שתף קטע נבחר

הבטחה מחזקת

פרשת וארא

"והוצאתי אתכם מתחת סבלות מצרים והצלתי אתכם מעבודתם וגאלתי אתכם בזרוע נטויה...ולקחתי אתכם לי לעם... והבאתי אתכם אל הארץ" (פרשתנו, פרק ו).

 

פסוקים אלו כוללים חמש לשונות של גאולה. ארבע הראשונות הן כנגד ארבע הגאולות, שהראשונה שבהן היא הגאולה ממצרים, והאחרונה שבהן היא הגאולה העתידה. הלשון החמישית – "והבאתי" – רומזת לשלב שני, נעלה יותר, בגאולה עצמה.

העובדה שגם את הלשון החמישית אמר הקדוש-ברוך-הוא בעת גאולת מצרים, מגלה לנו שבעצם החלה הגאולה העתידה על כל שלביה כבר בעת היציאה ממצרים. וכפתגמו של רבי יוסף יצחק מליובאוויטש, שעם יציאת מצרים החלה ה"נסיעה" אל הגאולה העתידה.

 

אכן, "נסיעה" זו אל הגאולה העתידה מלאה בקשיים ומהמורות, אך כל אלו מהווים שלבי הכנה לקראת התגלות הגאולה. שלבים שמטרתם הפנימית והאמיתית היא העלייה הגדולה שבאה דווקא לאחר הירידה לרגע קט. דוגמת המשקיע את כספו בהקמת עסק, שמצבו העכשווי בו כספו אינו זמין בהישג ידו, רק מוביל אותו לשלב הסופי בו כספו יוכפל ויושלש.

 

ודאות קיומה של הבטחת "והבאתי אתכם אל הארץ" – הבטחה שתקוים במילואה רק בעת הגאולה העתידה – הינה מוחלטת עד כדי כך שההבטחה עצמה נחשבת כהתחלת הביצוע. כשם שכאשר אדם יורה חץ, הרי מהרגע שיצא החץ מרשותו של היורה אין הוא עוד תחת שליטתו ואין באפשרותו להחזירו אליו או לשנות את יעדו, כך גם ביחס להבטחתו של ה': כיון שהוא הבטיח "והבאתי", שוב אין ביכולתו להתחרט והוא מוכרח, כביכול, לקיים את הבטחתו.

וכיוון שכך, הרי כשם שביריית החץ החל, בעצם, כבר ברגע הירייה, כל מה שיקרה מאותה עת והלאה, כן גם בהבטחת הגאולה: ברגע ההבטחה הפכה הגאולה לעובדה קיימת. אלא שאפשר לשאול על כך: הרי ה' אינו מוגבל כלל, ואם כן, יכול הוא לשנות מדבריו ולא לקיים את הבטחתו?

 

את התשובה לשאלה זו כתב ה' בעצמו בתורה, בפסוק "ההוא אמר ולא יעשה?!" וכפי שפרשו חכמים, שרק על גזירות רעות עשוי ה' להתחרט, אך באשר להבטחות טובות, החליט הקדוש-ברוך-הוא שרצונו הוא שלא יתחרט עליהן לעולם. ומכיון שכך רצה הקדוש-ברוך-הוא, הרי שהבטחה זו מוכרחה להתקיים; הבטחת הגאולה מכריחה, כביכול, את ה' לממשה ולקיימה.

כאשר יהודי יודע כי הגאולה קיימת ונמצאת כבר – מכוח הבטחת ה' – והיא צריכה רק להתגלות, קל לו מאוד להתגבר על כל קשיי הגלות, להביט עליהם כעל מצבים רגעיים בלבד, שמוליכים ומכשירים אותו לקראת היעד, רגע השיא בו העולם והאדם יהיו בשלמות הטוב, הוא זמן הגאולה העתידה.

 

הרב יצחק גרוזמן, מנהל בית חב"ד ראשון לציון

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים