צעצועים חשמליים כבויים זה מוקצה בשבת?
שאלה:
האם צעצועים של ילדים עם בטריות זה מוקצה בשבת? השאלה היא כמובן לגבי צעצועים שפועלים עם בטריות ובשבת נמצאים במצב OFF, ומה הדין לגבי אותם צעצועים שהוצאו מהם בטריות לגמרי? (רחל, בית שמש)
תשובה:
רחל שלום,
ראשית צריך לדעת כי איסור מוקצה אינו מן התורה (מדאורייתא), אלא הוא איסור מדברי חכמים לטלטל דברים מסוימים בשבת.
וכך מסביר זאת הרמב"ם: "אסרו חכמים לטלטל מקצת דברים בשבת כדרך שהוא עושה בחול, ומפני מה נגעו באיסור זה? אמרו: ומה אם הזהירו נביאים וציוו שלא יהיה הילוכך בשבת כהילוכך בחול, ולא שיחת השבת כשיחת החול, שנאמר " ודבֵּר דָבָר" - קל וחומר שלא יהיה טלטול בשבת כטלטול בחול, כדי שלא יהיה כיום חול בעיניו, ויבוא להגביה ולתקן כלים מפינה לפינה או מבית לבית, או להצניע אבנים וכיוצא בהן. שהרי הוא בטל ויושב בביתו, ויבקש דבר שיתעסק בו ונמצא שלא שבת, ובטל הטעם שנאמר בתורה (דברים ה') 'למען ינוח'". (שם, הלכה יב). כלומר, אם יהיה מותר לטלטל כל חפץ, ינצל האדם את יום המנוחה לסידור הבית, במקום לנצלו למנוחה ולקדושה.
והרמב"ם מוסיף: "ועוד, כשיבקר ויטלטל כלים שמלאכתן לאיסור, אפשר שיתעסק בהן מעט ויבוא לידי מלאכה", כלומר ישנם חפצים שטלטולם עלול להביא לעשיית מלאכה מתוך שכחה, למשל, אסור לטלטל גפרורים שמא ישכחו וידליקו אש.
לפי הגדרה זו, לכאורה, כל כלי או חפץ שיש בו מנגנון המופעל באופן אסור (מנגנון חשמלי) – צריך להיות אסור.
אולם, הפוסקים כתבו שאם יש אפשרות להשתמש בחפץ שימוש מלא גם ללא הפעולה האסורה – יהיה מותר להשתמש בו
בשבת. למשל, כמעט כל שעוני היד בזמננו, פועלים באמצעות מנגנון חשמלי שניתן לעשות בו פעולות אסורות (שינויים בתצוגה ועוד). עם זאת, נוהגים לענוד שעוני יד מפני שהשימוש בהם אפשרי גם ללא שום פעולות.
כך הוא גם לגבי צעצועים; אם ניתן להשתמש בהם ללא המנגנון החשמלי – הדבר יהיה מותר. אולם, כדי שלא יפעילו אותם בטעות, צריך לבטל את ההפעלה החשמלית בשבת, בין אם על ידי הוצאת הבטריות, או באופן אחר (הדבקת המפסק).
כל טוב (משיב: הרב שמואל שפירא, רבה של כוכב יאיר).