בראשית ברא מסס
אחרי שכתב לשלמה ארצי, ושיתף פעולה עם עמיר בניון - יהודה מסס שוב ממציא את עצמו מחדש, הפעם עם אלבום אינסטרומנטלי המתאר את בריאת העולם. קבלו את היום השני, השלישי והרביעי בהשמעת בכורה, במיוחד לגולשי ynet
לאחר שמיצב עצמו כאחד היוצרים המוערכים במוזיקה המזרחית, והספיק לכתוב, להלחין ולשיר עם הפיגורות הגדולות בתחום - מסס שוב ממציא את עצמו עם יצירה כמעט אפית, שמחברת רצועות מוזיקליות המרכיבות את ימי הבריאה.
"תמיד רציתי לעשות אלבום אינסטרומנטלי", הוא מגלה. "היו לי כל מיני התחלות, עד שלבסוף החלטתי שאני רוצה להלחין את בריאת העולם. חיפשתי להתחבר למשהו, ואז ראיתי תוכנית של מוטי קירשנבאום שצולמה באפריקה (במסגרת סדרת סרטי טבע), והיא שחיברה אותי לבריאה".
טבע היצירה
בשלב זה נסגר מסס באולפן, לדבריו כמעט ארבעה חודשים. "לא יצאתי מהאולפן עד שסיימתי את הפרויקט", הוא מספר. "כמובן שצירפתי חברים, והכל זרם בטבעיות ובלי עיכובים או התלבטויות, ממש כמו בטבע".
כשמסס מדבר על תהליך הבריאה האישית שלו, נשזרת בקולו נימת פליאה. היוצר שנמצא כאן כבר שנים רבות, הוליד בעצב את אלבומיו הקודמים. על "בראשית" הוא אומר: "זה פשוט נוצר כמו שאתה אוכל משהו, ופתאום חסר לך מלח. כשהתחלתי ליצור הרגשתי שחסר לי כלי כזה או אחר, ולפי זה עבדתי. כמו הבריאה שבלתי ניתנת להבנה עד תום, כך גם היצירה, מלאה אבסטרקטיות".
בראיון שנתן לפני כחודשיים, סיפר מסס על תוכניותיו לשווק את אלבומו החדש בשוק הבינלאומי, ונכון להיום ניתן כבר למצוא את
"זה משהו ששייך לכל האנושות", מסביר מסס. "הבריאה שייכת לכולם, רלוונטית לכולם, ולכן זה הדבר הטבעי ביותר שניתן לעשות. זה לא קשור לעם ולדת. אין פה מילים, אלא צלילים. גם מי שנמצא באנטארקטיקה יכול להתחבר לזה".
מוזיקה שבאה מהנפש
מסס מעיד כי לבחירה בפרויקט הרוחני הזה - שורשים עמוקים היונקים ממקורות היהדות: "אני משתדל לקיים כמה שיותר מצוות. מתפלל כל בוקר, ושומר שבת. דתי זו מילה גדולה, אבל אני מחובר, והולך לשיעור תורה שבועי".
האם האלבום הזה הוא מעין פרשנות אישית שלך לתיאור הבריאה בספר בראשית?
"מה פתאום", מסס מצטנע. "נראה לי שכדי להיות פרשן צריך לדעת קצת יותר ממה שאני יודע. אני בקושי מצליח להסביר לעצמי דברים. אבל אני קורא לא מעט פרשנים. בשבת זה בעיקר מה אני עושה: קורא את פרשת השבוע ולומד תורה".
עם זאת, האזנה ליצירות המתארות את הבריאה מבהירה שלמסס יש הרבה יותר מהיכרות שטחית עם הפרשנות המקראית. ביום הרביעי, למשל, ביצירה הנקראת מאור-אות ומתארת את בריאת החמה והלבנה, השתמש מסס לאגדה הידועה על המאבק בין החמה והלבנה על השלטון בגרמי השמים.
"החלק הפיקנטי ביצירה היה דווקא התו שבא מהפרשנות ששאבתי מאגדות חז"ל", מסס מודה, ועל אף המרחק הגדול בין "עלייש" לפרויקט האינסטרומנטלי הנוכחי - הוא מצליח למצוא קשר בין יצירותיו. "הקשר לדברים שעשיתי מגיע מהתת-מודע", הוא מסביר. "כל מה שאתה יוצר, מגיע מהנפש שלך. היצירה היא התוצאה של מה שאתה מאכיל את הנפש. אם התעסקתי בדברים רוחניים, זה בוודאי השפיע על הבחירה של הנושא, ועל המוזיקה עצמה.
"לא סתם אני פותח באיזשהו מודוס שבדיעבד גיליתי שהוא מודוס יהודי. כזה שמזוהה, לפחות, עם מוזיקה יהודית. מה שאתה לומד, שומע וסופג יוצא במוזיקה, ולא יעזור שום דבר".
צלילי התנ"ך
במקביל לעבודה על האלבום החדש, הפיק מסס את אלבומו החדש של נתי רביץ והמשיך בעבודה על אלבום אישי. מי שמצפה למופע קרוב,
עלול להתאכזב. "אני חולם על זה, אבל בארץ קשה להוציא מופע של כמה שירים, אז את מדברת איתי על מופע אינסטרומנטלי? זה יכול להיות משהו מדהים, אבל אני לא יודע כמה צרכנים יש למוזיקה אינסטרומנטלית בארץ".
מה הפרויקט הבא שהיית מלחין מהתנ"ך?
"אני מתחבר לכל התנ"ך, אז הייתי מלחין אינסוף דברים. ממש כל סיפור שם אפשר להלחין: את שירת הים, את שיר השירים, אבל בעיקר את ספרי תהילים, משלי וקהלת".