מליאת הפייסבוק: קורס מדיה חברתית לח"כים
חברי כנסת ישראל החליטו להתגבר על הטכנופוביה והלו"ז העמוס - והתייצבו הבוקר לקורס טוויטר, פייסבוק ויוטיוב. אמנם רק עשרה הופיעו לקורס - אך למדו כמה דברים חדשים על עולם הרשתות החברתיות. מי נבהל, מי נרדם, ומי פגש בציפורים זועמות?
בשבילכם זה אולי טבעי לחלוטין לפתוח את טוויטר על הבוקר, ולצייץ בוקר טוב לעולם - אבל יש כאלה שעבורם רשתות חברתיות הן דבר זר ומאיים. בעוד פוליטיקאים ונבחרי ציבור בעולם משתמשים באופן שוטף בפייסבוק, טוויטר, יוטיוב, לינקדין ואחרים - רוב חברי כנסת ישראל משתרכים מאחור.
הבוקר (ג') נערכה סדנת היכרות ראשונה לחברי הכנסת, שנועדה ללמד אותם על הזירות השונות במדיה החברתית, שבראשן פייסבוק, טוויטר ויוטיוב.
לסדנה, שיזם חבר הכנסת רוברט טיבייב, הופיעו עשרה חברי כנסת בלבד, ביניהם אורי אורבך, לו עמוד פייסבוק פעיל ואתר אישי, אנסטסיה מיכאלי, לה עמודי מעריצים רבים, וגם רובי ריבלין ואילן גילאון, להם עמוד מעריצים צנועים למדי. חסרה בהחלט נוכחותם של שלי יחימוביץ וניצן הורוביץ, אשר להם עמודי פייסבוק אישיים ופעילים ביותר, בהם הם מעלים סוגיות פוליטיות, ומטפלים בפניות ציבוריות.
בתחילה קיבלו חברי הכנסת הסבר קצר על אתרי האינטרנט מסוג Web 2, בהם הגולש יוצר את התוכן, ו-Web 3, בהם ישלבו בין נוכחות החכים לבין ציבור הנבחרים. כמו כן גם הוזהרו חברי הכנסת מפני הסכנה שיתחזו אליהם ברשת.
במקום לבקר בשוק
מעבירת הסדנה, שלומית הברון, מומחית התוכן של המערך לממשל זמין, אמרה ל-ynet שישנם כיום כ-4.5 מיליון בתי אב בהם יש אינטרנט בישראל, שמתוכם לשלושה מיליון יש משתמש פייסבוק, ולכן חשובה הרשת החברתית גם בחזית הפוליטית.
לדברי הברון, אין שום מניעה שחברי הכנסת ינהלו וישתמשו בפייסבוק שלהם בעצמם, להפך - כיוון שהם צריכים להיות מודעים למה שקורה עם בוחריהם. תקשורת מקוונת היא הדרך הנוחה ביותר של נבחרי הציבור לתקשר בצורה ישירה עם מי שבחר אותם (אתם). חבר הכנסת טיבייב הקביל את הרשתות החברתיות של ימינו לסיורי הפוליטיקאים בשוק כשיש ריח של בחירות באוויר.
"הרשת החברתית מסירה את המתווך – אתם ללא עיתונאי או יועץ תקשורת - מה שאתם רוצים להגיד - יגיע לציבור", אמרה הברון לחברי הכנסת. הם, מצידם, התחלקו לאלו שהביעו עניין, ולאלו שיותר התעניינו באייפונים שלהם. חבר כנסת אחד שכנראה הפנים את המסר של הסדנה, אף בדק עמוקות את עמוד הפייסבוק שלו בזמן המצגת.
עם הטוויטר לא מפחד מדרך ארוכה
אמנם אחמד טיבי כבר מצייץ זה זמן רב בטוויטר בנחישות, ולשמעון פרס ערוץ יוטיוב ממלכתי יוצא מן הכלל, אך ההתכנסות הצנועה של עשרה חברי כנסת בלבד מצביעה על מגמה של התעלמות מהכלי התקשורתי החשוב.
אם יפנימו יותר חברי כנסת את העובדה שכשלושה מיליון בוחרים מחכים להם בפייסבוק, אולי עוד נראה אותם בבחירות הבאות, מתחרים על לייקים מהבוחרים. בנוסף, הוגן שהציבור יוכל לפנות אישית אל נבחריו - עתה, כשהטכנולוגיה מאפשרת זאת.
מה דעתכם? רוצים להתכתב עם ח"כ בפייסבוק? חושבים שצריכה להיות חובה על כל נבחר ציבור להיות זמין גם במדיה החברתית? ספרו לנו בטוקבקים