מחקר: רוב החינוך הפרטי - בחסות המדינה
תשלומי הורים גבוהים, מיונים וקבלת תלמידים מחוץ לאזור הרישום - זה קורה בעיקר במוסדות ציבוריים. החינוך הפרטי שובר שוויון? יכול להיות שקודם צריך בדק בית
בעוד משרד החינוך נאבק בתופעת החינוך הפרטי שפוגע בשוויון וגוזל משאבים מהמערכת הציבורית, מחקר חדש מצביע על כך שדווקא המדינה היא שמאפשרת את ההפרטה. בלמעלה ממחצית הרשויות המקומיות נהוגים בבתי הספר הציבוריים מסלולי לימוד ייחודיים בעלי מאפיינים "פרטיים", הכוללים תשלומי הורים גבוהים מהרגיל, מיונים, וקבלת תלמידים מחוץ לאזורי הרישום של בית הספר.
המחקר שנערך באוניברסיטת תל אביב הוזמן לקראת ההשתלמות השנתית של מנהלי מחלקות החינוך בשלטון המקומי, אשר תתקיים היום (ג') בירושלים תחת הכותרת "חינוך פרטי וחינוך ציבורי".
במסגרת הכנס ביקשו המארגנים לאמוד את היקף תופעת בתי הספר הייחודיים בישראל, ומאפייניה הבולטים.
המחקר התבסס על מדגם מייצג של מנהלי מחלקות חינוך ב-67 עיריות ומועצות מקומיות ואזוריות בארץ (מתוך 254 רשויות השלטון המקומי בישראל).
על פי עורכי המחקר, בתי ספר ייחודיים הם כאלו המתמקדים בנושא לימוד מסוים (טבע, אומנויות וכדומה) או כאלו המושתתים על אידיאולוגיה או פדגוגיה ייחודית (דוגמת חינוך דמוקרטי או אנתרופוסופי).
מהממצאים עולה כי בכמחצית מן הרשויות קיימים בתי ספר ייחודיים שבהם נגבים תשלומי הורים גבוהים מהרגיל, ומונהגים מיונים. בחלוקה למגזרים עולה כי 70% מבתי הספר הייחודיים משתייכים למגזר היהודי, 27% משתייכים לרשויות מעורבות (יהודים וערבים) ואילו 3% בלבד מצויים ברשויות ערביות.
רוב בתי הספר הייחודיים (כ-60%) הם ציבוריים, כלומר בבעלות המדינה והרשות המקומית, ומיעוטם בבעלות פרטית, של עמותות וחברות. נתון מפתיע נוסף העולה במחקר הוא שכ-85% מבתי הספר הייחודיים מצויים ברשויות שרמתן החברתית-כלכלית בינונית, והתופעה לא נפוצה רק ברשויות העשירות.
"האיום בכלל מבפנים"
המחקר נערך על ידי גדי ביאליק, דוקטורנט מבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב, ויעל כפרי מתוכנית "המשפט בשירות הקהילה" בפקולטה למשפטים. "מדובר בנתונים מפתיעים מאוד שכן במחקר התברר כי רוב בתי הספר הייחודיים בכלל פועלים במגזר הציבורי ולא מופעלים על ידי עמותות פרטיות", אומרת כפרי.
לדבריה, "לרוב משרד החינוך ומרכז השלטון המקומי מציגים את תופעת בתי הספר הפרטיים ככזו המתקיימת מחוץ למסגרת הציבורית ומהווה עליה איום, בכך שהיא מושכת החוצה תלמידים ממשפחות מבוססות, אך מהנתונים עולה כי עיקר האיום הוא מההפרטה הפנימית שעושה המערכת הציבורית.
לכן אנו סבורים שמשרד החינוך צריך לעשות בחינה מחודשת של המושגים ולהגביר את הפיקוח בנושא".
אבי קמינסקי, יו"ר איגוד מנהלי מחלקות החינוך ברשויות המקומיות, ציין ש"המחקר מוכיח שחייבים לעשות סדר במערכת החינוך שכיום סובלת מטשטוש בין החינוך הציבורי לפרטי. חייבים לעשות מעשה, עד כדי חקיקה שתגביל את התפשטות בתי הספר הייחודיים, וכן להגביר את האכיפה".
ממשרד החינוך לא נמסרה תגובה.