המפקח: הרפורמה הפחיתה עמלות הבנקים
בדוח שמסר לוועדת הכלכלה אמר המפקח על הבנקים כי בתוך שנתיים נרשמה ירידה של 13% בעמלת שירותי העו"ש ושל יותר מ-20% בעלות החזקת כרטיסי אשראי. יו"ר מועצת הצרכנות צינן את ההתלהבות: "השקיפות בנושא העמלות שבנק ישראל מתפאר בה עדיין עמומה"
"מאז החלה הרפורמה בעמלות הבנקים חלה הוזלה משמעותית בתעריפי העמלות על שירותי עובר ושב וכרטיסי אשראי", כך אמר הבוקר המפקח החדש על הבנקים, דוד זקן בדוח החצי שנתי שמסר לוועדת הכלכלה.
- בואו להגיב בעמוד הפייסבוק של ynet
זקן הוסיף כי בשנתיים האחרונות חלה ירידה ריאלית של 13% בעלות הממוצעת בפועל על שירותי חשבונות עו"ש נפוצים, ושל יותר מ-20% בעלות החזקת כרטיסי אשראי. מגמת הירידה נרשמה בכל חמשת הבנקים הגדולים ובחברות כרטיסי האשראי. הירידה הריאלית שחלה מתבטאת בהוצאה חודשית ממוצעת של 17.75 שקל על שירותי עו"ש נפוצים לפני הרפורמה (2007) היום עומדת על 15.22.
העמלה הנמוכה ביותר - בבנק יהב
בדוח נמסר כי נמשכים ההבדלים הגדולים בין הבנקים לבין חברות האשראי. בנק יהב הוא הבנק הזול ביותר במערכת הבנקאית. עלות העמלות החודשית ביהב היא 3 שקלים בלבד, מאחר שהבנק לא כי גובה עמלות על שירותי עו"ש.
מבין חמשת הבנקים הגדולים, לבנקים הפועלים ולאומי סל השירותים הנפוצים בעובר ושב הוא הזול ביותר (14.52 שקל לחודש בממוצע) ולעומתם הבנק הבינלאומי הוא היקר ביותר (20.11 שקל לחודש בממוצע).
לגבי העלות הממוצעת של כרטיסי האשראי – ישראכרט היא החברה הזולה ביותר, ואילו כ.א.ל היא היקרה ביותר.
המפקח: גברה התחרות בין הבנקים על משקי הבית
המפקח ציין כי בחצי השנה האחרונה גברה ההתנהגות התחרותית מצד הבנקים בקרב משקי הבית. לדבריו, הבנקים מציעים ללקוחות חדשים וקיימים פטור מלא או חלקי מעמלות וממצאי שיווק שונים, ולקוחות המשתייכים לקבוצות אוכלוסיה כמו חיילים, סטודנטים, או אזרחים ותיקים מקבלות פטור או הנחות גבוהות משירותים בנקאים נפוצים. המפקח ציין כי גם לקוחות שאינם בקבוצות הזכאיות לפטור או הנחות מקבלים הנחות משמעותיות.
בנק ישראל קורא לציבור לבדוק את התנאים המוצעים בבנקים השונים ולברר במי מהם אפשר לקבל הנחות בעמלות. כמו כן צוין כי בנק ישראל פועל כדי להקל את המעבר בין הבנקים ובאחרונה אף השיק תוכנית הסברה הכוללת מדריך בנושא המעבר בין הבנקים, שבו עצות שימושיות ומענה לשאלות נפוצות. האינפורמציה המלאה נמצאת באתר האינטרנט של הבנק.
כעדות לתחרות מצד הבנקים, מציין המפקח את ההנחות המשמעותיות שקיבלו הלקוחות לעומת המחירים המפורסמים בתעריפונים של הבנקים.
הנחה ממוצעת בחמשת הבנקים הגדולים בעמלת פקיד מסתכמת ב-46% מעמלה שבתעריפונים ואילו הנחה ממוצעת בעמלת פעולה בערוצים הישירים היא 25% מהתעריפונים. עוד נמסר כי ההנחה הממוצעת הניתנת בפועל ללקוחות על החזקת כרטיסי אשראי, היא בשיעור 51% מהעלות המופיעה בתעריפון.
לקבוצות האוכלוסיה השונות, עלות ממוצעת משוכללת בחמשת הבנקים הגדולים היא 5.4 שקל בלבד. גם לקוחות שאינם משתייכים לקבוצות המסוימות מקבלים הנחה משירותי פקיד בשיעור 38% ו-10% לפעולות בערוץ הישיר.
זקן מסר כי הפיקוח על הבנקים ממשיך לעקוב אחר יישום הוראות החוק בנושא העמלות ולהפעיל את סמכויותיו במקומות שלגביהם נמסר לו שקיימת סטייה מההנחיות לרעת הלקוחות.
נפרדים מרוני חזקיהו
מנכ"ל המועצה לצרכנות, אהוד פלג, אמר בתגובה לדו"ח כי "השקיפות בנושא העמלות שבנק ישראל מתפאר בה עדיין עמומה, והיכולת של לקוחות הבנקים לעשות השווה בין תעריפי הבנקים מוגבלת ביותר". לראיה ציין פלג את הרווחים העצומים שהבנקים גורפים מהעמלות.
ועדת הכלכלה נפרדה בתום הישיבה מהמפקח היוצא, רוני חזקיהו, שסיים את תפקידו בשבוע שעבר. ח"כ עמיר פרץ (עבודה) אמר כי "חזקיהו הוכיח שהבנקים אינם מבצר שלא ניתן להבקיע את חומותיו".
באשר לתעריפי העמלות אמר ח"כ פרץ כי הלקוחות החלשים של הבנקים עדיין נפגעים יותר. לדבריו, מי שמרוויח שכר מינימום תמיד מסוכן יותר לבנק, ולכן האשראי שיקבל יהיה תמיד יקר יותר. פרץ הדגיש כי אם הרווחיות של הבנקים במשקי הבית לא ירדה - סימן שהם לוקחים את הכסף בדרכים אחרות.
המפקח השיב לדברי פרץ ואמר כי הבנק לא ייראה סיכון בלקוח שיש היסטוריה חיובית בהסדר האשראי. לטענתו, העמלות שעלו בתקופה האחרונה הן דווקא עמלות המוטלות על תאגידים גדולים. לדבריו, בשנתיים האחרונות לא נוספה אף עמלה חדשה אחת, וכךגם מחיר העמלות. הוא אף ציין כי במהלך הרפורמה מספר תעריפי העמלות צומצם לשליש בהשוואה למספרן לפני הרפורמה.
- לעמוד הפייסבוק של ynet כלכלה וצרכנות