שי אגסי ובטר פלייס - 2007 מול 2011
היזם הישראלי שאחראי למיזם טעינת המכונית החשמלית בטר-פלייס, חשף אתמול את תחנת החלפת הסוללה הראשונה בישראל. הזדמנות לחזור אל תחילת המיזם וארבע שנים לאחור, ולהשוות את דבריו למצב בשטח
החזון של היזם שי אגסי, המבקש לפטור את העולם מתלותו בנפט, עשה אתמול (ד') צעד משמעותי קדימה: בקריית-עקרון נחנכה תחנה ראשונה להחלפת סוללות בכלי רכב חשמליים. שר התשתיות, עוזי לנדאו, בירך על הקמת התחנה, ואמר כי היא מהווה "מכון גמילה מהסם שנקרא דלק למכוניות". את מימוש חזונו בישראל החל היזם לפני קצת יותר משלוש שנים, בינואר 2008, באירוע רב-רושם ועמוס בכירים מהפוליטיקה והתעשייה, אשר סוקר בכל כלי התקשורת העולמית.
ראש הממשלה דאז, אהוד אולמרט, אירח את אגסי ואת נשיא יצרנית הרכב רנו, קרלוס גוהן, לרגל הכרזה על שיתוף פעולה בין היצרנית הצרפתית והמיזם הישראלי. "תמיד אומרים עלינו שאנחנו בירוקרטיה מאובנת שדוחה משקיעים", אמר אז אולמרט. "(אבל) כשאנחנו עושים את זה מהר, אומרים (ש)נכנענו ללחצים. אני מעדיף את החלק השני של הביקורת, כמאמרו המפורסם של משה דיין, שאמר שהוא מעדיף להתעסק עם סוסים שרוצים לשעוט קדימה, מאשר עם חמורים שצריך להכות אותם בישבן כדי שיסכימו לזוז".
האם ישראל היא "בירוקרטיה מאובנת", או שממשלתה "נכנעה ללחצים"? ynet השווה כמה מהצהרותיו של אגסי בישיבה שערכה ועדת הפנים ואיכות הסביבה בכנסת ב-2007 עם המצב כיום. אתם מוזמנים לבחון היכן ניצבת המדינה בטווח שבין "חמורים וסוסים".
אגסי ביקש: "אחד הדברים שביקשנו מהמדינה זה לדאוג לכך שלא יהיה לנו את תופעת הכבלים... זאת אומרת, שלא כל אחד יוכל להוריד כבל חשמלי מהגג, (ו)לשים חיבור למכונית".
המדינה נענתה? על-פי מסמך "מדיניות להפעלת רכב חשמלי", שפרסם משרד התשתיות בחודש שעבר, טעינת רכב חשמלי תתבצע רק באמצעות תשתית ייעודית. המשרד קבע כי לא תתאפשר טעינה ישירה מרשת החשמל הביתית, ותידרש התקנת עמדות "חכמות" המאפשרות זיהוי של כלי הרכב. חשוב להזכיר - המדיניות שבחר משרד התשתיות מנוגדת למקובל כיום במרבית המדינות, המאפשרות טעינת כלי רכב חשמליים ישירות מהרשת הביתית.
אגסי ביקש: "ביקשנו... הבהרה ש(ה)מיסוי כפי שעומד היום על מכוניות, ימשיך".
המדינה נענתה? ב-2008 החליטה הממשלה להעניק הטבות-מס למכוניות חשמליות, במטרה לעודד את רכישתן. מס הקנייה למכוניות חשמליות יעמוד על 10% עד סוף 2014, ולאחר מכן יעלה ל-30% עד 2019. זאת, לעומת מס קנייה של 83% למכוניות בעלות מנועי בנזין ודיזל (לפני חישוב הטבת-מס בשיעור של עד 15,000 שקל, בהתאם לכמות המזהמים הנפלטת מכל מכונית). המדינה אף הבטיחה כי עד 2019 יישמר פער בין מיסוי כלי רכב חשמליים ומיסוי כלי רכב "רגילים": 50% עד סוף 2014, 30% עד 2019.
אגסי הציע: "באנו והצענו... לייצר שדה חשמל שאנחנו מוכנים לממן אותו, ולמכור חשמל נקי לתוך הרשת. אם היום היית מממן חשמל - מפעל גיאו-תרמי, מפעל למחזור פסולת, כל המפעלים של ייצור נקי - שזה חשמל שלנו עולה יותר יקר, אבל בעצם ניצור מעגל שהוא שדה נפט וירטואלי. שדה הנפט הזה... לא מייצר אפילו מולקולה אחת של CO2 (פחמן דו-חמצני)". בראיון לתומאס פרידמן מהניו-יורק טיימס ב-2008, שב והצהיר אגסי כי "ישראל תהיה המדינה הראשונה בעולם עם שדה נפט 'וירטואלי'".
ומה קרה? המכוניות שתשווק בטר-פלייס בסוף השנה יטענו באמצעות חשמל שמספקת חברת החשמל, שרובו מיוצר בתהליך שריפת פחם מזהם. שדה הנפט הווירטואלי נשאר, לפחות בשלב זה, וירטואלי.
אגסי אמר: "הציעו לנו הצעה מאוד מפתה... לעבור את הגבול - ובמקום להקים את המפעל (לייצור אנרגיה סולארית, ש.ה) בישראל, לייצר אותו בירדן... אני חושב שזה מפעל שלא יהיה רע עבור שני הצדדים".
ומה קרה? החשמל שישמש לטעינת המכוניות החשמליות של בטר-פלייס יגיע מחברת החשמל בישראל, ומקורו לא יהיה בתחנת כוח סולארית.
אגסי הבטיח: "היוזמה שלנו לא תיקח את הטבת המס (הניתנת למכוניות חשמליות, ש.ה) אלינו לכיס, אלא להיפך, תגלגל את כל הטבת המס לאזרח עצמו".
ומה יקרה? מחירה של המכונית החשמלית שתשווק בטר-פלייס, רנו פלואנס ZE, לא פורסם אמנם רשמית, אך הוא צפוי להיות דומה לזה של מכונית משפחתית ממוצעת, כלומר כ-121 אלף שקל. אם זה אכן יהיה המחיר, הטבת המס לא תגיע לכיסינו, אלא בעיקר לבטר-פלייס ולחברות הליסינג שיחכירו מכונית חשמלית. כדי להבין למה, הנה כמה נתונים בעניין מחירי מכוניות חשמליות ומסים:
- כפי שהסביר אגסי ב-2007, "רכב חשמלי עולה בייצור, ללא הסוללה, סכום זהה - קצת יותר זול - מרכב רגיל... ההוזלה הזאת יכולה להוזיל את מחיר המוצר".
- על-פי פרסומי בטר-פלייס, מחירה של רנו פלואנס ZE לא יכלול את הסוללה, שתוחכר ללקוחות תמורת תשלום חודשי קבוע מראש - בדומה לנהוג בענף התקשורת הסלולארית.
- שלא כמו מכונית משפחתית בעלת מנוע בנזין, החייבת במס קנייה "אפקטיבי" של כ-70% בממוצע, מס הקנייה למכונית חשמלית הוא 10% בלבד.
אגסי הצהיר: "אם הייתי יכול להמציא מחר בבוקר רעיון לתחבורה ציבורית במקום תחבורה פרטית - הייתי הולך על הפתרון הזה... בוא נהרוס את הליסינג, אין לי שום בעיה".
ומה יקרה? בניגוד להצהרה, אגסי יודע היטב כי ענף הליסינג מהווה עבורו כרטיס כניסה לשוק הרכב. חברות ליסינג רוכשות כ-60% מהמכוניות החדשות בישראל, ופעילות ההחכרה שלהן מתאימה למודל העסקי של בטר-פלייס. לכן מצהירה החברה כי היא מנהלת משא ומתן עם מאות חברות במשק, המבטיחות כי הן מעוניינות להחליף את צי הרכב שלהן במכוניות חשמליות.