איראן מנצלת קושי בתיאום בין ישראל למצרים
משלוח הנשק לעזה שתפסה השייטת יוצג היום לראווה. בלי סולימאן, איראן מנסה לקפוץ על ההזדמנות להעביר בלי בדיקה נשק וטרוריסטים לסיני. הטילים היו יכולים לסכן את הספינות ואת מאגר הגז האסטרטגי, בצה"ל חוגגים הצלחה מודיעינית
הספינה "ויקטוריה" עגנה הלילה (יום ד') בנמל אשדוד, אחרי שאתמול בבוקר השתלטו עליה לוחמי שייטת 13, ומצאו כ-50 טונות אמצעי לחימה שיועדו לרצועת עזה. גורמים מוסמכים בישראל מעריכים שהיא לא הייתה הראשונה שניסתה להבריח נשק בנתיב הצפוני, שיוצא מסוריה דרך טורקיה - למצרים, ומשם במנהרות. בעבר, איראן הובילה את ההברחות ככל הידוע רק בנתיב הדרומי, דרך תימן וסודן.
הקשר האיראני קיבל חיזוק עם מציאת טילי החוף-ים שמוגדרים "אסטרטגיים", ולצדם חוברות הדרכה שנשאו את סמלי משמרות המהפכה. חוברות אלו הדריכו כיצד להפעיל את הטיל, להתקין אותו ולהשתמש בו.
בנוסף לטילים היה גם ציוד אחר על הספינה, שייתכן שכלל את המשגרים וכנראה גם מתקני מכ"ם.
על החוברת בפרסית מופיע סמל של משמרות המהפכה, וכותרת השער היא "תעודת זהות טכנית של הטיל". מספרו הסידורי של הטיל ששמו האיראני "נאסר" הוא SA880805. הגורם המנפיק - "תעשיות מדע אל-הדי". בינואר 2010 הצטלם שר ההגנה האיראני, אחמד וחידי, בהשקת הגרסה האיראנית של "נאסר 1" ליד טיל שמספרו הסידורי SA880711. הטילים, אגב, מיוצרים בסין.
שר ההגנה האיראני וחידי עם הטילים
לא ברור איך הגיע הציוד הזה לסוריה, אולם ברור שהוא לא עבר דרך טורקיה אלא בדרך אחרת. האיראנים מטשטשים את המשלוחים באופן מתוחכם, משתמשים בחברות אירופיות, עוברים בכוונה בכמה נמלים כדי לטשטש עקבות ומקפידים לבחור במקומות עגינה שבהם הבדיקות לא קפדניות מדי.
הערכה היא ששלטונות איראן מבינים שהתערערות מערך ארגוני הביטחון במצרים, כולל המודיעין הכללי שבראשו עמד הגנרל עומר סולימאן, יוצרת עבורם הזדמנות להעביר בלי בדיקה נשק וטרוריסטים לתוך סיני. מצב זה גם מקשה על ישראל לקיים את שיתוף הפעולה המודיעיני והביטחוני עם מצרים, ואת זה האיראנים מבקשים לנצל.
עולים כמעט כל יום על ספינות
בישראל רואים בניסיון להבריח טילי חוף-ים לרצועת עזה איום אסטרטגי ונשק שובר שיוויון. הטילים היו מאיימים באופן ישיר על כל ספינה שמגיעה לאשקלון, ועל אסדת קידוח הגז "ים תטיס" - שרק לאחרונה הובהרה חשיבותה העליונה לישראל, כאשר הופסקה הזרמת הגז הטבעי ממצרים.
גורמי ביטחון בישראל רואים בכך הוכחה שחייבים להמשיך בסגר הימי על הרצועה, ולמנוע עגינת ספינות עם תכולה של עשרות אלפי טונות מול חופי עזה - כך יתאפשר להעביר מערכות נשק כבדות נוספות.
על כל ספינה כזו שנתפסת, אומרים בצה"ל, יש כנראה כמה אחרות שמצליחות להגיע ליעדן. חיל הים עורך בדיקות בתדירות כמעט יומית, ועולה על ספינות בים התיכון כדי לבחון את תכולתן. 95 אחוז מהמשלוחים תמימים, אך העובדה שלוחמי השייטת ידעו למצוא בדיוק את המכולה הספציפית על ה"ויקטוריה", מעידה על ההצלחה המודיעינית.
בינתיים לא ידוע על מערכת נשק חוף-ים שנמצאת כבר בידי חמאס או הג'יהאד האיסלמי, ונראה שהמטען של ה"ויקטוריה" אמור היה להביא את הטילים הראשונים עבור מערכת זו. עצם ההישג המודיעיני של חשיפת ההברחה של סוג נשק זה מסכל במידה רבה את הפעלתו, מפני שבידי חיל הים יש אמצעי שיבוש אלקטרוניים שמותקנים על הספינות, שמאפשרים לשבש את ראש הביות של הטיל ולהטות אותו ממסלולו.
ברק ונתניהו יבואו להראות לעולם
היום, מתכננים בישראל "חגיגה" תקשורתית, כדי להראות לעולם את ההברחה האיראנית. עיתונאים זרים יוזמנו לראות מקרוב את אמצעי הלחימה, ועל כל אחד מהפריטים יוסבר גם באנגלית ובשפות אחרות. ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון אהוד ברק יסקרו את השלל.
לפני כן, חבלנים של חיל ההנדסה יעלו כדי לבדוק את המכולות ולוודא שאינן ממולכדות. הצוותים הבינלאומיים של ה"ויקטוריה"- שכולילים אזרחי אפריקה מזרח אירופה - יעברו תחקור נוסף, למרות שניסיון העבר מלמד שאין להם קשר למשלוח הנשק, והם לא ידעו מה מסתתר בבטן האונייה. המטרה בצה"ל היא לשחרר את הספינה על צוותה בהקדם, ליעד המסחרי הבא.
ראאד סלאח על המרמרה
ובינתיים, ה"מרמרה" עדיין בתודעה. ראש הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית, השייח ראאד סלאח,
ביקר אתמול באיסטנבול בספינה הטורקית עליה השתלט חיל הים בשנה שעברה - בתקרית שבה נהרגו תשעה מהפעילים - במעגן שבו היא משופצת.
סלאח, המבקר בעיר בהזמנת הארגון הטורקי "מיראת-דאר", אמר במהלך הסיור כי הוא "זוכר את רגעיו על הספינה במהלך המסע האנושי שלה". בכיר בפלג הצפוני של התנועה האיסאלמית אמר ל-ynet כי המנהיג המקומי הקיצוני ישב על אותו המושב עליו ישב בימי המשט, וציין כי במהלך הנסיעה הוא "כתב שלושה שירים, אולם לא השלים את השלישי בשל התוקפנות הציונית על הספינה". סלאח הסביר לנוכחים כיצד "החיילים הציונים היכו וכבלו אותו".
Read this article in English