פיז'ו 508 - מחזירה את ההנאה למותג
פיז'ו מנסה לחזור לקטגוריית המשפחתיות הגדולות ממנה נדחקה בצדק, ומגייסת שוב את הספרה 5 לשם הדגם. האם יש ל-508 את הכלים המתאימים? חיים זרזר נהג בה בספרד, והשתכנע
דגמי פיז'ו השונים שזורים היטב בהיסטוריית המשפחתיות-הגדולות בשוק הרכב הישראלי. את ה-504 וה-505 לא כולכם זוכרים ודאי, וגם את ה-405 ודאי שכחתם זה מכבר. ה-406 המצוינת זכורה כבר יותר, וסביר להניח שאת ה-407 שהחליפה אותה, דווקא בפיז'ו רוצים שתשכחו.
כעת חוזרת היצרנית הצרפתית לספרה 5, בדרך לניסיון התמודדות טוב מבעבר באחת הקטגוריות התחרותיות בעולם הרכב. קטגוריה בה ממוקמות מתחרות טובות מיפן כמו מאזדה 6, הונדה אקורד וסובארו לגאסי, או אירופה - פורד מונדיאו, אופל אינסגניה ופולקסווגן פאסאט.
ונראה כי ל-508 החדשה, לא יכול להיות אתגר גדול יותר. לא רק שהתחרות מצוינת והעבר המשפחתי אינו מזהיר, היא גם צריכה לעשות זאת בעזרת מנוע בנפח 1.6 ליטר בלבד, בזמן שהאחרות מציעות 2.0 ליטר ואף יותר.
חמש אפס שמונה
מפגש ראשון עם ה-508 מביא עמו שורת ניגודים. מהצד נראה תא המטען כאילו התווסף לאחר מעשה. באותו זמן, החרטום המקורי מביא עמו שייכות מותגית ראויה, ואילו מאחור היא פשוט נראית מצוין. בזמן שמרבית הצופים בה לראשונה הראו סימני התלהבות, כותב שורות אלה התקשה להשתכנע. עניין של טעם, מן הסתם.
בפנים זה נראה כבר טוב יותר, ובעיקר מאורגן. לוח המחוונים ממוקם היטב, עם מד מהירות משתקף בתחתית השמשה הקדמית וקונסולה מרכזית נאה. מצד שני, יש יותר מדי מתגים ומנופים הממוקמים נמוך מדי. מרחב המחייה טוב גם מאחור ואפילו לשלושה מבוגרים לא גדולים מדי. ובהתאם לממדים החיצוניים הנדיבים, תא המטען מציע לא פחות מ-515 ליטר של נפח תא מטען, או אף 545 ליטר עם ערכת ניפוח במקום צמיג חליפי.
מנוע? 1.6 ליטר וזהו
לצערנו, הגרסה הרלוונטית ביותר עבורנו, זו בעלת מנוע 1.6 ליטר מוגדש ותיבת שישה הילוכים אוטומטית, לא נכחה בעת ההשקה. גרסה ידנית עם מספר הילוכים דומה החליפה אותה, ועשתה שימוש באותה יחידת 156 כ"ס שפותחה במשותף עם ב.מ.וו. ההתרשמות הראשונית חיובית בהחלט, למעט אכזבה קלה בזמינות הכוח בסל"ד נמוך, בעיקר לאור הצהרות פיז'ו על שיא המומנט בסל"ד סופר נמוך.
גרסה מעניינת נוספת שתגיע לישראל בעתיד, עושה שימוש במנוע דיזל בנפח 1.6 ליטר ומייצרת הספק מרבי של 112 כ"ס בלבד, מערכת עצור וסע ותיבת הילוכים רובוטית. זו ללא ספק גרסה שנועדה לחסכון ופליטת מזהמים נמוכה. הדיזל אף מכבה עצמו במהירות של 8 קמ"ש או פחות מכך, וחוזר באופן חלק לחיים עם לחיצה על דוושת התאוצה. אלא שהגיר הרובוטי אינו משכנע כאן, והופך אותה לבעייתית לנהיגה חלקה ונעימה.
משכנעת על הכביש
פיז'ו נשענו בעבר - בעיקר בשנות ה-80 וה-90 הזוהרות - על תדמית של "מכונית לנהג". גרסאות מאוחרות יותר של דגמים שונים, לא העניקו את אותה תחושת דיוק ושליטה, יחד עם נוחות גבוהה והנאה מנהיגה. וכאן מגיעות בשורות טובות - ה-508 בהחלט עושה זאת.
היא נעימה לנהיגה בכל מהירות ובכל תוואי, כולל כבישים מאתגרי מערכת מתלים. זה המקום להזכיר אגב, כי באופן מקורי, גרסאות בנזין יהנו ממערך מתלים שונה מגרסאת הדיזל החזקה. בעוד הראשונות יזכו במערך מקובל, ה-GT דיזל תעשה שימוש במתלי עצמות עצה מלפנים
בגרסת הבנזין גילינו כי לצד יכולת דינמית גבוהה, ה-508 סובלת - לפחות ברכב בו נהגנו - מהגה קל מדי ודוושת בלם נקודתית, כמו-גם מערכת בקרת יציבות שנכנסת לעיתים מוקדם מדי לפעולה. נוחות הנסיעה טובה במרבית תוואי הכביש, ותא הנוסעים שקט למדי. גרסת הדיזל לעומת זאת, סבלה מקשיחות מתלים, תא נוסעים רועש יותר והגה מעורפל.
בחזרה לעתיד?
המשפחתית הגדולה והחדשה של פיז'ו מציגה חבילה מעניינת וטובה למדי, למרות שהיא עושה שימוש בנפח מנוע שאינו עונה (עדיין?) להגדרות המקובלות אצלנו, ונראית שונה. בארץ היא תשווק עם תג-מחיר התחלתי של 161 אלף שקלים, המיישר קו פחות או יותר עם התחרות היפנית והאירופית.
איך היא על הכביש? השוואה אל חביבות הליסינג שבהן - מאזדה 6 למשל - מחמיאה לפיז'ו, המסוגלת בתנאים מסוימים אף להציע אלטרנטיבה זולה משמעותית ליקרה שבקטגוריה - פולקסווגן פאסאט. מה שהופך את החבילה ללא פחות מאטרקטיבית בהשוואה לדגמים מולם היא תתחרה, עם דגש מיוחד מול אלו הגרמניות.
מנוע | 1,598 סמ"ק / בנזין |
הספק מרבי | 156 כ"ס ב-6,000 סל"ד |
מומנט מרבי | 24.2 קג"מ ב-1,400 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / אוטומטית, שישה הילוכים |
מרכב | ארבע דלתות, סדאן |
אורך | 479 ס"מ |
רוחב | 185 ס"מ |
גובה | 146 ס"מ |
בסיס גלגלים | 282 ס"מ |
משקל | 1,410 ק"ג |
נפח תא מטען | 515 ליטר |
100-0 קמ"ש | 9.2 שניות |
מהירות מרבית | 220 קמ"ש |
תצרוכת דלק (יצרן, משולבת) | 14 ק"מ לליטר |
פליטת פחמן דו-חמצני | 164 גרם CO2 לק"מ |
מחיר | 161,000 שקל |
כריות אוויר | שש (קדמיות, צדיות, וילונות) |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
כוכבי בטיחות: נוסע/ילד/הולך רגל | לא נבחנה |
הערה: לא כל גרסאות הדיזל יצוידו במתלי עצמות עצה מלפנים כפי שנכתב במקור, אלא רק גרסאת ה-GT החזקה מכולן.
הכתב היה אורח חברת פיז'ו