החופש קוצר: ביטלת "לואו-קוסט"? תשלם הרבה
חברות תיירות דיווחו על פניות רבות של הורים עצבניים לתלמידים, המנסים להזיז את החופשות שהזמינו לסוף אוגוסט. רבים לא ייאלצו לשלם דמי ביטול, בעוד אצל אחרים המצב שונה
רונן קרסו, סמנכ"ל השיווק של איסתא, אמר ל-ynet כי אמש והבוקר (יום ד') הגיעו למוקד ההזמנות של החברה מאות פניות של מי שכבר הזמינו חופשות וטיסות לימי החופש שבוטלו.
"עיקר הלחץ היה בעיקר מצד הורים לילדים יותר קטנים, תלמידי בתי ספר יסודיים",
כזכור, משרד החינוך הודיע כי הלימודים יחלו ביום שישי, 26 באוגוסט 2011, ואילו בין יום הכיפורים לסוכות יתווספו שלושה ימי חופשה, וחופשות חנוכה ופסח יוקדמו ביום.
אייל קשדן, מנכ"ל "השטיח המעופף" הסביר כי השנה, ט' באב חל ב-9 באוגוסט והדבר מקצר את עונת החופשות ממילא. "הקיצור ל-26 בחודש גורם לחברות התיירות נזק עצום, משום שאנשים לא יחזרו לארץ ב-25 בחודש, אלא מוקדם יותר", הוסיף קשדן בשיחה עם ynet ואמר כי עונת הנסיעות החמה תתקצר לפיכך ל-11 עד 12 יום בלבד.
"אנחנו מנסים לצמצם טיסות, יש הרבה אנשים שמנסים להקדים את החופשה, זה גורם לפקקים והעלאות מחירים. חבל שלא הודיעו עך כך קודם, ועשו את זה מעכשיו", אמר קשדן, וציין כי לחברה בראשותו הגיעו מאות רבות של פניות. באשר לביטול כרטיסים שכבר הוזמנו אמר קשדן כי "החברה תפעל על פי החוק, ואנחנו בודקים כרגע את כל ההשלכות".
"שומעים מההורים הרבה תסכול"
לאחר ההודעה הדרמטית - ודאי עבור מי שתיכנן חופשה משפחתית בסוף אוגוסט - נציגי המכירות והשירות בחברות השונות שמעו בעיקר כעס. "הוציאו את האנשים משלוותם", הסביר קרסו, "אנחנו שומעים הרבה תסכול. העיתוי מאוד הרגיז את האנשים ששואלים למה עכשיו?"
המצב, כך נראה, שונה מחברה לחברה. דנה לביא, סמנכ"ל השיווק והסחר בדקה ה-90, אמרה ל-ynet כי אנשי החברה כמעט ולא מטפלים בפניות לקוחות בנושא. "מדברים על אוגוסט, ואנחנו יותר מזוהים עם הזמנות של הרגע האחרון". היא העריכה כי השינוי במועדי החופשה לא יגרום נזק כבד לחברות הנסיעות, מפני ש"השבוע הזה יוחזר בהמשך שנת הלימודים, ואנשים כבר ימצאו את הדרך לצאת לחו"ל".
אז מה יעלה בגורלם של כרטיסי הטיסה שכבר הוזמנו? קרסו הסביר כי הדבר תלוי בסוג הכרטיס והנופש שהוזמנו. רוב המזמינים נופשונים וטיסות שכר לא יינזקו כלל,
שכן דמי הביטול נגבים רק במקרה שהנסיעה מבוטלת בידי הלקוח 21 ימים או פחות ממועד הטיסה.
המצב עבור מי שהזמינו טיסות סדירות בחברות גדולות מסובך מעט יותר. במקרים שכאלה, מסביר קרסו, דמי הביטול הם בסך של כ-150 דולרים עבור כל כרטיס.
ומה עם מי שסגר עיסקה מפתה באחת מחברות ה"לואו-קוסט"? מצבו, כך נראה, הוא הגרוע ביותר, שכן אלה לא מתחשבות ב"זיגזג" החינוכי – וגובות את מחיר הכרטיס במלואו. "אלה התנאים של העיסקה", הבהיר קרסו.