הקפריזית עם הסטייל
במשך שנים חיו מדורי הרכילות על אהבותיה, אכזבותיה, נישואיה וגירושיה של אליזבת טיילור. אבל למלכת הוליווד של אמצע המאה הקודמת, היה סגנון כובש משלה. מרב יודילוביץ' נפרדת מאגדה, שהיתה הרבה יותר משחקנית קולנוע
בשעות הבוקר המוקדמות, כשהעולם היה עדיין שקוע עמוק בתרדמת, נפרדה הוליווד מאליזבת טיילור, אחרונת כוכבות המסך שהפכו את השלט על הגבעה מחיזיון מדבּרי לסמל כוחה של אמריקה.
טיילור, השחקנית הראשונה ששלשלה לכיסה בשנות ה-60 של המאה הקודמת סכום דמיוני לאותה התקופה של מיליון דולר על תפקידה בסרט "קליאופטרה", הקדימה את זמנה במובנים רבים. היא גדלה לתוך הסלבריטאות, הרבה לפני שהמושג הזה היה קיים, והצליחה לתרגם נשיות, יופי אינסופי וכשרון לכוח והשפעה שאפשרו לה לקדם מטרות אישיות וחברתיות.
הכוכבת האחרונה של הוליווד (צילומים: Getty Images)
על הקריירה של טיילור, שנמוגה פחות או יותר לקראת שנות ה-70, נכתבו לאורך השנים אינספור מילים. גם נישואיה, גירושיה, אהבותיה, המחלות מהן סבלה וחיבתה ליהלומים מילאו לא מעט עמודים בצהובונים ברחבי העולם ובספרי ביוגרפיה שקיוו שהסקנדלים שיבואו בעקבות הפרסום, יקדמו מכירות.
תקווה שהוכיחה את עצמה בדרך כלל כמוצדקת. ובכל זאת, מאחורי המצלמות המתקתקות, הסנסציות, הפרובוקציות והסקנדלים, אליזבת טיילור נותרה - גם אחרי מותה - תופעה יוצאת דופן ולא לחלוטין מפוענחת בשואוביזנס.
שארם וגלאם
העיניים הכחולות (יש שאמרו סגולות) שהיו סמל ההיכר שלה, אלה שהיו מושא הערצה לגברים ומושא קנאה לנשים בכל העולם, התבוננו במבט מפוכח במציאות שסביבה. בעולם של גברים, היא ידעה לנתב את דרכה גם כשהגלים סערו סביבה, כמו דג בין כרישים. רבים ציירו את דמותה כמפלצת-פרסום שהתאהבה במפורסמותה. אחרים, העדיפו להשתכשך בשארם, בגלאם ובניצוצות הזוהר שפיזרה. האמת, בדרכה, נמצאת כנראה במקום טוב באמצע אך מה שבטוח - גם לקפריזות של טיילור - היה סגנון.
עם ג'יימס דין. השחקנית המיליונרית הראשונה של הוליווד
היא היתה אשה דעתנית, חזקה, כזו שאינה מפחדת לומר את דעתה גם כשזו רחוקה מהמיינסטרים. טיילור עמדה בנאמנות לצדם של חברים וקולגות שנאלצו להסתיר את זהותם המינית בעידן בו שלטה ההומופוביה בהוליווד, בהם מונטגומרי קליפט ורוק הדסון. לאחר מותו של הדסון, מחבריה הקרובים ביותר, ממחלת האיידס ב-1985, היתה טיילור לכוכבת הראשונה שהתגייסה למאבק במחלה. העובדה שנתנה לדעותיה פומבי, סייעה משמעותית בהעברת הנושא שנחשב כשולי לנושא מרכזי בסדר היום הציבורי.
בניגוד לכוכבים הוליוודיים שנרמסו על ידי ההצלחה, טיילור, היתה מהסוג הדורס בדרך להגשמת החלום האמריקני. אלה שכינו אותה וולגרית, התייחסו לטשטוש הגבולות בין החיים למסך,
לגרנדיוזיות המוגזמת, לנפנוף הבלתי פוסק בפרסום ולרוח הקרב.
אבל בכוחניות הזו, שלעתים נתפסה ככוחניות יתר, היו גם ניצני פמיניזם. היא לא התנצלה על ההצלחה, על סגנון החיים או על הרומנים האסורים עם גברים נשואים כמו ריצ'רד ברטון. טיילור חיה את האגדה שנקראת להיות מפורסם ועשתה את זה בגדול. הכוריאוגרפית מרתה גראהם, דיווה מעולם אחר, טבעה את המונח "מרכז העולם נמצא במקום שבו אני עומדת". סביר להניח שטיילור החזיקה בדעות דומות. בספר דברי הימים של המיתולוגיה ההוליוודית נחתם היום פרק שמוקדש לפאם פטאל האולטימטיבית, 100% אשה, וככל הנראה גם השחקנית האחרונה שראויה באמת לתואר - כוכבת.