שתף קטע נבחר

לא לטמון ראש בחול: כך תנהגו בדיונות של נמיביה

מסע Subaru drive יוצא אל הדיונות הגבוהות של נמיביה - אחד המכשולים המאתגרים שקיימים. איך צולחים את הנהיגה הקשה והמורכבת? שלל עצות לנהיגה בחולות

כשלוחשים לאנשי השטח באוזן את המילה "דיונות" מיד עולה להם הדופק, האדרנלין מתחיל לזרום בדם וחזיון עולה ברוחם: ז'אן לואי שלאסר, כוכב מרוצי המדבריות הנודעים בין פריז-לדאקר (בימים בהם המרוץ התקיים עדיין במתכונתו המקורית באפריקה), חוצה במהירויות מטורפות את הדיונות העצומות של נמיביה, בבאגי המדהימה שלו.

 

אין ספק, למשתתפי מסע סובארו דרייב בנמיביה שיגיעו אל הדיונות הגבוהות בעולם צפויה הרפתקה מרטיטה. אבל איך מתרגמים את החלום למציאות וצולחים בנהיגה את מכשולי החול?

 

ובכן, ה"אמא והאבא" של הדיונה הם החול והרוח: גרגרי החול מוסעים בעזרת הרוח בתנועות קפיצה, גרירה וזחילה ללא הרף - עד ליצירת שיווי משקל. ערימת החול הופכת לדיונה (או בעברית - חולית) המתקדמת לאיטה בכיוון הרוח, אך מסוגלת לשמור על צורתה במשך אלפי שנים. נהיגה בדיונות יכולה להיות כיף אמיתי כשאתה מרחף מעל החול באלגנטיות, או סיוט מיוזע כשאתה שוקע. אם תקפידו על מספר כללים, תחסכו לעצמכם המון מאמץ סזיפי ומעצבן ודליים של זיעה.


ה"אמא והאבא" של הדיונה הם החול והרוח. נמיביה (צילומים: יזהר גמליאלי)

 

בחולות - סעו ביחד  

ההמלצה הראשונה היא לא לצאת לבד לנסיעה בדיונות. מכיוון שסיכויי השקיעה גבוהים, רכב נוסף בשטח מכפיל את יכולת החילוץ ואת הסיכוי להגיע בזמן לארוחת הערב.

 

אם החלטתם לצאת להרפתקה והגעתם לתא שטח חולי, עצרו קודם כל והוציאו אוויר מהצמיגים. הורדת לחץ האוויר בצמיגים מגדילה את שטח המגע של הצמיגים עם החול, את כושר הציפה ואת יכולת האחיזה בסוג כזה של קרקע, ויכולה להפחית את רמת השקיעה של הרכב. בדרך כלל מומלץ להוריד אוויר מהצמיגים בלפחות 30 אחוז מהלחץ הרגיל.

 

לדוגמא: אם לחץ האוויר הרגיל הוא 30 PSI, אז לחץ האוויר המומלץ הינו 20 PSI. יש שמורידים עוד 5 PSI לטובת העבירות למרות שהם מסכנים בכך את שלמותו של הצמיג.


הגעתם לתא שטח חולי? עצרו קודם כל והוציאו אוויר מהצמיגים

 

אחרי שירדתם (בשביל המסומן כחוק) ושילבתם ל-4X4 ההמלצה שלי היא: שלבו למצב העברה נמוך - Low והתחילו להתקדם בחול הרך. חשוב לשמור כל הזמן על נתיב התקדמות נוח, שישאיר אתכם כל הזמן בתנועה.

 

התחלת הנסיעה ממצב של עמידה בדיונה רכה, עלולה להביא אתכם בקלות להתחפרות במקום ולאותם דליים של זיעה שהוזכרו לעיל. מרגע שהתחלתם לנסוע, שמרו על תנופה ככל הניתן. לכן חשוב מאד לשמור על סל"ד ומומנט גבוהים יחסית כל הזמן. לבעלי גיר ידני מומלץ לפתח טכניקת העברת הילוכים מהירה כברק על מנת להתקדם, או פשוט להצטייד מראש במכונית בעלת גיר אוטומטי נמרץ.

 

לאחר שיצאתם מאזור הדיונות, חשוב מאוד לנפח בחזרה את האוויר בגלגלים בעזרת קומפרסור שהבאתם מראש מהבית. אם אין לכם קומפרסור חשוב לנסוע לאט מאד, בזהירות רבה ובדרך הקצרה ביותר לכיוון תחנת הדלק הקרובה על מנת למלא שוב אוויר בצמיגים בלחץ הרגיל. חשוב לזכור: צמיג עם לחץ אוויר נמוך מהמלצת היצרן, מאבד יכולת ניכרת מאחיזתו בכביש והוא מסוכן ביותר!


לא לצאת לבד לנסיעה בדיונות. תמיד שיהיה איתכם רכב נוסף

 

לא לשכוח: ציוד חילוץ  

לפני שמגיעים לדיונות חשוב מאוד להצטייד בסט אחד או יותר של חגורות גרירה, שאקלים ומכפילי כוח. זה גם הזמן לבדוק אם הכננת החדשה שקנית במיטב כספך עובדת. אביזרים נוספים שחשוב להצטייד בהם, הם קומפרסור משובח שתואם למצבר המכונית על מנת לנפח את הצמיגים בסיום ההרפתקה, וכמו כן כריות אוויר מתנפחות ו"היי-ליפט" שיכולים להניף באוויר בעת הצורך גם רכב ששקע בחול עד לגובה השמשה הקדמית.

 

חשוב מאוד שיהיה איתכם טלפון סלולרי (או לווייני במקרה שאין קליטה). במקרה שנתקעת ואינך מצליח לחלץ אץ עצמך, מכשיר הקסמים הזה יאפשר לך להתקשר ולהזעיק חילוץ כמעט מכל נקודה על המפה. כדאי לדאוג מראש לסוללה נוספת ולמטען שתואם למכונית. ברגע שיצרת קשר עם העולם החיצון, חסכת במקרה הטוב הליכה ארוכה ובמקרה הפחות נעים משלחת חיפושים שיוצאת בעקבותיך.

 

ודבר אחרון: הדיונות ומדבריות החול הם לא רק פלא טבע מלא הוד. זהו גם מקום משכנם של בעלי חיים וצמחים רבים. לכן חשוב מאוד להקפיד לנסוע רק בשבילים המסומנים המיועדים לכך.

 

ולמרות כל העצות המצוינות האלה, הסיכויים לשקוע בדיונות חול - גבוהים. לכן כשזה יקרה (ועל פי חוקי מרפי - זה יקרה ברגע הכי פחות נוח) חשוב שיהיו לך בהישג יד: כובע רחב שוליים, נעלי עבודה נוחים, את חפירה, הרבה מאוד מים והמון-המון מצב רוח אופטימי.

 

בהצלחה !

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לנהיגה על דיונות ש כללי. ג'יפ בנמיביה
צילום: יזהר גמליאלי
מומלצים