שתף קטע נבחר

מדעי החברה: הסוף לתחפושת של סאן דור?

במשך שנים "אל על" הלבישה על חלק ממטוסיה תחפושת בשם "סאן דור" וטסה דרכם בשבתות. דווקא בחג המסכות החליטה המדינה לשלול את הרישיון מהחברה, שבמשך שנים לא עמדה בתקנות. אז למה אף טיסה לא צפויה להתבטל בעוד 10 ימים?

לא כל יום פורים: הידיעה על שלילת הרישיון של חברת סאן דור על ידי רשות התעופה האזרחית (רת"א) הדהימה את ענף התעופה הישראלי, אך עדיין, יש כאלו שלא הרימו גבה נוכח המהלך חסר התקדים שלא זכור כמותו בישראל.

 

רשות התעופה האזרחית החליטה לשלול את הרישיון לסאן דור מתחילת אפריל, מה שמותיר לחברת האם, אל על, ולמנכ"ל סאן דור, בצלאל קרבט, עשרה ימים לרצות את הצוות העוקב ברת"א ולמצוא פיתרון יצירתי שימנע ביטול טיסות.

 

בחברה מעריכים כי בימים הקרובים יגיעו לפיתרון עם הרגולטור ולא יצטרכו לבטל שום טיסה מבין העשרות המתוכננות לעונת האביב, שלפי ההערכה מאות נוסעים כבר שיריינו לעצמם מקום בהן. "נכון לעכשיו כל הטיסות שלנו יוצאות כרגיל", אמר לנו אמש (א') נציג מכירות של סאן דור, כאשר ביררנו לגבי רכישת כרטיס טיסה לקופנהאגן, בשבת האחרונה של חודש מאי. "שמעתי על מה שהיה בחדשות, אבל אני מאמין שזה יוסדר", הוסיף.

 

בסאן דור ובחברת האם סירבו להרחיב מעבר לתגובה הלקונית שהוציאו, ובה הם מקווים שמשרד התחבורה ייוודא שהטיסות לא ייפגעו, ובכל מקרה החברה תדאג לנוסעיה.

 

ל-ynet נודע כי אחת האפשרויות שימנעו ביטול טיסות, היא פיתרון בדמות של העברת האחריות המבצעית של טיסות סאן דור, שכיום אינה עומדות בתקנות בישראליות, ממנכ"ל סאן דור למנכ"ל אל על - חברה שכן עומדת בתקנות. במצב שכזה אל על יכולה, לצורך העניין, להמשיך בטיסות סאן דור כרגיל, אך להפוך בכך את סאן דור למדבקה על מטוסי אל על, בדיוק כמו שאל על תחליט להדביק על חלק ממטוסיה שם חדש, כמו "יזראל איירליינס".


אל על תהפוך את סאן דור למדבקה על מטוסיה? (צילום: סער יעקב, לע"מ)

 

האירופים אמרו: "עד כאן"

ההחלטה החריגה הגיע בעקבות לחץ כבד מהאיחוד האירופי שהגיע לישראל, לאחר שמטוסי סאן דור לא עמדו בבדיקות שגרתיות שנערכו להן מיד עם נחיתתם באירופה במשך תקופה ארוכה. לא מדובר בחריגות דרמטיות או קיצוניות, אך היקפן גרם לאירופים לומר "עד כאן". הלחץ רק התגבר לאחר שהחברה לא עמדה גם בתקנות הישראליות, מזה מספר שנים. בשנה האחרונה החליטו ברת"א לשים לכך סוף, אך משלא צלח הדבר, ולאחר שהוברר שסאן דור לא תצליח לסגור את הפערים, הוחלט על שלילת הרישיון המבצעי.

 

ההחלטה של רת"א הגיעה לקראת חודש רגיש במיוחד, אפריל, שבו נהנות חברות התעופה מכמות נוסעים מוגדלת בשל חג הפסח. באל על קיוו שההחלטה תהיה פחות נמהרת ונחרצת, וייתנו לחברה זמן נוסף לגשר על הפערים. זאת במיוחד לאור העובדה שהרישיון השנתי ניתן לחברה בחודשים האחרונים, וכן ממצאי הבדיקות הרנדולמליות שנערכו למטוסי החברה באירופה לא העלו ממצאים שסיכנו את שלום הנוסעים.

 

ביום שבת האחרונה, המריאה שולה, ישראלית המתגוררת בגרמניה, בטיסת סאן דור שיצאה בשעה 16:30 שעון גרמניה מדיסלדורף לנתב"ג, לביקור קרוביה בישראל. "המטוס לא היה מלא", היא מספרת, "הטיסה היתה נעימה וטובה מאוד, היה מאוד נוח, האוכל היה מעולה ועל השלט ליד יציאת החירום היה כתוב 'אל על'. גם שיצאנו שמענו הודעה מוקלטת בנוסח 'תודה שטסתם אל על ומקווים שהרגשתם הכי בבית'".

 

גלגול העיניים לשמיים  

סאן דור הפכה ברבות השנים ככלי רווחי עבור אל על לטוס בשבתות, עובדה שנתנה לאל על את תעודת הכשרות מהחרדים, ושמירה רציפה על השוק היקר והרגיש, להוציא מספר מקרים על איומים בחרם בשל חשש לטיסה של אל על שהייתה עלולה לטוס בתחום שעות השבת. למרות שצוות הדיילים, הטייסים ואפילו ברכת הנסיעה מהדיילת ביציאה מהמטוס הם תוצרת אל על, הסידור נמשך ונשמר, אך ההחלטה של רת"א חיזקה ביתר שאת הטענה שאל על היא סאן דור, וסאן דור כן טסה בשבת.

 

"סאן דור פועלת כיום ללא שלד ניהולי וביצועי מלא כנדרש מכל חברת תעופה אחרת, תוך התבססות מלאה על התשתיות של חברת האם אל על", הוסבר בהודעה שהוציא משרד התחבורה. מי שזעק בשבועות האחרונים בפני שופטי בג"צ כי "המלך הוא ערום", הוא ראש רשות התעופה האזרחית לשעבר, הטייס ועורך הדין נרי ירקוני, המייצג את עיריית חולון בעתירה שהגישה נגד המדינה בגין רעש המטוסים בלילות.

 

ירקוני טען כי "ההיתר" שהמדינה נתנה לאל על לטוס בלילות חמישי ובלילות שלפני ערבי חג כדי לא לחללם, הוא בלוף אחד גדול, כי החברה אכן טסה בשבת, באמצעות סנדור. "הדבר היחיד שמפתיע, זה כמה זמן לקח לרשויות התעופה, ובמיוחד זו הישראלית, להחליט לטפל בפיקציה התעופתית הזו", אמר ירקוני ל-ynet, "לכולם היה ידוע מזה שנים שאל על עושה שימוש בעלה התאנה הזה, רק על מנת לרצות את שומרי המצוות, שאף הם ידעו על הפיקציה הזו, אך בחרו לגלגל עיניהם לשמיים, תרתי משמע, ולא לראות את מטוס אל על על דגליהם וסמליהם עפים בהם. שאל על תתכבד עכשיו, ותחליט אם היא רוצה להקים חברת תעופה של ממש, עם מטוסים, טייסים, טכנאים ודיילים, או שתיישיר עיניה לציבור, ותאמר את האמת".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ה"קרקוע" הגיע עקב לחץ כבד מהאירופים. סאן דור
"ההיתר לטיסות בשבת וחגים - בלוף אחד גדול". נרי ירקוני
מומלצים