אבטלה ובורות: ירושלים שוקעת עמוק בעוני
עיר הבירה היהודית אולי עומדת במרכז הווייתו של העם בעיקר בכל מה שנוגע לפוליטיקה ולסיסמאות לאומניות, אך מצבה הכלכלי משדר בדיוק את ההיפך. נתוני הלמ"ס לרגל יום ירושלים מציירים תמונה עלובה: שיעור אבטלה גבוה, אחוז נמוך של ניגשים לבגרות, ויותר מדי משפחות עם מפרנס אחד
לרגל יום חגה, זכתה בירת הנצח של העם היהודי בכיבודים שונים: הממשלה ערכה ישיבה חגיגית במגדל דוד, תהלוכות נערכות ברחבי העיר ובימות מופעים הוקמו. גם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) מכבדת את עיר הבירה של מדינת ישראל במתנה משלה - לקט נתונים המציגים תמונה משולבת של מצבה הדמוגרפי, הכלכלי והחברתי של ירושלים.
מתנה מפוקפקת העניקה הלמ"ס לירושלים. מפוקפקת אך מעוררת מחשבה. הנתונים הכלכליים מספקים תזכורת כואבת למה שידוע כבר שנים: ירושלים אולי עומדת במרכז הווייתו של העם היהודי היושב בציון בעיקר בכל מה שנוגע לפוליטיקה ולסיסמאות לאומניות, אך מצבה הכלכלי אינו הולם את ההצהרות על היותה הבכירה והחשובה שבערי הארץ.
ישיבת ממשלה בי-ם. חשובה אך ענייה (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
שיעור התעסוקה שבה נופל לא רק מזה שבתל-אביב אלא גם מזה שבערים הגדולות האחרות (אשדוד, באר שבע, חיפה, פתח תקווה). אוכלוסייתה מצוידת בכל המאפיינים של אוכלוסיה ענייה - שיעור ילודה גבוה, הוצאה גבוהה על מזון בסיסי והוצאה נמוכה על אכילה מחוץ לבית, שיעור נמוך של ניגשים לבחינות בגרות (פחות ממחצית מהתלמידים בעיר), שיעור נמוך של מבוגרים המצוידים ברישיון נהיגה ושיעור גבוה של בתי אב עם מפרנס אחד.
שיעור הילודה בירושלים עומד על ממוצע של ארבעה ילדים לאישה, לעומת ממוצע ארצי של פחות משלושה ילדים לאישה. על פי נתוני הלמ"ס, בירושלים נרשמה ב-2009 ההוצאה הגבוהה ביותר על בשר ועופות בארץ, בעוד שההוצאה על אכילה מחוץ לבית עומדת על 244 שקל לחודש בלבד, לעומת 636 בתל-אביב.
בשנת 2009, רק לאחד מכל שלושה ירושלמים היה רישיון נהיגה, השיעור הנמוך ביותר בכל הערים הגדולות, וההוצאה על תחבורה ציבורית הייתה הגבוהה ביותר בארץ - 195 שקל לחודש.
צילום המחשה: ירון ברנר
הנתונים הכלכליים ה"קלאסיים", גם הם לא מעודדים. שיעור הבלתי מועסקים בירושלים גבוה מהממוצע הארצי ואחוז ההשתתפות בעבודה נמוך במיוחד (46% לעומת 57.3% בכל הארץ). כתוצאה מכך, ההוצאה לתצרוכת למשפחה ולנפש נמוכה לעומת שאר הערים הגדולות.
היעדר האמצעים מתבטא כמעט בכל תחום. 10.1% מהאוכלוסייה בירושלים הינה בעלת שתי מכוניות ויותר, השיעור הנמוך מבין שש הערים הגדולות. רק ל-66.2% ממשקי הבית בירושלים יש מחשב, לעומת ממוצע ארצי של 77.4%.
הנתונים מלמדים כי למרות ההשקעה העצומה של המדינה בירושלים, מצבה הכלכלי של העיר עדיין אינו הולם את מעמדה כבכירה שבערי הארץ.