שערוריית זיהום הדלק: בדיקת החומר טרם החלה
איש עדיין לא יודע מהו המזהם שסגר את שמי ישראל, גם שלושה ימים אחרי משבר התעופה החריג. במעבדה של צבא ארה"ב בגרמניה סירבו לבדוק את החומר. חברת "פז": "כל הבדיקות מצביעות על כך שהדלק הסילוני עצמו תקין ותקני"
שלושה ימים חלפו מאז משבר הדלק המזוהם, אבל איש עדיין לא יודע מהו אותו חומר שגרם לעוצר יציאות מישראל. הבוקר (יום א'), נמסר מחברת "פז" כי המעבדה בגרמניה, לשם נשלחו הדגימות, סירבה לבדוק אותן - ולכן זהות החומר עדיין לא ברורה.
אף מעבדה בארץ לא הצליחה לזהות את המבנה המולקולרי של החומר, ולכן הוא הועבר למעבדה המשמשת את צבא ארצות-הברית בגרמניה. אבל בגלל סירובה של זו לבצע את הבדיקה, עדיין לא ברור מהו החומר השמנוני שהצטבר במסננות התדלוק בנתב"ג וזיהם את הדלק הסילוני בשדה התעופה הבינלאומי היחיד של ישראל. גורם ישראלי המעורה בנושא טען כי הצבא האמריקני לא הסביר מדוע הוא החליט לא לבדוק את החומר.
מתדלקים את המטוסים בדלק ממאגר החירום (צילום: אוהד צויגנברג)
חברת "פז" מסרה כי עקב סירוב המעבדה, הוחלט לפנות למשרד התשתיות כדי שיסייע בהליך מול המעבדה. כמו כן, נאמר כי בדיון עם גורמים שונים נמצא כי הדלק עצמו תקין, וכי נבחנות שתי חלופות לצורך תדלוק המטוסים. "התייעצנו עם צוות כימאים בכיר, שכלל את מנהלת המעבדה יוספה בן אשר, מומחים מחיל האוויר, מבתי הזיקוק ויועצים נוספים, וכל הבדיקות מצביעות על כך שהדלק הסילוני תקין ותקני", אמרו ב"פז".
המשבר התעופתי גרם לנזקים בהיקף של עשרות מיליוני שקלים, שבשלב זה סופגות חברות התעופה, שנאלצו לשכן את נוסעיהן בבתי מלון בחו"ל או להחזיר להם את כספם, בגין ביטול טיסותיהם. לפי הערכות של גורמים בענף התעופה, החברות יתבעו כספים אלו מהמדינה ומהגורמים האמונים על אספקת הדלק והזרמתו למטוסים.
במהלך סוף השבוע קצב הטיסות הוגבר, כדי "לאפס" את ההמראות והנחיתות - לאחר העיכובים והביטולים הרבים ביום חמישי. המטוסים שהמריאו תודלקו ישירות ממאגרי החירום האסטרטגיים, המיועדים לזמן מלחמה. הם תודלקו בכמויות קטנות, שהספיקו להם להגעה ליעדים קרובים, כקפריסין וירדן, ושם תודלקו פעם נוספת - כדי להגיע ליעדיהם הסופיים.
כל אוהדי מכבי תל-אביב, שחששו כי יחמיצו את הפיינל-פור בברצלונה, המריאו בסופו של דבר לספרד - לעתים לאחר נחיתות ביניים - וראו את קבוצתם עולה לגמר האירופי, שייערך הערב.