שתף קטע נבחר
 

בנק ישראל: מיסוי הדלק יקר ולא מסייע לסביבה

כלכלני בנק ישראל מאשרים את מה שהאזרח הישראלי חש מזמן: נטל המיסוי על הדלק ועל ייבוא המכוניות מכביד, אך לא מפחית את הזיהום. הסיבה: היעדר תחבורה ציבורית יעילה לא מותיר ברירה, אלא להמשיך לעמוד בפקקים ולצרוך דלק מזהם

בנק ישראל פרסם היום (ג') את הפרק בדו"ח השנתי שלו שעוסק במסים סביבתיים. מהדברים עולה, כי בבנק המרכזי סבורים שמערכת המיסוי הסביבתי בישראלי נשענת יותר מדי על מס הבלו על הדלק ועל מס קניית רכבים. מסים אלה, טוענים בבנק ישראל, מכבידים על האזרח אך אינם גורמים לו לזהם פחות את הסביבה.

 

 

"בישראל הועלו בשנים האחרונות מספר מסים סביבתיים, בעיקר במקום מסים ישירים שהופחתו", כותבים כלכלני בנק ישראל. "השוואה בין-לאומית מלמדת שב-2008 תקבולי המסים הסביבתיים כאחוז מהתמ"ג בישראל היו גבוהים ביחס לממוצע במדינות המפותחות, בעיקר בגלל תקבולים גבוהים מענף הרכב והדלק".

 

בבנק ישראל טוענים, כי בגלל היעדר תחבורה ציבורית יעילה בישראל, הביקוש לרכבים ולדלק קשיח, ולכן העלאת המס אינה תורמת לירידה בצריכת הדלק המזהם. עם זאת, מסים אחרים, שמכוונים להסטת ביקושים ולא להורדת ביקושים, מוכיחים את יעילותם בהפחתת זיהום. באוגוסט 2009 נכנסה לתוקף רפורמת "המיסוי הירוק", ששינתה את אופן חישוב מס הקנייה המוטל על רכבים: במקום מס בשיעור אחיד שיעור המס תלוי במידת זיהום האוויר שהרכב מייצר.

 

בנוסף על כך, שונתה בינואר 2009 שיטת הזקיפה של שווי השימוש ברכב צמוד לשיעור קבוע משווי הרכב ומינואר 2011 הוא עומד על 2.49 אחוזים משווי הרכב. "שתי הרפורמות פעלו להפחתת זיהום האוויר באמצעות עידוד רכישת רכבים פחות מזהמים. השפעתן על תקבולי המסים צפויה להיות נמוכה יחסית. נתונים ראשוניים מלמדים שרפורמת "המיסוי הירוק" תרמה לצמצום זיהום האוויר ללא שינוי נטל המס, וזאת באמצעות הסטת הביקושים".

 

יתר על כן, סבורים כלכלני בנק ישראל כי השילוב של מס הקנייה הגבוה על הרכב והעלאות הבלו האחרונות הגבילו משמעותית, כנראה, את היכולת להשתמש בכלים אלו להגדלת תקבולי המסים בעתיד.

 

חלקם של המסים הסביבתיים האחרים - אלו שאינם נובעים מענף הרכב והדלק - בסך תקבולי המסים הסביבתיים זניח: 3% בממוצע במדינות המפותחות. "ישראל, כמו רבות מהמדינות המפותחות נמצאת בשלבים שונים של יישום רפורמות להגדלת שיעורם של מסים אלו, והם צפויים להוות רכיב גדול יותר בתקבולי המסים בעתיד", כותבים כלכלני הבנק. "רפורמות אלו כוללות העלאת היטלים על ביוב, טיפול בפסולת, שיקום מחצבות נטושות, וכן הטלת אגרות גודש ומיסוי על פליטת מזהמים לאוויר".

 

כלכלני הבנק ממליצים בדו"ח להרחיב את המסים הסביבתיים שאינם נובעים מענף הרכב והדלק כדי ליצור תמריצים לשימוש בשיטות מתקדמות לטיפול בפסולת ולהקטנת זיהום האוויר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
(אילוסטרציה)
צילום: shutterstock
מומלצים