פקחי הטיסה: עובדה מסוכן, נעצור הטיסות לאילת
נמל התעופה הצבאי-אזרחי שבו נוחתים מדי שנה רבבות תיירים מאירופה סובל מליקויים חמורים, והפקחים מאיימים שאם לא יתוקנו בימים הקרובים, תושבת הפעילות בו. "יש בין שניים לארבעה אירועי בטיחות מדי שבוע", הסבירו בדאגה
בהודעת אגודת פקחי הטיסה הוסבר כי המיקרופון ומערכת הקשר הפועלים בשדה בעובדה משותפים הן לצבא והן לפעילות האזרחית, מה שמהווה סכנה חמורה לנוסעים. "זה גורם לבין שניים לארבעה אירועי בטיחות מדי שבוע. דרך הנמל בעובדה עוברים מדי חודש מאות תיירים שנוחתים בטיסות צ'רטר ישירות, בעיקר ממוסקבה, מקייב ומערים אחרות במזרח אירופה. רק היום צפויות לנחות בשדה שש טיסות מאוקראינה ורוסיה, ובכל 2010 נחתו בעובדה 17,301 נוסעים".
הדמיה של נמל התעופה החדש בתמנע. עד אז, מסוכן לטוס לאילת
בשל מציאות העבודה בעובדה והיעדר החיץ בין הפעילות האווירית הצבאית לזו האזרחית, הזהירו הפקחים כי "ניהול משותף בו זמנית של אותו מרחב אווירי בממשקים בעייתיים ועל-ידי שתי ישויות שונות, טומן בחובו סיכונים מובנים. חסר גיבוי בסיסי למכשירי הקשר, מה הגורם לתקלות ולעתים תכופות גם לאובדן הקשר. פרט לאלה, מערכת החשמל במקום מיושנת ומערך תאורת המסלולים משולל גיבוי בסיסי, וגם חלק ממסלולי ההסעות לא עובדים".
יו"ר אגודת פקחי הטיסה, עמרי אבני, ויו"ר ועד העובדים ברשות שדות התעופה, פנחס עידן, נועדו לפני עשרה ימים עם בכירי הרשות בראשות המנכ"ל, קובי מור. הם הציגו לפניהם את תמונת המצב המדאיגה והצהירו כי אם הממצאים החמורים שעליהם הצביעו לא יתוקנו, ישביתו את הפעילות בעובדה.
"לצערנו הרב, לא קיבלנו התייחסות ראויה מהגורמים הרלבנטיים, למרות כל הימים שחלפו מאז הפגישה", אמרו באגודת פקחי הטיסה. "יש לנו חובה מוסרית ומקצועית להתריע על כך שאין באפשרותנו לשמור על בטיחות הנוסעים במצב הנוכחי. זו סכנת נפשות". עידן אמר כי "זה אבסורד שהפקחים מתריעים, אבל אף אחד לא מטפל. המצב בעובדה גובל ברשלנות, ואנחנו לא מוכנים שהפקחים ימשיכו לשאת בעול הזה לבדם. לא יתכן שיהפכו אותם לש.ג.".
ראש מטה תעופה ברשות התעופה האזרחית (רת"א), גדי רגב, הזהיר בישיבת ועדת הכלכלה בסוף החודש שעבר כי "יש בעיות בעובדה לגבי מי עושה מה ואיך. אנחנו מוטרדים, כי המצב עלול להיות כזה שיהרוג בקלות את העיר אילת, כך שאף תייר לא ינחת שם. יחד עם חיל האוויר ורשות שדות התעופה, אנחנו מחפשים את כל הפתרונות האפשריים. להפסיק את הטיסות לעובדה אפשר במחי יד, אבל אז התיירות לאילת תיפגע".
מי שדווקא לא נרתע מאפשרות שמהלך כזה אכך יתרחש הוא ח"כ עמיר פרץ מהעבודה, שבישיבת הוועדה אמר כי "הדברים שנאמרים פה מאוד מוזרים. אם יש סכנת חיים באילת וצריך בגלל זה לסגור את שדה התעופה, אז שיסגרו. אל תגידו לי שנהרוג את אילת. מה עדיף, שנהרוג אנשים? אם אתה מעמיד את זה בצורה כזאת וההחלטה היא שלי, אז תסגור את אילת".
מרשות שדות התעופה נמסר בתגובה כי "רשות שדות התעופה עושה ככל שביכולתה לפתור את בעיית הפיקוח בעובדה מול חיל האוויר ובשיתוף מלא של רשות התעופה האזרחית".