-1860 על ידי הצבא הצרפתי שחדר לבייגינג והצית באש כמעט את כל המבנים בגן (למעט אחד).
ב-1888 הקיסרית סי- צי CI XI שיקמה את הגן הכניסה 30 מליון אריחים מכסף. השיקום ארך בין 10-15 שנים. עם סיומו כינתה את המקום "גן שלווה וההרמוניה".
ב-1900 שוב נהרס הגן ואז ב-1903 הקיסרית חזרה ושיקמה אותו שוב. שליש מהמקום מכיל מים מלאכותיים (אגם KUNMING). בשלב מאוחר יותר, הפך ארמון הקיץ למשכנה הקבוע של הקיסרית הקשוחה CI XI. מממנו שלטה על כל הממלכה.
סימבוליקה יש למכביר ורבים קושרים אותה בטעות עם פנג שואי מיטיב. אנו נוכחנו שהפנג שואי של המקום בעייתי לאור התנאים הטופוגרפיים הבעייתים: מיקומו של אגם KUNMING, עוצמתו של הנמר, המיקום הבעייתי של הפגודה, הצ'י שזורם במקום בצורה לא יציבה ושיפוצים ושינויים שנעשו במשך השנים על ידי הקיסרית שגרמו לבעיות פנג שואי ולהתדרדרות שושלת מינג.
לאחר טיול במסדרון הארוך בעולם, המשכנו לטקס תה וגילנו שיש תה ליצ'י טעים ומתקתק במיוחד. התה, לפי המחקרים, מרפא 24 מחלות.
ישנם שישה סוגים של תה בסין: ירוק, אדום, צהוב, שחור, לבן ואולונג - כולם מגיעים מאותו השיח. ההבדל הוא בשיטת הייבוש והריכוך של העלים. יש משמעות גם לאיכות המים, לטמפרטורה ולטקסיות על פי הדאו.
ואיך שותים תה בצורה מכובדת בסין? עם רעש.
15.11 מקדש השמיים -
בייגין העתיקה בנויה על עקרון של "בגואה שמיים מוקדמים": קון האמא בצפון, צייאן האבא בדרום, שמש (מזרח) ירח (מערב). העורף בצפון, להגנה מפני תקיפת המונגולים. פניקס, בדרום. במערב, רוחות וסכנות, ובמזרח נהנים מהאוקינוס השקט ומהדרקון הירוק והמיטיב. מודל זה אפיין גם את המבנים החשובים, כזה למשל הוא מקדש השמיים.
יונגלה בנה את המזבח בשנה ה-18 לכהונתו וב-490 השנים שחלפו ערכו בו 22 מקיסרי סין 654 טקסי סגידה. הקיסר נתפס כמייצגה של האנושות כלפי השמיים וכמחבר בין החברה האנושית לטבע ובין האדם לשמיים. הסינים האמינו שעל הקיסר לקיים טקסים פולחניים, להקריב קורבנות ולהתפלל לקציר מוצלח כדי לשמר את האיזון בין היין לינג.
הפולחנים התקיימו במקדש השמיים (יאנג, דרום, קורבנות הועלו ביום הקצר ביותר בשנה כדי לבקש שיחזרו כוחות היאנג) ובמקדש הארץ (יין, צפון, הקורבנות הועלו ביום הארוך ביותר בשנה שהוא שיאו של היאנג כדי לבקש מכוחות היין לחזור) בבייג'ין.
כמו מבנים מרכזיים אחרים מקדש השמיים בנוי על ציר צפון- דרום. חזית בדרום-ינג ויש לו ארבעה שערים לסמל את ארבע עונות השנה. בכל המבנה קיימת הקפדה על הסימבוליקה האדריכלית הקשורה לתרבות, לפילוסופיית החיים, ללוח השנה, לאסטרולוגיה ולבגואה של שמיים מוקדמים ומאוחרים. מבנה זה ייצג את התפתחות הפנג שואי של אותה תקופה.
כיכר טיאמן -
המבואה הגדולה ביותר בעולם של העיר האסורה והעוצמתית מכולן כשמדובר בפנג שואי. הכיכר שימשה כניסה הראשית לעיר האסורה. החזית של העיר האסורה, כמו גם תמונתו של מאו צה טונג מעל לשער הקרוי GATE OF HEAVENLY PEACE, פונים אל הדרום. בשם השלום והקומוניזם נרצחו בהמשך מאות סטודנטים.
העיר האסורה -
העיר נמצאת במרכזה של בייג'ין והיא נחשבת גם כתר הדרקון - מושבו של הקיסר. הארמון הקיסרי בנוי ממערכת המבנים הגדולה והשמורה בסין, והיה ביתם של קיסרי סין ומשפחתם במשך 500 שנים. מדובר בארכיטקטורה מרשימה ו-9,000 חדרים. עיר זו נבנתה במשך 18 שנים ע"י אלפי פועלים ואומנים והיא היתה ביתם של 24 קיסרים. הדייר האחרון הוא "הקיסר האחרון" המפורסם, הקיסר PUYI, שהתפטר, או ויתר על כס המלוכה, ב-1912 אך נותר בעיר האסורה מספר שנים נוספות. מאז לא התגוררו במקום.
העיר נבנתה בתחילת המאה ה-15 כשהתקופה היתה עידן 5, שהיא התקופה המושלמת כיוון שהיא חופפת את סידור הבגואה המקורי. הכניסה למבנה המרכזי הוא דרך 5 גשרים המסמלים את 5 הערכים שהדגיש קונפוציוס: טוב לב, צדק, התנהגות נאותה, חוכמה, כנות . השביל המרכזי (כוכב 5 הקיסר - במרכז) מיועד אך ורק לקיסר המובל בכרכרה מיוחדת.
את התכניות הארכיטקטוניות לבניית העיר קיבל הקיסר יונגלה מנזיר טאו שירד במיוחד מהשמיים כדי להביאן. זו אגדה אחת. מקור אחר טוען שאת התכניות הציע אסטרולוג ושהתכנית היתה מבוססת על חמשת האלמנטים ועל גוף האדם: כל שער, מבנה, או מרחב מייצג אחד האיברים בגוף, כמו: פה, ריאות, לב, כבד, כליות, מעיים וקיבה.
הסימטריה של העיר (הכוללת הקפדה רבה על מרכיבי יין ויאנג - במבנים, בצורות, בגבהים, בשטחים פתוחים וסגורים, בצבעים ועוד) נשמרה לאורך כל 500 השנים שבהן התגוררו בעיר האסורה הקיסרים של שושלות מינג וקינג. סימטריה זו היתה ביטוי לסדר החברתי והכלכלי ולאיזון שבין שמיים, ארץ ואדם.
הקיסר CHENG ZU, שנודע מאוחר יותר כקיסר YONG LEE (יונגלה), מיקם מחדש את עיר הבירה של שושלת מינג מ-NANJING לבייג'ין. כדי להבטיח את המשך ההצלחה של השושלת, הוא גייס שני מאסטרים לפנג שואי: מאסטר ZENG CONG ZHENG ומאסטר LIAO JUN QING לאבחן את הפנג שואי של העיר החדשה. הם התגאו כנושאי שושלת ארוכה ללא רבב כמי שלמדו תחת מאסטר פנג שואי הנודע מאסטר ZENG WEN CHAN ו-LIAO SAN CHUAN הם בעצמם התגאו להיות תלמידיו של המאסטר האגדי מאסטר YUNG YUN SONG. מונחה על ידי המלצותיהם של המאסטרים הוא החל לבנות את העיר האסורה.
כאשר מאבחנים מקום חשוב לראות אותו ראשית מבחוץ לפני שנכנסים פנימה, לכן הליכה בראש הגבעה הממוקמת מאחורי העיר המכונה בשם JINSHAN HILL הכרחית לקבלת פרספקטיבה טובה על העיר האסורה ובייגי'ן כולה. בביקור נראה מה עבד ולא עבד במקום מבחינה טופוגרפית, איזה השפעה יש למיקום ההרים והמים באזור בהיבט של הפנג שואי ומדוע הפנג שואי של המקום, למרבה הפלא, אינו יציב. נבין את התפתחות תורת הפנג שואי בתקופות השונות, ומתוך כך נוותר על יישום שיטת הכוכבים המעופפים על העיר האסורה מסיבת חוסר רלבנטיות.
בכל מקרה הקפה בעיר האסורה מצויין.
המשך יבוא...
שרונה פומס, פנג שואי