משרד התחבורה: "יבואניות רכב מונעות תחרות"
שר התחבורה, ישראל כץ, טוען כי גורמים שונים בתעשיית הרכב הישראלית, לוחצים על יצרני מכוניות שלא לאפשר יבוא מקביל של תוצרתם ארצה. בכך מנסים לכאורה יבואני רכב קיימים, לסכל את התחרות החופשית בענף. בקשה למסירת פרטים נוספים אודות זהות היבואנים, נענתה על-ידי המשרד בסירוב
הרפורמה בשוק הרכב לא שינתה דבר, ומשרד התחבורה מצא את מי להאשים. שנה לאחר אישורה בכנסת של רפורמת "יבוא מקביל", שהתירה יבוא של מותג שלא באמצעות "יבואן רשמי", מאשים היום (א') משרד התחבורה את היבואניות הוותיקות בסיכול התחרות בשוק הרכב. במשרד אומרים כי בשנה שחלפה מאז אישור הרפורמה, עלו חשדות כי "גורמים שונים מפעילים לחץ כנגד יצרני רכב, (במטרה) למנוע שיווק כלי רכב בישראל שלא באמצעות היבואנים הקיימים". במשרד התחבורה סירבו לבקשת ynet, למסור פרטים נוספים אודות חשדות אלה.
לאור החשדות וההתנהלות הפסולה לכאורה של היבואניות הוותיקות, הבטיח שר התחבורה, ישראל כץ, כי "יפעל ביד קשה כנגד כל יבואן או גורם שינסה למנוע תחרות בענף, עד כדי שלילת רישיון היבוא ממי שיוכח נגדו כי פעל בניגוד לנהלים". במשרד גם אומרים כי נבחנת אפשרות לפעול בדרכים משפטיות נגד אותן יבואניות אשר לכאורה מנסות למנוע תחרות - למשל באמצעות פניה ליצרניות אותן הן מייצגות, בדרישה שלא לאשר למפיצים אירופיים למכור מכוניות ליבואניות חדשות בישראל.
משרד התחבורה: נשקול צעדים משפטיים נגד יבואניות (צילום: רועי צוקרמן)
בעבר העריכו במשרד התחבורה כי כבר ב-2010 תוביל הרפורמה לשינויים משמעותיים בשוק הרכב. על-פי תחזית רשמית שפרסם המשרד, מחירי המכוניות אמורים היו לרדת בשנה שעברה בשיעור של בין 2% ו-5%, ומספר היבואניות הפעילות בשוק הרכב צפוי היה לעלות מ-20 ל-50. אולם, שתי התחזיות לא התגשמו - מספר יבואניות הרכב הפעילות לא השתנה, וגם מחירי המכוניות לא השתנו, ואף עלו בחלק מהמקרים.
מי צריך לחץ כשיש מסים?
למרות החשדות שמעלים במשרד התחבורה, מרבית יבואניות הרכב - ובעיקר אלה הפעילות בקטגוריות המשמעותיות בשוק - אינן נזקקות להפעלת לחץ על היצרניות. הסיבה פשוטה: הודות למיסוי המוטל על מכוניות חדשות בישראל, שמגיע לכ-100% במצטבר, רוכשות היבואניות את כלי הרכב מהיצרניות במחירים נמוכים במיוחד, שבחלק מהמקרים הם אף הנמוכים בעולם.יבואניות חדשות, שיכולות לרכוש מלאי מכוניות ממפיצים אירופים או אמריקנים ולא ישירות מיצרניות, אינן מסוגלות להתחרות במחירים אלה. כך למעשה נהנות היבואניות מהגנה "טבעית" שמעניקה להן המדינה - הגנה שאינה צפויה להיעלם בקרוב, לאור חלקם הגדול של המסים המוטלים על בעלי מכוניות מסך הכנסות המדינה ממסים. יש לציין כי היבואניות הוותיקות נהנות מעיוות נוסף שיצרה המדינה: תמריץ-מס שהיה נהוג במשך שנים ארוכות, הפך את ענף הליסינג לקניין העיקרי של מכוניות בישראל - חברות הליסינג רוכשות מדי שנה כ-60% מכל המכוניות החדשות.
הודות לכוח הרכישה שלהן ומעמדן יוצא הדופן, רוכשות חברות הליסינג את המכוניות מהיבואניות בהנחות מפליגות, שמגיעות עד ל-20% ואף יותר. במצב זה, רק היבואניות הוותיקות יכולות למכור מכוניות לחברות הליסינג, ובכך למעשה נמנעת מיבואניות חדשות כניסה לפלח השוק החשוב כיום בישראל.
יש לציין כי השר כץ יזם בשנה שעברה מהלך שאמור היה לחזק עוד יותר את מעמדן של חברות הליסינג. השר ביקש לאשר לחברות אלה לייצא כלי רכב למדינות ערב, וזאת בניגוד לעמדתה המפורשת של רשות המסים - ולמרות שצעד זה צפוי לפגוע משמעותית בלקוחות פרטיים שרוכשים מכוניות משומשות. תוכנית השר, שבשלב זה לא ברור אם תיושם, מתבססת במלואה על תוכנית שגיבשו בכירים בענף הליסינג.
גילו את אמריקה, שוב
בשבוע הבא יציג משרד התחבורה בוועדת הכלכלה שורת צעדים, שאמורים להקל על כניסתן של יבואניות רכב "מקבילות". במשרד אומרים היום כי הוחלט לאפשר יבוא מקביל של דגמי רכב שמיוצרים בארה"ב, ואשר אינם מיובאים כיום על ידי יבואניות ותיקות. יש לציין כי החלטה זו אינה חדשה, והיא נכללת בצו שאושר במרץ 2010 ואמור ממילא להיכנס לתוקף בעוד חודש.במשרד מעריכים כי צעד זה ישפר את התחרותיות של יבואניות מקבילות, אך חשוב לזכור כי גם היבואניות הוותיקות צפויות ליהנות ממנו. כך למשל, יבואנית טויוטה, חברת יוניון מוטורס, בוחנת מזה תקופה ארוכה את הייבוא של דגמים המיוצרים במפעלי היצרנית בארה"ב, כמו קאמרי, קאמרי היברידית, סיינה והיילנדר. גם יבואניות נוספות, ובהן יבואניות הונדה, ניסאן ופורד, שוקלות יבוא של דגמים המיוצרים בארה"ב ואינם משווקים כיום.
הבעיה העיקרית שמנעה עד כה את ייבוא הדגמים האמריקנים היא הבדלים בתקינת כלי הרכב: ישראל אימצה את התקינה הנהוגה באירופה, ששונה בכמה תחומים מהתקינה האמריקנית. כך למשל, מכוניות המשווקות בארה"ב מצוידות בפנסים קדמיים שונים מאלו שבמכוניות המשווקות באירופה.
במשרד התחבורה אומרים היום כי נושא תקינת הפנסים "נמצא בהליך מתקדם ביותר, ומתגבש נוהל חדש שיאפשר להרחיב את קבוצות הפנסים הקדמיים האמריקנים המאושרים בארץ". יש לציין כי בספטמבר האחרון ביקרו בישראל נציגי הרשות האמריקנית לבטיחות בדרכים (NHTSA), במטרה לסייע בגיבוש פתרון לבעיית תקינת הפנסים.