שתף קטע נבחר
 

להחזיר מוצר - ולהישאר בחיים

רכשתם מוצר, התחרטתם ובא לכם להחזירו? תקנות ההחזר הכספי שנכנסו לתוקף בחודש דצמבר האחרון אמורות לאפשר לכם לעשות את זה בקלות, אך מתברר שגם להן יש סייגים ותנאים רבים. רגע לפני שאתם הולכים לחנות ומתאכזבים, קבלו את כל הכללים והאותיות הקטנות

רוני רכשה השבוע שמשיה לגינתה, אבל, אחרי שהיא שפתחה את האריזה היא ראתה כי צבעה של השמשיה אינו מתאים לריהוט הגינה שלה כפי שחשבה. האם היא תוכל להשיב את השמשיה לחנות ולקבל את כספה בחזרה, על אף שפתחה את האריזה?

 

  

ביטול עסקה והחזר כספי

תקנות הגנת הצרכן (ביטול עסקה) שנכנסו לתוקף בדצמבר 2010, מאפשרות לצרכן לבטל עסקאות רכישת מוצרים או שירותים מסויימים, ולקבל את כספם בחזרה. דהיינו, אין מדובר בביטול עסקה בשל פגם (שמשיה שבורה), או הטעייה (שמשיה קטנה מהמצויין על גבי האריזה), אלא על זכות ביטול כללית שנובעת משיקולי נוחות של הצרכן בלבד.

 

לפיכך, גם תירוצים כמו "התחרטתי והחלטתי לקנות במקום זה עציץ" מתקבלים בברכה, כל עוד מתקיימים התנאים הקבועים בתקנות.

 

להלן יובאו לפניכם, ראשית, "כללי הבסיס" שחלים תמיד, ובנוסף תכירו את שבע הקטגוריות השונות של המוצרים והשירותים, עליהן חלים כללים ספציפיים. כדי להבין מה דינה של השמשיה, יש "להתמקם" בקטגוריה המתאימה ("מוצרי בית וגן"), ולבדוק את הכללים הספציפיים החלים על השמשיה.


ראשי התמ"ת משיקים את התקנות החדשות (צילום: אסף שילה, ישראל סאן)

 

כללי הבסיס

  1. לא מחזירים מוצר משומש/פגום: צרכן רשאי לבטל רכישה רק אם המוצר לא נפגם ולא נעשה בו כל שימוש (כדי שהבא בתור לא יקבל מוצר "מיד שנייה").
  2. פתיחת האריזה: 
    א) מוצר ארוז באריזתו המקורית, שאריזתו לא נפתחה – יתקבל תמיד (אם הוא נמצא בשבע הקטגוריות שיצויינו בהמשך).
    ב) מוצר שהושב באריזתו המקורית, והאריזה נפתחה, יתקבל, למעט שני מצבים אלו:
    - צויין בתקנות במפורש שאסור היה לפתוח את האריזה (למשל, מוצר שניתן להקליט עליו, כמו תקליטור די. וי.די. שאריזתו נפתחה, אסור להחזיר).
    - הוכח שנעשה במוצר שימוש.
  3. מוצר ששוויו מעל 50 שקל: מוצר זול יותר אינו בר השבה לפי תקנות אלו.
  4. השבת התמורה:
    א) על מנת לקבל את ההחזר יש להציג הוכחת קנייה: חשבונית, סרט קופה, פתק החלפה, פתקית שהוצמדה לבגד וכיו"ב.
    ב) החזרת התמורה תהיה במועד ביטול העסקה, ככל שניתן, או תוך שבעה ימי עסקים.
    ג) הכסף יושב באותו אופן בו בוצע התשלום (צ'ק/מזומן/אשראי). שימו לב שעל רכישה באמצעות תווי קניה, שובר מתנה או כרטיס מגנטי נטען – אין החזרת כסף! לעומת זאת שובר מתנה לחנות ספציפית כן ייחשב כ"כסף" לצורך תקנות אלו.
  5. דמי ביטול:
    א) העוסק רשאי לנכות מהסכום ששולם דמי ביטול בגובה חמישה אחוז מהמחיר, או 100 שקל (לפי הנמוך מביניהם). דהיינו, אם רכשנו בגד ב-200 שקל, נקבל בחזרה 190 שקל בלבד.
    ב) כמו כן, במידה וחברת האשראי גבתה סך נוסף עבור סליקת הכרטיס, העוסק רשאי לחייב את הצרכן גם בתשלום זה.

 

הקטגוריות השונות

  1. טובין. כלומר, המוצרים הבאים:
    א) ריהוט (אם טרם הורכב בבית הלקוח).
    ב) ציוד לבית ולגן, למעט כלי אוכל שאינם ארוזים.
    ג) מכשירי חשמל ומכשירים אלקטרוניים (שטרם חוברו לחשמל).
    ד) כל טובין הארוז באריזתו המקורית – והיא לא נפתחה (סט "טושים" למשל).
    ה) טובין שצרכן הזמין אך הוא לא סופק לו עדיין.
    ו) מטהר מים ומתקן מים מינרליים.
    ז) שעונים.

    מהם התנאים לביטול?
    - ניתן לבטל את הרכישה בתוך 14 יום מיום קבלת המוצר.
    - השמשיה של רוני הינה "ציוד לגן", והתקנות מאפשרות להשיבה ולקבל תמורתה: האריזה אמנם נפתחה אך לא מצויין ספציפית שאין לפתוח שמשיות, בדיקת המוצר תעלה כי לא נעשה בו שימוש (השמשיה לא הורכבה ולא נפגמה, ראו כללים 1 ו-2), ומדובר במוצר שעלה 100 שקל (ראו כלל 3).
  2. ביגוד והנעלה. ביגוד, הנעלה, ותכשיטים ניתן להשיב לחנות כל עוד לא הוסרה תווית המחיר. 

    מהם התנאים לביטול?
    - ניתן לבטל את העסקה מיום הרכישה ועד תום יומיים לאחר מכן, לא כולל ימי מנוחה. דהיינו, אם המוצר נרכש ביום חמישי, ניתן לבטל את העסקה עד יום שני.
    - לגבי תכשיטים, ניתן להשיבם רק אם ערכם אינו עולה על 3,000 שקל.
  3. רכב חדש. כלומר, רכב שנרכש מהיבואן. 

    מהם התנאים לביטול?
    - בתוך 14 ימים מיום עשיית העסקה, ובלבד שטרם נרשם על שם הצרכן.
  4. פנאי וחוגים. מדובר בשירותי הארחה, נסיעה, חופשה, בילוי. מבחינת חוגים מדובר בכל הקורסים, למעט פסיכומטרי. 

    מהם התנאים לביטול?
    -
    בתוך 14 ימים מיום עשיית ההסכם, אך שימו לב שהביטול חייב להתבצע עד שבעה ימים (שאינם ימי מנוחה) לפני מועד הנופש/תחילת החוג (דהיינו, אי אפשר לבטל שלושה ימים לפני תחילת החופשה).

  5. שירותים אחרים:
    • שירותי קוסמטיקה ואסתטיקה.
    • מועדון הנחות.
    • שירותי טלפון נייח ונייד.
    • שירותי אינטרנט.
    • שירותי כבלים ולווין.
    • מועדון כושר או בריאות.
    • מועדון היכרויות ושידוכים.
    • מינוי להגרלה והימורים.

    מהם התנאים לביטול?
    -
    בתוך 14 ימים מיום ביצוע העסקה, או מהיום שבו נמסר ללקוח מסמך בכתב ובו פרטי העסקה (המסמך צריך להיות ערוך לפי הקבוע בחוק הגנת הצרכן).

    ומה קורה כשמדובר בעסקה מתמשכת והשירות כבר החל ורק אחרי זה קיבלנו את הפרטים והחלטנו לבטל? במקרה זה עלינו לשלם את התמורה היחסית עד למועד הביטול (למשל תשלום בגין צפייה של שבוע בערוץ החיים הטובים).

  6. אירועי מכירות. טובין ושירותים הנמכרים במסגרת אירוע הצגה בו העוסק מזמין את הצרכן כדי להציג בפניו טובין או שירותים שהעוסק מעוניין למכור. 

    מהם התנאים לביטול?
    רכישת מוצרים: בתוך 14 ימים מיום קבלת המוצר.
    - התקשרות לקבלת שירותים: בתוך 14 ימים מיום ביצוע העסקה, או מיום קבלת מסמך בכתב.
    - עסקה חד-פעמית: בתוך 14 ימים מעשיית העסקה ועד יומיים (לא כולל ימי מנוחה), לפני תחילת השירות.

 

ולסיום - מתי אין לנו זכות ביטול?

  1. כל מוצר שיוצר במיוחד עבור הצרכן (למשל, ריהוט שיוצר לפי מידות ודרישות מיוחדות).
  2. מוצרי מזון, תרופות ותוספי תזונה.
  3. מוצרים הניתנים להקלטה, שהצרכן פתח את אריזתם המקורית.
  4. מוצרים מתכלים/פסידים (פרחים).
  5. הלבשה תחתונה ובגדי ים.

 

תיהנו בשופינג!

 

דריה כנף היא עורכת דין בתחום המסחרי והחוזים. יובהר כי האמור במדור אינו מהווה ייעוץ משפטי פרטני ומקצועי, לא נועד להחליפו, ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם, באשר כל מקרה ונסיבותיו. ייתכן ובמידע חלו השמטות ו/או טעויות. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד.

 

למאגר פסקי-הדין המלא: www.lawdata.co.il

 

למאגר דיני העבודה: www.koloved.net

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
רוצים להחזיר? יש תנאים
צילום: טל שחר
מומלצים