שתף קטע נבחר

בצינורות הלא מקובלים

שמות כמו דני דה־ויטו, ג'וש הארטנט ורוזריו דוסון. ספונסרית כמו לקסוס. אין, לא יעזור כלום: "נערה נכנסת לבר", הסרט ההוליוודי הראשון שיועד להפצה ביו־טיוב, הוא הפרויקט הזניח הכי חשוב של השנה

הפרמיירה של "בחורה נכנסת לבר" (לא שם עברי רשמי, אבל איך אחרת תתרגמו Girl Walks Into a Bar) נערכה ב־11 במרץ ביו־טיוב. זה כנראה נכון לגבי עוד כזיליארד סרטים שעלו ביום ההוא לאתר הזה, אבל אף אחד מהם לא יהיה הפקה הוליוודית לכל דבר ועניין - אולי לא במונחים תקציביים, אבל בהחלט בגודל השמות המעורבים - שיוצריה ייעדו אותה מלכתחילה לצפייה חינמית. וגם אם הנערה הזאת לא ממש תבעט בקן הצרעות של הפצת הסרטים, הפרויקט של סבסטיאן גוטיירז ו־Shangri-La Entertainment הוא בפירוש אחד מסימני הזמן הזה: זמן שבו הניו־מדיה מגדירה מחדש מהו סרט, מהי סדרת טלוויזיה, ובעיקר מהי הפצה.

  

גוטיירז הוא במאי ותסריטאי שמתמחה בפרויקטים דלי תקציב ועתירי סקס־אפיל. המוכר מביניהם הוא הקומדיה Women in Trouble מ־2009 והשאר הם בי־מוביז שלא עשו שום דבר גדול בקופות או בביקורות, אבל איכשהו הצליחו להפוך את האיש שמאחוריהם למגנט כוכבים. הוכחה אחת לכוח־העל המוזר הזה שלו היא Elektra Luxx, הממש־סרט החדש שלו; בקומדיה על כוכבת הפורנו שנכנסת להריון, שהטריילר שלה הוא אחד הדברים הסליזיים בתבל, מככבים קרלה גוג'ינו ("השומרים"), ג'וזף גורדון־לוויט ("התחלה") וטימותי אוליפנט ("אני מספר ארבע"). וזה עוד כלום, כי ל"בחורה נכנסת לבר" - קומדיה סקסית מאוד ואלימה מאוד, אם לשפוט לפי הטריילר - הצליח גוטיירז לגייס לצד גוג'ינו גם את דני דה־ויטו, ג'וש הארטנט, רוזריו דוסון, אמבר ולטה וזאקרי קווינטו. אמרתי לכם, הוליווד.

  • בתמונה: משא"ז לאס וגאס

     

    אז גוטיירז הביא את הכוכבים, אבל Shangri-La ("בייוולף", "רכבת אל הקוטב") הביאו את החזון: חברת ההפקות היא זאת שפנתה אל הבמאי בהצעה ליצור את "הסרט הגדול הראשון שיופץ בלעדית ברשת". בראיון ל־indiewire.com מספר גוטיירז ש"הפיץ' שלהם נשמע לי מטורף בהתחלה, אבל אני מעוניין להגיע לקהל גדול ככל האפשר, וזה עורר את סקרנותי. הבעיה הכי גדולה של סרטים דלי תקציב היא ההוצאה על שיווק והפצה, ותיאורטית זאת דרך לעקוף את כל זה. כל מה שאתה צריך ברשת זה שמועות מפה לאוזן".

     

    הטריטוריה החדשה הזאת משכה לא רק שחקנים ידועי שם, אלא גם ספונסר שרחוק מלהיות שולי: לקסוס. "הסרט הזה הוא מהלך נועז שיכול לשנות את תעשיית הקולנוע", לא נסחף בכלל דייב נורדסטורם, סגן נשיא לענייני שיווק ביצרנית הרכב האקסקלוסיבית. "מבחינתו מדובר בפלטפורמה אידיאלית לקידום המכונית הכי פורצת גבולות שלנו - ה־CT 200h ההיברדית - בקרב הקהל המתוחכם, הלא־קונבנציונלי".


     

    את "בחורה" יהיה אפשר לראות בסופו של דבר גם על המסך הגדול - כספתח הוא יוקרן ב־11 במרץ, ממש במקביל לבכורה ביו־טיוב, בפסטיבל הסרטים South by Southwest - אבל המודל שלו נותר מהפכני, לפחות על הנייר. למרות שגוטיירז עצמו מנמיך ציפיות (המקסימום ש־Indiewire הצליחו להוציא ממנו זה "מדובר בניסוי, נראה מה יהיה"), ברור שזה חלק מגל חדש ואמיץ של אמצעי הפצה.

     

    בשנה שעברה רחשה הרשת סביב Pioneer One, דרמת מדע בדיוני שהופצה חינם למשתמשי ביטורנט. פרק הפיילוט שלה הופק ב־6,000 דולר, סכום שאולי נשמע מצחיק - רק שכולו תרומות של משתפי קבצים שלא ראו פריים אחד לפני שהכניסו יד לארנק הווירטואלי שלהם. עם הפצת הפיילוט (המצוין, אגב) דיווחו המפיקים שהם יזדקקו ל־20 אלף דולר נוספים כדי להפיק את שלושת הפרקים הבאים, ומה אתם יודעים: השני כבר באוויר, וממש החודש אמורים לעלות לרשת השלישי והרביעי. תוסיפו את פרס "הפיילוט הטוב ביותר" בקטגוריית הדרמה מפסטיבל הטלוויזיה של ניו יורק, וקיבלתם משהו שרחוק שנות אור מלהיות בדיחה פרטית של מישהו.

     

    כבר שנתיים שאני לא מוצא הזדמנות נאותה לשסות אתכם ב־Ink, פנטזיה אמריקאית נפלאה עם תקציב של כשני שקלים ולוק של טרי גיליאם במיטבו. המפיק־במאי־עורך־מלחין ג'אמין וויננס וחברת ההפקה Double Edge דווקא קיוו שהיצירה שלהם תמצא אפיק הפצה סטנדרטי, אבל כשזה לא קרה הוציאו ידיעות לעיתונות שעודדו משתפי קבצים להוריד את Ink ללא חשש טבל ותביעה. התוצאה? 400 אלף הורדות בשבוע אחד, ומספיק הייפ בשביל לסדר לסרט הנהדר הזה הפצה מסודרת בדי.וי.די ובבלו־ריי.

     

    הניסוי של "בחורה נכנסת לבר", הפעילות סביב Pioneer One, ההצהרות יוצאות הדופן של אנשי Ink - כל אחד מאלה נע איפשהו על הקשת שבין מה יש לנו להפסיד לאין לנו ברירה אחרת. אבל בעידן המשונה שבו "לייק" אחד יכול לשנות גורלות, אי אפשר להתעלם מזה שהפצת הסרטים והטלוויזיה רחוקה כמה קליקים מלהמציא את עצמה מחדש. לראיה, מאחורי שלושת הפרויקטים הנ"ל עומדים מפיקים אמריקאים. החבר'ה האלה לא עושים צעד בלי לראות מראש את הדולר שבקצה המשעול, לא משנה כמה חלוצית או מפותלת נראית הדרך.


  • לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים