שתף קטע נבחר
 

חשיפה: השריפה ברכבת, בגלל בורג לא מתאים

ל-ynet נודע כי דליפת הסולר שגרמה לשריפת קרונות הרכבת ופציעתם של 121 נוסעים, נגרמה עקב שימוש מודע בברגים שאינם מתאימים. מקורות ברכבת: מדובר בחסכון זניח ורשלנות פושעת, שעלולה לעלות בחיי נוסעים. הרכבת בתגובה: "אנו פועלים לפי הוראות יצרן"

הכל בגלל בורג קטן. השריפה שפרצה בקרונועי הרכבת לפני כחודשיים, ואשר כמעט הסתיימה באסון, נגרמה לכאורה כתוצאה משימוש בברגים לא מתאימים. בברגים אלה נעשה שימוש בחלק מרכזי בקרונועים, במערכת העברת כוח המנוע לגלגלים. ההערכה היא כי הברגים שכשלו גרמו לאותו חלק להישבר, וכתוצאה מכך נפרץ ככל הנראה מכל הסולר, ובסופו של דבר פרצה הדליקה. מקורות ברכבת מוסיפים כי הרכבת החליטה לאחרונה להשבית מנוע אחד בכל מערך קרונועים פעיל, כדי למנוע הישנות מקרי כשל ודליפה. ברכבת לעומת זאת, טענו בעבר כי מדובר בכשל נקודתי בלבד, שאינו מחייב השבתה נוספת של מערך הקרונועים. 


השריפה ברכבת - מי יודע מה גרם לה? (תצלום: עידו ארז) 

 

מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "הרכבת פועלת על-פי הוראות היצרן בכל הנוגע לתחזוקת הצי הנייד שברשותה, על-פי כל התקנים ובצורה הבטוחה ביותר. בימים אלו מתנהלת רכבת ישראל מול היצרן בנוגע להבהרות בנושא".

 

לאחר פרסום הכתבה, בה נכללה תגובת הרכבת המקורית, החליטה הרכבת להעביר תגובה נוספת, ובה נטען כי אין קשר בין השריפה בקרונועים ובין שימוש בברגים שאינם מתאימים. לדברי רכבת ישראל, השריפה אירעה בגלל "רשלנות בלבדית של יצרן הרכבת בגין טיפול ותיקון לקוי שנעשה על-ידו בקרון רכבת". עוד אומרים ברכבת כי יצרן הקרונועים הוא האחראי היחיד גם לאירוע מה-11.2, אשר נגרם כתוצאה מ"תכנון לקוי והוראות לקויות".

 

  • האם מסכנת הרכבת את חיי נוסעיה?

  

"זו לא רשלות באחזקה?"

בעקבות השריפה הקשה בסוף דצמבר, פרסמה הרכבת מספר הערכות בנוגע לגורמים אפשריים לדליקה. בתחילה העריכו שם כי הסיבה הייתה קצר חשמלי, אך לאחר מכן סברו כי "קרדן" (ציר הינע) שנשבר, פגע במכל הדלק וגרם כך לדליפת סולר, שבסופו של דבר התלקח וגרם לשריפה. אלא שגם גרסה זו שונתה. ממצאי ביניים של חקירה פנימית שערכה הרכבת, העלו כי תיקון לקוי של אחד הקרונועים לפני כעשר שנים, הוא כנראה הסיבה לכשל מבני באחת מקורות הקרונוע, אשר בעקבות זאת פגעה בקרדן, אשר שבר את מכל הדלק וגרם לשריפה.

 

לכאורה, נראה כעת כי מדובר באחת הרעות החולות של רכבת ישראל - תחזוקה לקויה. בשיחה עם ynet חשף מקור בחברה כי החקירה מצביעה כעת על שימוש בחלקים לא מתאימים. "הם (אנשי הרכבת, ש.ה) השתמשו בברגים ארוכים מדי בקרדנים, ובסופו של דבר זה מה שגרם לשבירתם", אמר. גורם אחר המקורב לרכבת, תוקף בחריפות את התנהלות החברה בנושא. "הברגים לא התאימו כי הם ארוכים מדי - ולכן הם לא היו מהודקים כראוי", הוא מסביר ל-ynet. "חוסר הידוק גרם לשבר 'עייפות' בברגים, ולשבירת הקרדן. אם זו לא רשלנות באחזקה, אז רשלנות מהי?".  

 

לדברי המקור ברכבת, ההחלטה להשבית כעת חלק ממנועי הקרונועים אינה מספקת. "נניח שבכך הם ימנעו שריפה, אבל ישבר דווקא קרדן אחר, וכתוצאה מכך יקרה שימוט ('נפילת' רכבת מהפסים, ש.ה). אי אפשר לדעת מה יהיו התוצאות של מקרה כזה".

 

ראוי להזכיר כי לפני כשבועיים פונו נוסעי רכבת לאחר שבאחד הקרונות אותרה דליפת סולר. באירוע, שבו היה מעורב מערך קרונועים זהה לזה שהיה מעורב בשריפה בדצמבר, גם נשבר קרדן - שככל הנראה פגע במכל הדלק, וגרם לדליפת הסולר.

 

מי מפקח על הרכבת?

במקביל לחקירה הפנימית, מתנהלת גם חקירה חיצונית בנושא, על-ידי צוות שמינה שר התחבורה, ישראל כץ. אלא שחקירה זו אינה צפויה להוביל למסקנות חד-משמעיות. למעשה, הרכבת אינה מחויבת ליישם את ההמלצות שמגישים צוותי החקירה של משרד התחבורה. בהקשר זה ראוי להזכיר כי ב-2006 הנחה מבקר המדינה את משרד התחבורה ליזום שינויי חקיקה, שיסדירו את הפיקוח על פעילות הרכבת, ויקבעו נהלים ברורים לחקירות של תאונות ואירועי בטיחות.

 

אלא שלמרות הביקורת הקשה שמתח המבקר, משרד התחבורה לא הסדיר עד היום את שינויי החקיקה והנהלים, ובכך למעשה מאפשר לרכבת להתנהל ללא פיקוח חיצוני אפקטיבי.

 

עדכון: תגובת הרכבת הנוספת הועברה והתפרסמה יום לאחר פרסום הכתבה, בה נכללה תגובתה המקורית של רכבת ישראל

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מה גורם לתקלות ברכבת?
צילום: עופר לוי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים