שתף קטע נבחר

 

תוכנה חדשה תחזיר לכם כסף מביטוח לאומי

עובדים בשתי משרות? רשומים גם כשכירים וגם כעצמאיים? ייתכן מאוד ששילמתם כפל ביטוח במהלך השנים. תוכנה שהותקנה בביטוח הלאומי מאפשרת לכל מי ששילם כפל ביטוח, לתבוע החזר. מדריך

אם אתם גם שכירים וגם עצמאיים, או שעבדתם ביותר ממקום עבודה אחד, ייתכן ומגיע לכם החזר מהביטוח הלאומי. לאחרונה תוקן מחדל בביטוח הלאומי והותקנה תוכנה חדשה המאפשרת לכל מי ששילם כפל ביטוח לאומי, לתבוע החזר. כיצד תדעו אם אתם זכאים ומה אתם נדרשים לעשות על מנת לקבל את הכסף?

 

 

מי זכאי להחזר מהביטוח הלאומי?

אדם הנמצא במעמד גם של שכיר וגם של עצמאי, או אדם העובד במקביל בשתי משרות או יותר, יתכן מאד ושילם לאורך השנים כפל ביטוח לאומי. רו"ח אריאל פטל יו"ר קבוצת אליוט ישראל מסביר כי מדובר בתקלה טכנית במערכת המחשבים של הביטוח הלאומי שעד לאחרונה לא ניתנה לתיקון.

 

פטל חשף את התקלה כאשר שם לב כי ביטוח לאומי מחייבים אותו פעמיים, גם במסגרת עבודתו כרו"ח וגם כמרצה שכיר באוניברסיטה. במקרה של רו"ח פטל, החיוב הכפול הגיע למעלה מחמש שנים אחורה והסתכם בסכום של כ-30 אלף שקל.

 

לדבריו תשלום הכפל יכול להגיע לסך של כ-5,000 שקל לכל שנה, וזאת בתנאי שההכנסה כשכיר עולה על 4,809 שקל ברוטו בחודש.

 

עובדים הממלאים כרטיס עובד (טופס 101) ובו פרטים על פי דרישת מס הכנסה, אינם מודעים, לעיתים קרובות, למלכודת הטמונה בכך שאין מדובר בטופס של ביטוח לאומי. חובה להצהיר בפני המעביד כי "ישנה הכנסה נוספת כעצמאי", דבר הגורר סיווג של 'הכנסה נוספת' לעניין ביטוח לאומי בתוכנת השכר, דבר שמונע מהמערכת לגבות דמי ביטוח לאומי מופחתים אלא בשיעור גבוה בהרבה מזה שנדרש, כך שנוצר כפל תשלום מבלי שהמערכת של ביטוח לאומי תתריע על כך.

 

בעקבות חשיפת התקלה, הותקנה במחשבי הביטוח הלאומי תוכנה חדשה המאפשרת לכל מי ששילמו פעמיים או יותר את דמי הביטוח הלאומי, לקבל בגינם החזר כספי.

 

בדיקה עצמית בטופס השנתי

חשוב לציין כי המעסיקים נדרשים למלא לכל עובד 'כרטיס עובד' גם לעניין ביטוח לאומי. מדובר בטופס 103 של ביטוח לאומי, הכולל הן פרטים אישיים והן פרטים אודות סיווג ההכנסה כהכנסה ראשונה שממנה יש לנכות דמי ביטוח לאומי מופחתים או שמא מדובר בהכנסה שיש לנכות ממנה דמי ביטוח לאומי בשיעור המלא. מעסיקים רבים אינם מודעים כלל לקיומו של הטופס, דבר הגורם לציבור רחב לשלם כפל דמי ביטוח לאומי, מבלי שהם יודעים זאת.

 

איך מגלים אם שילמנו כפל דמי ביטוח?

"יש לסכם מטופס 106 את סך כל דמי הביטוח לאומי ומס בריאות ולחלקו בסך ההכנסה (ולהכפיל פי 100). אם התוצאה המתקבלת היא בין 3%-7%: נראה שהחישוב שבוצע תקין ואין זכאות להחזר", מסביר פטל, "אם התוצאה המתקבלת הינה כ-12%, נראה שהינכם משלמים כפל דמי ביטוח לאומי".

 

מה נדרש כדי לקבל את ההחזר?

 תהליך ההחזר פשוט מאד. יש להיכנס לאתר האינטרנט של הביטוח הלאומי לחלון התשלומים ולבחור את האפשרות: בקשה להחזר. שימו לב, את התהליך ניתן לבצע רק באמצעות אתר האינטרנט ולא דרך סניפי המוסד.

 

יש להצטייד בכל טפסי 106, לכל שנה של עבודה בשני מקומות במקביל או כשכיר ועצמאי, ולהזין פרטים כלליים על פי דרישות המערכת. היישום הינו ידידותי מאד למשתמש.

 

תוך כמה זמן מקבלים את הכסף?

ההחזר מתקבל תוך כשבוע, לאחר עיבוד הנתונים שמבצע המחשב של ביטוח לאומי. מכתב מפורט נשלח לבית המבוטח. יש לציין כי לא ניתן לדעת אם יש זכאות להחזר או את גובה ההחזר בעת הקלדת הנתונים.

 

אחרי כמה שנים עוד ניתן לדרוש החזרים?

ניתן לקבל החזרים עד שבע שנים אחורה.

 

האם אפשר להסתייע בגורמים מקצועיים לקבלת ההחזר?

הגופים המסחריים השונים טרם החלו בהיערכות לנושא, כיוון שאנשי מקצוע עדיין אינם בקיאים בנושא הטרי הזה. לדברי רו"ח פטל, ההערכה היא שכאשר יחלו גורמים בתחום להציע סיוע בהחזרים, עלות הטיפול בבקשה כזו, תסתכם בכ-30% מסכום ההחזר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ההחזר - רק באמצעות האינטרנט
צילום: shutterstock
מומלצים