פסק: לא כל "לאוכלי קטניות" אסור לאשכנזים
רב היישוב עתניאל פסק כי מוצרי מזון המכילים כמות קטנה של קטניות מותרים בפסח גם לאשכנזים ולנוהגים כמותם. הוא קרא למעניקי הכשרויות לא לכתוב "לאוכלי קטניות בלבד" על מוצרים שיש בהם כמות קטנה של קטניות, אלא לציין זאת במרכיבים
פסח בפתח, והפולמוס סביב איסור הקטניות מתחדש: רב היישוב עתניאל וראש הישיבה במקום, רא"ם הכהן, פוסק כי מוצרי מזון המכילים כמות קטנה של קטניות אינם נחשבים כקטניות - ולפיכך לאשכנזים ולבני עדות אחרות שאימצו את המנהג מותר לאוכלם בחג המצות.
בהתאם לפסיקה זו אף קורא הרב הכהן למעניקי הכשרות להשמיט את הכיתוב "לאוכלי קטניות בלבד" מאריזות מוצרים שמכילים כמות קטנה של קטניות, ובמקום זאת לאפשר לציבור לעיין ברכיבים - ולהכריע בעצמם כיצד לנהוג.
"לעניות דעתי, בדור של קיבוץ גלויות יש להעמיד את דין הקטניות על הגדרתו המקורית, ולא להוסיף גיבובי חומרות", כתב הרב בשו"ת שפורסם בעלון בתי הכנסת "שבת בשבתו".
בפסיקה סוקר הרב את השתלשלות פסיקת ההלכה בנושא הקטניות - החל מהגמרא במסכת פסחים, שקבעה כי כל גרגיר חמץ שהתערבב בתבשיל אוסר אותו לאכילה בפסח, דרך ספרות ההלכה בתקופת הראשונים שלפיה בקטניות הדבר מותר בדיעבד, ועד לספרי שו"ת מהדורות האחרונים שדנים גם הם בסוגיה. ההכרעה שלו: כאשר הקטניות אינן דומיננטיות במוצר – הוא מותר לאכילה, אף שהן מעורבות בו.
לאור זאת קובע הרב כי "יש להורות לנותני הכשרות למפעלים להפסיק לכתוב על כל מוצר שיש בו תערובת שאינה רוב ואינה
ניכרת 'לאוכלי קטניות', אלא לפרט את המרכיבים שבמוצר, כך שכל אחד יוכל לדעת אם זו תערובת קטניות האסורה לנוהגים כך".
לפני כשנתיים קבע הרב עובדיה יוסף בשיעורו השבועי כי איסור קטניות לאשכנזים אינה חומרה, אלא דין של ממש. לדבריו, אם רב ספרדי נשאל בהלכות פסח על ידי אדם אשכנזי, עליו להשיב לו כפי מנהגו – "אסור לך להקל להם".
שנתיים קודם לכן פורסם פסק הלכה מהפכני של רבני מכון "שילה", דוד בר-חיים, יהושע בוך וחיים וסרמן. אלו טענו כי אזרחי ישראל אינם "אשכנזים" או "ספרדים", אלא "יהודי ארץ ישראל" - וככאלה עליהם לנהוג כמנהג המקום ויכולים לאכול קטניות בפסח.