לבני על הדלק: רה"מ לא רואה את הציבור ממטר
מפלגת קדימה פתחה במאבק נגד העלאת מחיר הדלק והמסים העקיפים. יו"ר האופוזיציה, אמרה שהממשלה גורמת לציבור "לאכול את החסכונות". "הבשורה הטובה והרעה היא שהממשלה הזו פועלת תחת לחץ ולכן יש סיכוי לשינוי"
סיעת קדימה קיימה הבוקר (ד') כנס חירום בו השיקה קמפיין הסברה נגד עליית מחירי הדלק. האירוע נועד לפתוח מאבק ציבורי ממושך שבמטרה לעצור את מגמת הממשלה לייקר את המחירים של מוצרי היסוד והשירותים הציבוריים. בפתיחת הכנס תקף ח"כ יואל חסון את הממשלה. "מעולם לא היתה העלאה כל כך דרסטית של המסים העקיפים", אמר. יו"ר האופוזיציה, ח"כ ציפי לבני הוסיפה: "הבשורה הטובה והרעה היא שהממשלה הזו פועלת תחת לחץ ולכן יש סיכוי לשינוי. בעניינים האלה לא צריכים להיות פיינשמייקרים". נרשמה נוכחות חלקית ביותר מקרב הח"כים.
לדברי לבני, הממשלה גורמת לציבור "לאכול את החסכונות". יו"ר האופוזיציה אמרה כי הממשלה מגלגלת את החור בקופה בגלל הורדת המסים (הישירים). "מקבלים את זה ממקור אחר והמקור האחר הזה זה האזרחים והממשלה הזו לא רואה את האזרח ממטר", אמרה. לבני תקפה את ההחלטה להעלות את המס על הדלק כהחלטה פוליטית. "שההחלטות למי משלמים הן החלטות פוליטיות", אמרה. "מעמד הביניים הקורס זה כולם".
לכנס הוזמנו נציגי התאחדות התעשיינים, מועצת המובילים והמסיעים, ארגון סוכני ובעלי תחנות הדלק, ארגוני המוניות, המועצה לצרכנות וארגוני סטודנטים. קריאות רמות בזכות מאבק בהחלטה ויציאה נגד מדיניות המסים של הממשלה נשמעו לאורך כל הכנס מנהגי מוניות ונפגעים נוספים מההחלטה.
חברי הכנסת ציפי לבני, יואל חסון ויוליה שמאלוב-ברקוביץ.
"הממשלה באופן שיטתי מרמה אותנו", ראש מועצת המובילים והמסיעים גבי בן הרוש. "אנחנו מייצגים למעלה מ-47 אלף משאיות כבדות, מי שלא יודע, במדינת ישראל כמעט ואין הובלת סחורות ברכבת, אנחנו מובילים 95% מהסחורות במדינת ישראל. הרכבת מובילה 5%. זאת אומרת – אין משק במדינה הזו בלי משאיות – אנחנו תומכים בחקלאות, בתשתיות, בתעשיה, במסחר, במה שיש.
"מי שחושב בממשלת ישראל שהוא גובה מאיתנו ומשאיר את הקופה טועה טעות חמורה. הוא פוגע במשק, הוא לא פוגע ב-47 אלף משאיות, הוא פוגע בעקרת הבית (שתיאלץ לשלם מחיר גבוה יותר על מוצרים בשל התייקרות ההובלה)".
ח"כ חסון הבהיר שההחלטה על העלאת המס על הבלו אינו נגזר מהמציאות בשטח. "העלאת מחירי הדלק באה בגלל החלטת ממשלה, החלטה של מסים, לא עליית מחירי הדלק בעולם", אמר. "זו הונאה. מורידים את המסים הישירים ומצד שני מעלים את המסים העקיפים הרבה יותר.
"כשמסתכלים על העלאת המסים בדלק שמעלים את הדלק, הארנונה והמים – מול ה-250 שקלים בממוצע שיתווספו למשפחה (בשל הורדת מסים ישירים) היום בישראל משלמת מאות שקלים, אפילו אלף שקלים בממוצע בחודש, על המסים העקיפים".
ח"כ מרינה סולודקין יצאה אף היא נגד מימון הורדת המסים הישירים באמצעות מסים עקיפים הפוגעים בשכבות החלשות. לדבריה, צריך להחזיר את מס העיזבון על ירושות גדולות וציינה את הצעת החוק מטעמה ומטעם ח"כ שלי יחימוביץ' שתידון היום בכנסת, המטילה מס על ירושות עזבון מעל 10 מיליון שקל.
"זלזול באינטיליגנציה של הציבור"
ח"כ יוליה שמאלוב-ברקוביץ תקפה גם היא את הממשלה והאוצר ואמרה ש"הציבור בישראל עובד 12 שעות ביום כדי לנסות לגמור את החודש. זו מדיניות כלכלית מכוונת לתת לאנשים לעבוד מאוד מאוד קשה כדי שחס וחלילה לא ייצאו לרחובות". לדבריה, עליית מחירי הדלק היא רק טריגר בלבד למאבק חברתי רציני במדינת ישראל.
שמאלוב-ברקוביץ' יצאה גם נגד התפיסה שמנסה הממשלה להעביר לדבריה, שהעלאת המס על הדלק מצמצמת את זיהום הסביבה, לדבריה, זהו זלזול באינטיליגנציה. "אם עכשיו אנשים לא יסעו במכוניות, אז פתאום יהיה לנו אוויר נקי", שאלה בציניות." כך החליטה הממשלה. זה זלזול באינטליגנציה של אנשים, זה ניצול של אנשים קשי-יום. ...הממשלה צריכה להבין שהחיוך של שר האוצר יירד מהר מאוד, כי כשאני רואה אותו במסדרונות הוא מאוד מחויך ואני לא מבינה מה הוא כל-כך מחייך, מה כל-כך מצחיק אותו".
חסון, המוביל את המהלך עם ח"כ יוליה שמאלוב-ברקוביץ, מסר ל-ynet לפני הכנס ששיתוף הגופים הציבוריים שהוזמנו לכנס החירום לא אמור להיות חד-פעמי, בתקווה שיתנו יד גם למאבקים הבאים. לדבריו אין זו התארגנות פוליטית למקרה של הקדמת הבחירות. לדבריו, המטרה היא להעלות רעיונות לפעולה ולבחור ועדת היגוי שתוביל את הקמפיין ובהמשכו את המאבק נגד התייקרות מחירי המים, התחבורה הציבורית והארנונה. על אף הדברים, לא נבחר צוות היגוי בתום הכנס, ולא גובשה תוכנית פעולה. זאת, מלבד לערוך פעולות הסברה בתחנות דלק גדולות ביום השישי הקרוב - על ידי פעילי קדימה.
בכנס של קדימה השתתפו פחות ממחצית חברי הכנסת של המפלגה. זאת, כשבמשך הדיון נרשמה עזיבה משמעותית של הכנס; בתום הכנס נותרו רק 3 ח"כים מהמפלגה, כולל המארגנים.