ישבתם לצד נהג שברח? היכונו למאסר ממושך
הצעת החוק המבקשת לגזור עונשי מאסר ארוכים גם על נוסעים ברכב שהיה מעורב ב"פגע וברח", צפויה לזכות בתמיכה גורפת של הממשלה. ח"כ משה מטלון: "ראוי ונכון שההאשמה בגין ההפקרה תוטל לא רק על הנוהג, כי אם על כל נוסע ששהה ברכב
לא רק הנהג: נוסעים במכונית המעורבת בתאונת פגע וברח, צפויים לעונשי מאסר בפועל. ח"כ משה מטלון הגיש אתמול (ב') הצעת חוק חדשה, הקובעת כי בתי משפט יחויבו להטיל עונשי מאסר בפועל לא רק לנהגים, אלא גם לנוסעים בכלי רכב המעורבים בתאונת "פגע וברח". על-פי הצעת החוק, נוסע מעל גיל 18, שיוכח כי לא פעל באופן סביר כדי לעצור את כלי הרכב, יהיה צפוי למאסר בפועל לתקופה של עד שבע שנים. יש לציין כי החוק כיום קובע עונשי מאסר רק לנהג של כלי הרכב הפוגע, שמורשע בהפקרת פצוע בזירת התאונה.
על-פי הערכות, צפויה הצעת החוק לזכות בתמיכה גורפת של הממשלה. בכירים במשרד המשפטים, ובכלל זאת שר המשפטים, יעקב נאמן, ופרקליט המדינה, משה לדור, הביעו לאחרונה תמיכה בהחמרה משמעותית בענישת עברייני תנועה. ועדת השרים לענייני חקיקה אף תמכה בהצעה קודמת של מטלון, לפיה יוכפל העונש המרבי לנהגים המעורבים בתאונות "פגע וברח".
דורסי מיטל אהרונסון, שי סימון ושלום ימיני (צילום: ירון ברנר)
ראוי לציין כי בית המשפט העליון קרא לאחרונה למחוקק להתייחס למידת האחריות של נוסעים בכלי רכב המעורב בתאונת "פגע וברח". בפסק דין שניתן בעניין ערעורם של שי סימון ושלום ימיני, דורסי מיטל אהרונסון, כתב השופט יצחק עמית: "יבוא המחוקק ויאמר את דברו במפורש אם הוא מבקש להרחיב את תחולת העבירה (הפקרה לאחר פגיעה, ש.ה) גם על הנוסעים ברכב, ואם כן, באילו סייגים ובאילו תנאים".
"התחנכו שלא מפקירים פצועים"
"הבעיה היא עם מי שבורח", אומר היום (ג') ל-ynet ח"כ מטלון. "החלק של 'פגע' אינו תמיד באחריות הנהג או הנוסעים, אבל להשאיר פצוע לדמם - זה כמו להרוג". בדברי ההסבר להצעת החוק, כותב מטלון כי "ראוי ונכון שההאשמה בגין ההפקרה תוטל לא רק על הנוהג ברכב, כי אם על כל נוסע ששהה ברכב בזמן העבירה, ולקח חלק באותה הפקרה, שכן לא פעל למניעתה".
ח"כ מטלון דוחה את הטענות שמעלים מומחי משפט שונים, לפיהן החמרת הענישה אינה יעילה. "יש מי שאומר שההחמרה לא תרתיע את העבריינים, אבל אני אומר שצריך לבדוק את זה. מה שבטוח הוא שהענישה כיום אינה מרתיעה". בעניין העונש הקבוע בהצעתו, אומר מטלון כי הוא אינו פוסל את הפחתת המאסר לתקופה הקצרה משבע שנים - וזאת בכפוף לתיאום עם משרד המשפטים.
הצעת החוק משווה למעשה את מעמדם של הנוסעים בכלי רכב לזה של הנהג: אם יוכח כי לא פעלו באופן סביר לעצור את כלי הרכב - ולא הגישו עזרה לנפגעים במידת הצורך - יוטל עליהם עונש זהה לזה שמוטל על הנהג. "אנחנו התחנכו על כך שלא מפקירים פצועים", מסכם ח"כ מטלון. "הצעת החוק הזו נועדה לתת לשופטים כלים להתמודד עם תאונות פגע וברח".
"חובה מוסרית לסייע לנפגע"
חלק ניכר מפסק הדין של בית המשפט העליון בעניין ערעורם של דורסי מיטל אהרונסון, מוקדש לשאלת מידת אחריותו של הנוסע, שלום ימיני. השופט עמית כותב בפסק הדין כי "החובה המוסרית לסייע לנפגע מוטלת גם על נוסע ברכב המעורב בתאונה. ברם, במשפט פלילי עסקינן, הכפוף לעקרון החוקיות לפיו 'אין עבירה ואין עונש עליה, אלא אם כן נקבעו בחוק או על-פיו'".מאחר שלשון החוק כיום ברורה - ומתייחסת באופן בלעדי ל"נוהג ברכב" - קבע השופט עמית כי לא ניתן להרשיע את ימיני בעבירת הפקרה: "נהג הוא נהג, וכל פרשנות אחרת אינה יכולה להלום את המונח". בנוסף, השופט עמית קבע כי לא ניתן להרשיע את ימיני כ"מבצע בצוותא" של עבירת ההפקרה, גם בגלל היעדר תכנון מראש, וגם בגלל היעדר שליטה.
בסופו של דבר, הרשיע השופט עמית את ימיני כ"מסייע" לעבירת ההפקרה, והפחית את העונש שגזר עליו בית המשפט המחוזי מחמש שנות מאסר ל-2.5 שנים. "בכך אנו מעלים את רף הענישה בעבירת הסיוע להפקרה", סיכם השופט. "הגיעה העת להעלות את הרף בעבירות אלה, שנקעה נפשו של הציבור מהן".
"מלתעותיו של חוק דרקוני"
"הצעת החוק של ח"כ מטלון מהווה למעשה 'הפקרת' כל נוסע ברכב שהיה מעורב בתאונת דרכים, למלתעותיו של חוק דרקוני", אומר ל-ynet עו"ד שי גלעד, יו"ר ועדת התעבורה בלשכת עורכי הדין. "אני סבור שבהוראות החוק הנוכחיות, ובהתפתחות הפסיקה של בתי המשפט, יש די כדי לענות על הצורך הציבורי. מי שהורשע עד כה בעבירות של סיוע להפקרה, הוענש כמידת הדין".עו"ד גלעד מוסיף כי החוק עלול ליצור מצבים הגובלים באבסורד. "האם כל הנוסעים באוטובוס שהיה מעורב בתאונה - שבה נהג האוטובוס לא עצר במקום, והנוסעים לא פעלו 'באופן סביר' כדי שיעצור - יהיו חשופים כעת לאישום, שבו העונש המרבי הוא שבע שנות מאסר? האם קשישה בת 90, שנסעה כנוסעת ברכב שהיה מעורב בתאונת 'פגע וברח', תעמוד לדין באשמה כה חמורה?".
לדברי גלעד, הצעת החוק של ח"כ מטלון גם מגבילה את סמכות בית המשפט, בכך שהיא קובעת כי העונש לנוסעים שיורשו בהפקרה יהיה מאסר בפועל. "ראוי להזכיר כי יתכן שכלל לא נפגע אדם באותה תאונה", מסכם גלעד. "אלא שלשון הצעת החוק מקימה אחריות פלילית על מי שהייתה עליו חובה לדעת כי אדם עשוי להיפגע - חובה שבצידה עונש כה חמור".