הזיהום התגלה כבר לפני שבוע וחצי: "כמעט אסון"
אחרי ששמי ישראל נסגרו במפתיע, ל-ynet נודע כי כבר לפני שבוע וחצי התגלו לראשונה בעיות בדלק המטוסים. "אני לא ישן בלילות", סיפר עובד בחברת תדלוק, "עכשיו מישהו קיבל שכל ועצר את המצב המפחיד הזה". לדבריו, גם ברשות שדות התעופה ידעו על התקלה
שמי ישראל נסגרו בצהריים (יום ה') באופן מפתיע בשל זיהום בדלק, אך ל-ynet נודע כי כבר לפני שבוע וחצי התגלו בעיות בדלק בנתב"ג. רק היום, בעקבות תקלה במטוס, קורקעו כל המטוסים בשדות התעופה בישראל והחלו לבדוק את הקשר לזיהום שנמצא בדלק. ברשות שדות התעופה, בינתיים, פועלים בקדחתנות כדי למצוא פתרון למשבר.
"ממטוס ארקיע שעמד להמריא נשמעו שלושה פיצוצים במנוע", סיפר ל-ynet עובד באחת מחברות הדלק, "אז עצרו את הכל בשדה והוציאו איסור לתדלק כל מטוס עם הדלק בנמל, כך שכרגע אין טיסות ללא הזרמת דלק, שככל הנראה מזוהם".
העובד סיפר כי הבעיה התגלתה כבר לפני כשבוע וחצי, אך היא הוסתרה בגלל אינטרסים כלכליים: "כולם ידעו - הספקיות, החברות בשדה וגם רשות שדות התעופה ידעו. אתמול הגיעו נציגים מהרשות לקחת מסננים לבדיקה". לדבריו, "כל הימים הללו הפילטרים נסתמו על ימין ועל שמאל עד שכמעט קרה היום אסון". הוא סיפר על הנחיה חד-משמעית שלא לתדלק: "סביר להניח שגם לא יהיו טיסות בשל כך עד שהסוגיה תוסדר".
מעוכבים בנתב"ג. "המתנה ממושכת ומייאשת" (צילום: ירון ברנר)
"ההשערה בהתחלה הייתה שאולי הדלק בקו מזוהם, ועכשיו חושבים שייתכן והוא מגיע מזוהם מבית הזיקוק", סיפר העובד. ההשלכות, לפי דבריו, מסמרות שיער: "שבוע וחצי אני לא ישן בלילות. החלפנו יום אחרי יום פילטרים, שאמורים להספיק לשלוש שנים. עכשיו מישהו קיבל שכל ועצר את המצב המפחיד הזה. חששתי שמטוס יתרסק, שכן זהו חשש ממשי במצב של דלק מזוהם, שכן בשמיים אין איפה לעצור".
חברת פז, שמספקת את כל הדלק שמגיע לחברות התדלוק בנתב"ג, טוענת כי חומר שומני שמקורו בפילטרים במסופי הדלק הביא לתקלה - ולא הדלק עצמו. העובד דוחה זאת בתוקף: "החומר השומני לא אמור להיות שם, כי בפילטרים אין חומר, הם רק מסננים, הדלק עובר דרכם, המקור יכול להיות הדלק בלבד". הוא ציין כי בשתי חברות המתדלקות בנתב"ג התגלתה הבעיה: "איך זה יכול להיות? זה רק הדלק ששתיהן מקבלות מאותו מקור. מה עוד שגם הפילטרים במשאיות שמובילות את הדלק נהרסו".
פז מחפשת חלופות
בחברת פז, בינתיים, מנסים למצוא חלופות למסופי התדלוק בנתב"ג, שיאפשרו את התדלוק בשדה. זאת, מכיוון שלטענת החברה, הדלק שהיא מספקת תקין לחלוטין והבעיה היא רק בחומר שהצטבר במסופים. בין היתר, נבחנת האפשרות למלא דלק במיכליות במסוף פי גלילות ולהעביר אותן לנתב"ג, במידה ומשטרת ישראל תאשר זאת.
בחברה אומרים כי הדלק הועבר בשבוע האחרון לבדיקות חוזרות ונשנות במעבדות המכון הלאומי לנפט ואנרגיה, שהעלו כי הצטברות החומר אינה מסוכנת. היום, לעומת זאת, עלה בבדיקה החשד שמדובר בחומר מסוכן.
חברת פז פרסמה אחר-הצהריים הודעה לבורסה, בה נכתב: "החברה מודיעה בזאת כי בעקבות בדיקת מעבדה, שבוצעה היום בצהריים במעבדה של מכון האנרגיה והסביבה (על ידי מנהלת המעבדה, דר' יוספה בן אשר), של חומר שהצטבר במסננים של מתדלקות בנתב"ג, עלה חשש כי החומר שהרכבו לא זוהה עלול להסתנן למיכלי התדלוק של המטוסים. מטעמי זהירות המליצה מנהלת המעבדה להפסיק את תדלוק המטוסים בדס"ל עד לבירור מהות החומר. מנהלת המעבדה אישרה שהדס"ל שסופק ותודלק בנתב"ג בימים האחרונים והיום נבדק על ידה ונמצא תקין ותיקני".
עוד נכתב בהודעה, כי "בעקבות המלצת מנהלת המעבדה הוחלט על הפסקת שירותי התדלוק בנתב"ג ובשדות התעופה הפנים ארציים עד לסיום הבדיקה. בשלב זה ניתנו פתרונות חלקיים ונקודתיים על ידי חברות התעופה השונות לכמות וזמן קצובים. כמו כן, בשעות אלה ניתן אישור על-ידי מנהל מינהל הדלק לשימוש במלאי אסטרטגי על מנת לאפשר תדלוק מטוסים באמצעות מיכליות. החברה מעריכה כי לאירוע לא תהיה השפעה מהותית על פעילותה".
רוב הטיסות בנתב"ג נדחו למועד שאינו ידוע בשל הזיהום בדלק. רק חלק קטן מהטיסות, שבהן
הדלק נמצא תקין, ייצאו לדרכן. יובל סוחולובסקי, תושב תל אביב שהגיע לנתב"ג מצוייד בצעיפים ובדגלים עם קרובי משפחתו כדי לעלות לטיסת איבריה לברצלונה למשחקי הפיינל פור, סיפר: "אמרו לנו בהתחלה שזו תקלה שעדיין לא נראתה בנתב"ג ושאף פעם לא היה להם דבר כזה בגלל הדלק שמוזרם לכל המטוסים ושיכול להיות שזה ייקח כמה ימים עד שיתקנו את זה. כמעט קיבלתי התקף לב ועד עכשיו הלב שלי פועם חזק. רק לאחר המתנה ממושכת ומייאשת לבשורה הודיעו לנו עכשיו שהמטוס שלנו ימריא לירדן, שם הוא יתדלק ומשם הוא ימריא לברצלונה".
מחברת ארקיע נמסר: "עקב עצירת התדלוקים, ארקיע נאלצת לבטל את טיסות הפנים והטיסות הבינלאומיות. הטיסות מבוטלות עד להודעה אחרת מרשות שדות התעופה. היום אמורות היו לצאת 16 טיסות פנים ארציות ו-10 טיסות בינלאומיות של ארקיע. בשעה זו מנסה ארקיע למצוא פתרונות חליפיים (בין היתר דרך עמאן) למספר טיסות וביניהן טיסה מיוחדת שאמורה לצאת לפיינל פור".