דו"ח מטריד: אין מספיק מסילות רכבת בישראל
היחס בין אורך המסילה בישראל ומספר האזרחים, המציג באופן כללי את השירות שמסוגלת להעניק הרכבת, אינו עושה עמה חסד. ביחס למדינות העולם המערבי, אנחנו מדשדשים בתחתית
ארץ קטנה, עם מעט מדי מסילות. דו"ח שהכין משרד רואי החשבון זיו האפט BDO עבור התאחדות הקבלנים, מעלה כי היחס בין גודל האוכלוסייה ואורך מסילות הרכבת בישראל, הוא מהנמוכים בעולם המערבי. הדו"ח מתבסס על השוואת אורך המסילות ב-17 מדינות, ובדיקת היחס בין אורכן ומספר התושבים בכל מדינה. על-פי הדו"ח, בישראל יש כ-150 מטר מסילה בלבד לכל אלף תושבים, לעומת למעלה מקילומטר בפינלנד, 700 מטר בארה"ב, 600 בשוויץ, ו-250 מטר באנגליה - פי 2.5.
"יש חשיבות גדולה לתחבורה ציבורית יעילה" (צילום: אבישג שאר-ישוב)
מנכ"ל התאחדות הקבלנים, מוטי כידור, סבור כי פיתוח רשת הרכבות הוא צורך לאומי: "דווקא במדינה קטנה כמו ישראל, יש חשיבות גדולה לתחבורה ציבורית יעילה ובפרישה רחבה - והיום, יותר מתמיד, מוטב להשקיע משאבים בפיתוח תשתיות הרכבת כאמצעי התחבורה הציבורית המשמעותי בישראל". לדבריו, השקעה ברשת הרכבות תסייע בפיתוח התחבורה הציבורית כולה, בקירוב הפריפריה למרכז ובצמצום עומסי התנועה בכבישים.
"אין שום סיבה שמדינת ישראל כולה לא תהיה מרושתת במסילות רכבת לאורכה ולרוחבה", אומר אילן מרדכי, סגן נשיא ההתאחדות. "לדעתנו, עם סלילתן של מסילות חדשות, יפתרו בעיות רבות עמן מתמודדת רכבת ישראל - ובכללן איחורים, עיכובים וכמות קטנה יחסית של רכבות בשעות מסוימות ביום".
מדינה | אורך מסילה ל-1,000 תושבים |
1. פינלנד | 1,100 מטר |
2. צ'כיה | 850 מטר |
3. הונגריה | 800 מטר |
4. ארה"ב | 700 מטר |
5. אוסטריה | 650 מטר |
6. שוויץ | 600 מטר |
7. בולגריה | 550 מטר |
8. פולין | 500 מטר |
9. גרמניה | 500 מטר |
10. רומניה | 500 מטר |
11. צרפת | 450 מטר |
12. איטליה | 350 מטר |
13. ספרד | 300 מטר |
14. פורטוגל | 250 מטר |
15. בריטניה | 250 מטר |
16. יוון | 200 מטר |
17. ישראל | 150 מטר |
* מקור הנתונים: משרד רו"ח BDO
יש לציין כי על-פי נתונים שמפרסמת רכבת ישראל, אורך המסילות בישראל ארוך במקצת מזה המופיע בדו"ח שהוכן עבור התאחדות הקבלנים. ברכבת מפרסמים כי בישראל יש מסילות באורך כולל של כ-1,100 ק"מ, וזאת לעומת 1,000 ק"מ בדו"ח. אולם, ההבדל בין הנתונים אינו צפוי לשנות משמעותית את היחס בין אורך המסילות ומספר התושבים.
בנוסף, חשוב לזכור כי השוואת אורך המסילות אינה מדד "מדעי", שכן התנאים הגיאוגרפיים משתנים משמעותית בין כל מדינה וכל מדינה, ויוצרים דרישות או מגבלות שונות. עם זאת, מסקנת הדו"ח, לפיה רשת הרכבות בישראל אינה מפותחת מספיק, מקובלת על מרבית מומחי התחבורה. רשת המסילות סבלה מהזנחה רבת-שנים, ולמעשה רק בתחילת העשור הראשון של המאה ה-21 החלה להתפתח בקצב סביר.
בפברואר 2010 אישרה ממשלת ישראל את תוכנית "נתיבי ישראל", אשר כוללת השקעת מיליארדי שקלים בפיתוח מסילות חדשות בעשור הקרוב. עם הפרויקטים המתוכננים נמנים חידוש "מסילת העמק" בין בית שאן וחיפה, הקמת קו חדש בין כרמיאל וחיפה, ותכנון מסילות נוספות - כמו למשל קו רכבת לאילת.