חרף הביקורת: סער ותלמידים במערת המכפלה
תוכניתו השנויה במחלוקת של שר החינוך, לפיה בתי ספר יבקרו בחברון ובאתרי מורשת נוספים באזור "ארץ האבות", יצאה לדרך. ביום שני הוא ליווה למערת המכפלה תלמידים מבית-שמש
התוכנית החינוכית "ביקורים בארץ האבות" יצאה לדרך. בית הספר הממלכתי "ברנקו וייס" מבית-שמש היה השבוע לבית הספר הראשון שמשתתף בתוכנית השנויה במחלוקת, שעליה הכריז בתחילת השנה שר החינוך, גדעון סער. במסגרת הסיור ביקרו התלמידים במערת המכפלה בחברון.
עם ההכרזה על התוכנית לפני כארבעה חודשים היו במערכת החינוך מורים ומנהלים שהביעו חשש מהאחריות שבהגעה לאזור כה רגיש מבחינה ביטחונית, ותלמידים שגילו חוסר נחת לאור העובדה שחברון ומערת המכפלה הן נושא למחלוקת פוליטית.
במשרד החינוך אמרו כי לפי ההנחיה, התוכנית שגובשה על-ידי מינהל מחוז ירושלים ומינהל חברה ונוער במשרד החינוך, ושמוצעת לבתי הספר במחוז ירושלים, אמורה הייתה להתחיל לפעול רק בשנת הלימודים הבאה (תשע"ב), אך לאור הביקוש
והשלמת גיבוש התוכנית הוחלט לאפשר לכמה בתי ספר לקיים את הביקורים כבר בשנת הלימודים הנוכחית.
התוכנית כוללת סיורים בגוש עציון - האלון הבודד (סיפור גוש עציון בתש"ח), השתתפות בחזיון אור קולי בכפר עציון, הגעה לתצפית בגבעת הקרב (מקום נפילת הל"ה), סיור במערת המכפלה וביקור במוזיאון בית הדסה. לפי הודעת משרד החינוך, בביקור שקיים ביום שני השבוע בית הספר "ברנקו וייס" מבית שמש ב"ארץ האבות" השתתפו 85 תלמידי כיתות י"א וי"ב. 95% מתלמידי הכיתות האלה בבית הספר, שאינו דתי, השתתפו בביקור. שר החינוך סער הצטרף לתלמידים בביקור במערת המכפלה.
מנהלת ביה"ס: אין הבדל בין חברון לתל-אביב
עליזה בלוך, מנהלת תיכון "ברנקו וייס" בבית-שמש, סיפרה ל-ynet על הטיול: "זו הייתי חוויה מדהימה שהותירה רושם רב על התלמידים. אנחנו מקפידים להיות בית ספר מאוד מגוון מבחינת הרכב האוכלוסייה, כזה שקולט תלמידים ותיקים ועולים חדשים, חילונים ומסורתיים, גם בעלי צרכים מיוחדים, ולכן חשוב לנו מאוד לתת לכל תלמיד את המענה המתאים לצרכיו".
לדבריה, הטיול למערת המכפלה הוא חלק מהתהליך החינוכי, כפי שרק בשבוע שעבר ביקרו תלמידי כיתה י' בהיכל העצמאות בתל-אביב, שם הכריז בן-גוריון על הקמת המדינה. "מבחינתנו, כמו שהתלמידים נוסעים לתל-אביב הם יכולים לנסוע גם למערת המכפלה, והמטרה שלנו היא שעל-ידי כך הם ייחשפו לחוויות ולמקומות בכל רחבי הארץ, ללא כל קשר לנימה פוליטית, שבעיניי היא לא רלוונטית".
המנהלת הוסיפה: "יותר מאשר מעניין אותי אם התלמיד יחשוב שחברון היא מקום ששייך לישראל או לא, חשוב לי שהוא יבין את המורכבות של המקום, יבין על מה מדובר, ויידע לשאול את עצמו את השאלות הנכונות ולחבר אותן לטקסטים אקטואליים
שהוא נחשף אליהם. אחת התלמידות אמרה לי משפט מאוד עוצמתי: 'חברון זה כל-כך קרוב אבל כל-כך, רחוק מעבר להרי החושך'. כאן בדיוק המקום שלנו כאנשי חינוך, שחושפים את הנוער לנעשה בישראל".
בלוך אמרה כי לא הייתה מאשרת את היציאה לטיול ללא סידורי האבטחה המתאימים, אף שבחברון יש נוכחות ערה מאוד של חיילים. "זה גם עורר דיון בקרב התלמידים אם טוב לראות כל-כך הרבה חיילים מסביב או שזה מעורר לחץ. אין ספק שלתלמידים היו קצת חששות לפני הטיול, אבל בסופו הם אמרו לי שהם לא מבינים למה הם פחדו כל-כך. ברגע שהם ראו שגם בחברון יש עצים ודשא ואנשים נחמדים, אז החוויה הפכה מאוד נעימה".