שתף קטע נבחר
 

הישרדות, בגרות 2011

ארבע בגרויות בשבועיים. הגזמתם. איך אתם מצפים מתלמיד כיתה י"א ממוצע להצליח?האם מעולם לא הייתם תלמידים?

תוכניות הריאליטי שוטפות את ערוצי הטלוויזיה בישראל בשנים האחרונות, והנה גם משרד החינוך לא מתעלם מהטרנד. להיפך - הוא פשוט העתיק את התוכנית המצליחה הישרדות, והעביר אותה לגרסה מיוחדת משלו. "הישרדות משרד החינוך - תיכוני ישראל", כך אקרא לה. הפרומואים כבר זועקים - מי יצליח לשרוד במרוץ המטורף לבגרות, ומי יצליח להתמודד עם הרשימה השחורה.

 

הנה הרשימה השחורה שלי:

  • 27.4: מתכונת באנגלית.
  • 1.5: מתכונת בתקשורת וחברה.
  • 5.5: מתכונת במתמטיקה.
  • 8.5: מתכונת בלשון.
  • 13.5: מתכונת במתמטיקה.
  • 16.5: בגרות באנגלית.
  • 18.5: מתכונת בספרות.
  • 23.5: בגרות במתמטיקה.
  • 26.5: בגרות בתקשורת.
  • 2.6: בגרות בספרות.
  • 6.6: בגרות בלשון.

 

לא, אתם לא טועים. אלו התאריכים של לוח הבגרויות והמתכונות שלי, תלמיד כיתה י"א, שנקבע על-ידי משרד החינוך בשיתוף בית הספר שלי. בחמש בחינות בגרות אבחן בחודשים מאי ויוני, ומתוכן ארבע ב-13 ימים, ועוד אחת שבוע לפני. 

 

דווקא בשנה שבה חופשת פסח נגמרת בסוף אפריל, והמורים לחוצים כמו תמיד ומתמיד להספיק ללמד את כמות החומר האדירה עד החופשה (אז מתבצע מיקוד: קביעת רשימת נושאים מצומצמת לבחינה), החליט משרד החינוך לקיים את הבחינות בתאריכים מוקדמים למדי. בשנה שעברה, התקיימה הבגרות האחרונה ב-30.6. השאלה המתבקשת היא מדוע לא לעשות כך גם השנה? למה לקבוע את הבחינות בתאריכים מאוחרים יותר, שייתנו זמן לתלמידים ללמוד ברצינות בין בחינה לבחינה? למשרד החינוך הפתרונים.

 

לוח בחינות שכזה פשוט יגרום לחלק מהתלמידים לוותר על חלק מהבחינות, ולא ללמוד ברצינות. מי שלא יוותר על בחינות, יילחץ מאוד, הציונים ייפגעו, הממוצע הכללי יירד ולמידה של שנה ולפעמים שנתיים תרד לטמיון ברגע אחד, והכל בגלל לוח בחינות צפוף להחריד. 

 

לא ברור לי כיצד משרד, שאמור לדאוג להצלחת התלמידים, קובע לוח בחינות בחסר הגיון משווע שכזה. האם אותם הפקידים לא היו תלמידים בחייהם? האם הם לא מבינים שלוח בחינות כזה, בתוספת ללחץ הטבעי שבו נתונים תלמידים רבים בתקופת בחינות, הוא בלתי אחראי ובלתי מתחשב ועלול לגרום לכישלון ולמפח נפש אצל תלמידים רבים?

 

בשורה התחתונה: הגזמתם. הפעם, באמת הגזמתם. איך אתם מצפים מתלמיד כיתה י"א ממוצע, לא טוב מדי ולא מתקשה מדי, להצליח בכל בחינותיו כאשר במקרה הטוב בכל שלושה ימים, יומיים במקרה הרע, קבעתם לו בחינה במקצוע אחר. מי כמוכם יודע שתלמידים מתכוננים במשך כל השנה לבחינות הקשות והארוכות, ואז - בהחלטה לא הגיוניות אחת - כל ההשקעה, כל שעות הלימוד, לא רק של התלמידים, אלא גם של המורים, נזרקת לפח. המצב שיצרתם פשוט בלתי הגיוני ובלתי מתחשב. אין שום הגדרה אחרת שתתאים למצב.

 

אז לפני שאתם - הפקידים והקודקודים - מתלוננים על הנתונים הנמוכים של תלמידי ישראל, ולפני שאתם מבצעים רפורמות מרחיקות לכת, כדאי שתביטו במראה ותחשבו לעצמכם כיצד אתם יכולים לסייע לתלמידים שמשרדכם אחראי עליהם, ולא רק להפריע להם. 

 

רז יוגב, בן 16 מקיבוץ רביבים, לומד בכיתה י"א בתיכון "נופי הבשור"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים