משרד התחבורה: רכבת העמק תדהר ב-2016
משרד התחבורה יפרסם מחר מכרז ראשון לתוואי רכבת העמק - בין בית שאן לחיפה. בעתיד צפוי הקו להתחבר לרשת המסילות הירדנית. סיום הפרויקט: בעוד כחמש שנים
רכבת העמק - המכרז יוצא לדרך. החברה הלאומית לדרכים (מע"צ) תפרסם מחר (ב') מכרז ראשון להקמת מסילת רכבת, בין חיפה לבית שאן - רכבת העמק. קו דומה הוקם על-ידי הטורקים בתחילת המאה שעברה, היה פעיל בשנים הראשונות לקום המדינה, וסיים את שירותו בסוף 1951. הפרויקט כולל מסילה שתגיע עד העיר אירביד שבצפון ירדן ורכבת שתגיע ל-160 קמ"ש. רכבת העמק היא חלק מתוכנית "נתיבי ישראל", שנועדה "ליצור רשת כבישים ומסילות ברזל" מנהריה ועד אילת בעלות כוללת של כ-27.5 מיליארד שקלים.
- נתיבי ישראל - עד 2016: הרבה כבישים, מעט נתיבי אוטובוסים
- רכבות למען תושבי הפריפריה? חלום, לא פתרון
- נתניהו: יש מגעים להנחת מסילת רכבת לעיראק
מפת רכבת העמק העתידית (מקור: משרד התחבורה)
פרויקט רכבת העמק כולל מסילת ברזל באורך כ-60 ק"מ בין חיפה לבית שאן, האמורה לעבור בתוואי הכולל את צומת העמקים, יקנעם, עמק יזרעאל ועפולה. המכרז הראשון כולל הקמת מסילת ברזל באורך שישה קילומטרים וחצי בין כפר ברוך שליד מגדל העמק, לבין נחל עדשים סמוך לעפולה. במהלך השנה הקרובה יתפרסמו יתר המכרזים של הפרויקט, בין היתר להקמת גשרים באורך כולל של כארבעה קילומטרים, ומנהרה באורך קילומטר שתחילתה בתחנת עפולה המתוכננת. תחנות נוספות ימוקמו בכפר יהושע, כפר ברוך ובית שאן.
"הירדנים מעוניינים בקידום פרויקט שכזה, אשר יאפשר להם לייצא ולייבא בעזרת הרכבת מטענים, שיגיעו לנמל חיפה. כך אמר שר התחבורה, ישראל כץ. ראש המוסד לשעבר, אלוף מאיר דגן, אשר התמנה לאחרונה ליו"ר חברת נמלי ישראל (חנ"י), והממונה על קידום מיזמי תחבורה אזוריים ואסטרטגיים, יוביל את פרויקט רכבת העמק מול השלטונות הירדנים.
השר כץ הוסיף כי הקמת מסילת הרכבת תפחית את תנועת המשאיות בכבישים, ובכך גם תעזור להקלת עומסי התנועה, ומעורבותן של המשאיות בתאונות דרכים.