שתף קטע נבחר
 

מכתב למאה ה-21

אחד המשאבים החשובים שיש למדינה הוא ההון האנושי המהווה את חוד החנית של עתיד ישראל, והוא הבסיס לצמיחתה בשנים שיבואו. שאול סוטניק על התמיכה הכלכלית במערכת החינוך

נהוג לומר כי כל דור עולה על קודמו, אך ניראה כי הדור של היום שרוי בעיצומו של זינוק משמעותי לאין ערוך בהשוואה לביצועי הדורות הקודמים לו. זינוק זה מיוחס בעיקרו להתפתחות הטכנולוגית המואצת המשליכה על כל אורחות חיינו, מן הקצה אל הקצה.

 

ויחד עם זאת, למרבה האכזבה, נותרו בתי הספר בישראל בתוך בועה המנותקת מסביבתה וממעטת להטמיע בתוכה את התהפוכות החיצוניות. ניתן לקבוע כי בתי הספר מתנהלים עדיין כפי שהתנהלו לפני שנים רבות, תוך הימנעות מלהתכתב עם המאה ה-21.

 

אחד המשאבים החשובים ביותר שיש למדינת ישראל הוא ההון האנושי המהווה את חוד החנית של כלכלת העתיד של מדינת ישראל והוא הבסיס לצמיחתה בשנים שיבואו.

 

המנהלים העומדים היום בראש המערכות הכלכליות הם תוצאה של מערכת החינוך הישראלית שידעה בעבר לחתור למצוינת. מערכת החינוך הקורסת יחד עם המשבר המתמשך בהשכלה הגבוהה מאימים על ההון האנושי שלנו וכל זאת מבלי להזכיר את הפערים החינוכיים שהם מהגבוהים בעולם. כל אלה יוצרים את התחושה שמרבית ילדי ישראל לא מקבלים את הכלים להתמודד בשוק העבודה התחרותי העתידי.

 

התשואה הכלכלית שמקבלת כל מדינה כתוצאה מהשקעה בחינוך נחשב לקשר הדוק שאין עליו עוררין. אנו מתעלמים מכך שאחד מן האלמנטים החשובים ויש שיטענו כמעט היחידי, לפתיחת דלתות בשוק העבודה הוא החינוך הפורמאלי שקיבלנו, בשימת דגש על השכלה אקדמית (לא מעט מחקרים נכתבו על הקשר שבין חינוך לרמת השכר). דומה כי בישראל מסרבים להכיר בנתונים אלה: שכן איך ניתן להסביר כי הצפיפות בכיתות ישראל היא מהגבוהות בעולם המערבי, ושכר המורים, מחנכי מנהלי העתיד הוא מהנמוכים במדינות ה-OECD?!


בעבר, מערכת החינוך ידעה לחתור למצוינת (צילום אילוס': Indexopen)

 

סמן ראשוני לשיפור מעמדו של המורה

מצבה הגיאופוליטי של מדינת ישראל אינו מאפשר לנו לשבת מן הצד בחיבוק ידיים ולהתבונן בנתונים המוצפים על ידי מערכת החינוך, קרי, הישגים לימודיים בינוניים ומטה ובמקביל אלימות המתגברת מיום ליום וזאת מבלי לעשות מעשה. מוטלת החובה על כל אחד מהגורמים הרלוונטיים במדינת ישראל לחשוב כיצד ניתן לסייע ביצירתה של מהפכה ממשית בתחום החינוך.

 

אכן, בשבועות האחרונים אנו עדים לצעד ראשון שנעשה בדרך להשגת המטרה: ההחלטה על תוספת שכר משמעותית למורים העל יסודיים ותגמול מורים על הצטיינות בעשרות אחוזים נוספים לשכרם מהווה סמן ראשוני לשיפור מעמדו של המורה בישראל.

 

אנו מצידנו, במפעל הפיס נותרנו משוכנעים לאורך 60 שנות קיומנו, שחינוך הינו הכלי המשמעותי ביותר לשינוי חברתי ולצמצום פערים. לצד מתן מימון ענק לבניית עשרות אלפי כיתות לימוד בישראל, החלטנו בפעל הפיס להתחיל במימוש החזון לפיו כל יוצא צבא יוכל לרכוש לעצמו השכלה גבוהה. השנה צפוי מפעל הפיס להעניק 2,000 מלגות מלאות ללימוד תואר ראשון במוסד להשכלה גבוהה, בעלות של כ-60 מיליון שקל, וזאת לציון שנת ה-60 להיווסדו. אלה מצטרפות ל- 6,000

 

מלגות נוספות שהוענקו בשנים עברו לבוגרי צבא שידם לא הייתה משגת לממן לעצמם את לימודיהם. זו אמנם טיפה בים, מבחינת הצרכים אולם בראייה מערכתית נכונה של גורמי השלטון להם הפיס כפוף, ניתן להוביל למימושו המלא של החזון אשר לא יותיר צעיר בישראל ללא השכלה גבוהה – אם אכן הוא מבקש לרוכשה.

 

חינוך עולה כסף. כל דבר עולה כסף. אבל את התשואה מהחינוך נרגיש כולנו: בטכנולוגיה, באיכות החיים, בביטחון.

 

  • הכותב מכהן כמנכ"ל מפעל הפיס

 


 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים