המחדל: 30% מתלמידי בתיה"ס לא חוסנו
חודש לפני סוף שנת הלימודים ל-ynet נודע: חברת "נטלי" כלל לא חיסנה 30% מתלמידי בתי הספר. 50% לא עברו את בדיקות המעקב הנדרשות. ביישובים רבים, ביניהם גבעתיים ובית שמש, לא חוסן אפילו ילד אחד. משרד הבריאות: "קצה סבלנותנו". נטלי: "דוחים הטענות". עדיין לא ידוע מה ייעשה בתחום בשנה הבאה
"קצה סבלנותו של משרד הבריאות"
פחות משלושה שבועות נותרו עד לסוף שנת הלימודים אך על פי נתוני משרד הבריאות ישנם עדיין תלמידים רבים שלא קיבלו את החיסונים הנדרשים. מהנתונים עולה כי בקרב תלמידי כיתות א' חוסנו
רק 73% מהתלמידים ובכיתות ב' חוסנו רק 70% מהתלמידים. בכיתות ח', שם נותרו לתלמידים עוד 10 ימי לימוד בלבד, המצב חמור במיוחד: רק 61% מהתלמידים חוסנו.
עוד עולה מנתוני משרד הבריאות כי רק כ-50% מהתלמידים בכיתות א-ט' עברו את בדיקות הסקר הנדרשות: מעקב גדילה, ראייה או שמיעה.
הסיבה למספרים הנמוכים, על פי נתונים ממוחשבים של משרד הבריאות שהגיעו לידי ynet, נעוצה בעובדה שביישובים רבים כלל לא החלה עדיין הפעילות של חברת "נטלי", החברה שזכתה במכרז למתן שירותי בריאות לתלמידים. בין היישובים שבהם לא חוסן עדיין תלמיד אחד נמצאים גבעתיים, בית שמש, מבשרת ציון, זכרון יעקב, קיסריה, טירת הכרמל, מטולה, ביתר עלית וכן מושבים רבים בכל הארץ, מצפון ועד הערבה.
מנכ"ל משרד הבריאות הפרופ' רוני גמזו נתן רק לאחרונה ציון "בלתי מספיק", כהגדרתו, לחברת "נטלי" בעקבות ביקורות שערכו חברי הנהלת המשרד בבתי ספר רבים. אתמול (א') הדגישו במשרד הבריאות כי הם אינם מרוצים מקצב ההתחסנות, אך עדיין לא החליטו מ יהיה אחראי לבריאות התלמידים בשנת הלימודים הבאה.
"משרד הבריאות אינו מרוצה מהיקף הפעילות", מסרה דוברת משרד הבריאות בתגובה לנתונים. "על פי הערכת המשרד חברת נטלי לא תעמוד ביעדים עד ה-30 ביוני, סוף שנת הלימודים תשע"א. קצה סבלנותו של משרד הבריאות בגופים שמנהלים את בריאות התלמיד באופן שאינו מספק את המצוינות הרצויה בנושא זה. מתכונת הפעלת שירותי בריאות לתלמיד בשנה הבאה עדיין לא ידועה. הנושא מצוי בדיון משפטי".
"משרד הבריאות מפקיר את בריאות הילדים"
כצפוי, גם בקרב ההורים ישנה תרעומת גדולה על הנתונים הקשים. "יש אלפי ילדים שעדיין לא קיבלו חיסונים ולדעתי גם לא יספיקו לקבל עד סוף השנה", כועסת אתי בנימין , יו"ר הנהגת ההורים הארצית. "יש כאוס גדול בכל מה שקשור לנושא החיסונים. יש פיגור במתן החיסונים וחברת נטלי לא עומדת בזמנים. אני מקבלת תלונות מהורים וממנהלי בתי ספר שהתלמידים לא חוסנו בזמן.
"חיסון צריך לתת בגיל מסויים ואי אפשר לתת אותו בפיגור. משרד הבריאות עושה פשע ומפקיר את הבריאות של הילדים. נותנים לקבלנים כאלה ואחרים לחסן, במקום לתת את המינימום שמדינת ישראל חייבת. אנחנו נשלם על כך כמדינה וכהורים, ואחר כך נשאל את עצמנו למה יש התפרצות של מחלות".
בימים האחרונים החל ארגון ההורים הארצי להפיץ עצומה אינטרנטית תחת הכותרת "להפסיק את הניסויים על חשבון בריאות ילדינו". בעצומה דורשים ההורים להפסיק את הפרטת שירותי הבריאות לתלמיד,
לא רק ההורים טוענים כי מצב שירותי בריאות התלמיד גרוע משהיה לפני שהופרט, אלא גם הסתדרות האחיות. "זוהי החברה הפרטית השניה שקיבלה לידיה את שירותי בריאות התלמיד, לאחר כשלון של קודמתה", מסבירה מוריה אשכנזי, יו"ר חטיבת אחיות בריאות הציבור בהסתדרות האחיות. "תהליך ההפרטה מכשיל ומעקר את שירותי בריאות התלמיד. אין בבתי הספר כל מענה לצורך בזיהוי מחלות ופגיעות גופניות, במעקב, ובמתן בדיקות וחיסונים באופן מסודר ועל בסיס היכרות אישית עם הילד ומצבו.
"ההזדמנות להקניית הרגלי בריאות בגיל הילדות מוחמצת והפגיעה החמורה ביותר היא בילדים הנמנים על האוכלוסיות החלשות, שאין עבורם כל תחליף לשירות חיוני זה. רק החזרה של שירותי בריאות התלמיד לידי המדינה, כפי שהיה בעבר וכפי שנהוג במדינות מתקדמות, תחזיר לתלמידים את השירות הנכון והמתפקד לו הם זקוקים".
"ההפרטה נכשלה כישלון חרוץ"
בשבוע הבא צפויה לעלות בכנסת הצעת חוק של ח"כ שלי יחימוביץ' וח"כ חיים כ"ץ לפיה שירותי הבריאות לתלמיד יינתנו רק על ידי משרד הבריאות, ותופסק הפרטתם. "בתום עשור וחצי של הפרטה, אפשר לקבוע בוודאות כי שינוי מבנה ההעסקה של האחיות, ובצידו הקיצוצים השיטתיים, התבססו על תחשיב כלכלי מעוות, שטחי וקצר טווח. זהו קיצוץ אשר עלה ביוקר והוא מביא להרס שיטתי של הרפואה המונעת, שעליה הייתה תפארתה של מדינת ישראל ובזכותה זכתה בעבר שוב ושוב בפרסים של ארגון הבריאות העולמי", נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק.
בעקבות הנתונים על המספר הגבוה של תלמידים שלא חוסנו אמרה ח"כ יחימוביץ' ל-ynet כי "ברור לחלוטין שהפרטת שירותי בריאות התלמיד נכשלה כישלון חרוץ. אני בטוחה שמשרד הבריאות יסיק את המסקנות ויתמוך בהצעת החוק להחזרת המטלה הלאומית הזו לאחריות המדינה. החיסכון שבהפרטה עוד יעלה לנו ביוקר כיוון שכתוצאה מאי התחסנות עלולות לפרוץ מגיפות שיעמיסו על מערכת הבריאות הציבורית עומס נורא".
"אם היה צריך הוכחה נוספת מדוע אסור היה להפריט את שירותי בריאות התלמיד, הגיעה המענה בנושא החיסונים, שמתווסף לטענות קודמות עליהן הצבענו במהלך השנה", הוסיפה ח"כ ד"ר רחל אדטו (קדימה). "משרד הבריאות חייב להחזיר את שירותי הבריאות לתלמיד תחת אחריותו, כבר בשנת הלימודים הבאה. לא נכון לנהל ניסויים ונסיונות הפרטה על גבם של תלמידי בתי הספר".
מחברת נטלי נמסר: "חברת נטלי דוחה מכל וכל את טענות ארגון ההורים הארצי. בכל היישובים שהוזכרו מקיימת חברת נטלי פעילות שוטפת של שירותי הבריאות לתלמיד, לרבות חיסונים, בדיקות גדילה, ראייה, שמיעה ובדיקות רופא. חברת נטלי עושה ככל יכולתה על מנת להעניק את השירות המקצועי הטוב ביותר ולהגיע לשיעורי כיסוי לכל תלמידי ישראל. חברת נטלי תמשיך לדבוק בסטנדרטים הגבוהים ביותר של מקצועיות למען בטיחות התלמידים".
"ספק אם שירות מעין זה אמור להיות מופרט"
יש לציין כי לאחרונה קבע בית המשפט העליון כי חברת נטלי לא עמדה בתנאי הסף של המכרז לאספקת שירותי בריאות לתלמיד והיא תוכל לתת שירות רק עד סוף שנת הלימודים הנוכחית. השופט אליקים רובינשטין אף העיר כי "ספק אם שירות מעין זה אמור להיות מופרט".
במהלך הדיונים הגיש משרד הבריאות תצהיר לבית המשפט שלפיו נשקלת האפשרות לבטל את הפרטת השירות ולהחזירו לידי משרד הבריאות. ההפרטה, שהחלה ב-2007, עוררה ביקורת רבה בקרב גורמי מקצוע, ח"כים, המועצה לשלום הילד וגופים נוספים.
גם מבקר המדינה בדק את הנושא והגיע למסקנה כי היא נעשתה בצורה לא מתוכננת ואף עלתה למדינה יותר מעלות אחיות בתי הספר, כפי שהיה נהוג בעבר.
אך לא רק בתחום העמידה במכסות החיסונים נמתחה ביקורת על החברה. ב-ynet נחשף בעבר מכתב נזיפה שנשלח מהנהלת "נטלי" לאחות המועסקת בחברה, בטענה שלא חיסנה מהר כנדרש ולא "עמדה במכסות".
בנוסף פורסם כי סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, מתכון לעשות ביקורות פתע כדי לעמוד על טיב השירות לתלמיד וכן כדי לוודא שחברת נטלי תעמוד ביעד של חיסון כל התלמידים עד לסוף השנה. הנושא אף נדון בוועדת הבריאות של הכנסת, שמתחה ביקורת על האופן שבו ניתנים שירותי הבריאות לתלמידים.
לאחר פרסום הכתבה ביקשו בנטלי להדגיש כי "הנתונים המוצגים בכתבה אינם מעודכנים או תואמים את מצב הכיסוי הארצי היום. הנתונים מסתמכים על נתוני מערכת רחל"י, במערכת ישנן המון תקלות וחוסרים אשר מדווחים באופן תדיר למשרד הבריאות.
"יש לציין כי חברת נטלי החלה להפעיל את שירותי הבריאות לתלמיד רק בתחילת ספטמבר 2010, ממש עם תחילת שנת הלימודים וזאת לאחר עיכובים משפטיים ומנהליים רבים. בנוסף, חברת נטלי נדרשה להכשיר תוך פרק זמן קצר את כל מערך האחיות למעבר לשימוש במחשבים ניידים ותפעול מערכת הדיווח הממוחשבת שהוכנסו לראשונה לשירותי בריאות התלמידים בארץ.
"כמו כן, קיימת מצוקת אחיות המשפיעה ישירות על היקפי הפעילות ויכולות הביצוע. עם זאת אנו מעריכים כי עד סוף שנת הלימודים יעמוד סך כיסוי החיסונים הארצי על 90% ובמידה ויהיה צורך, יתבצעו השלמות במהלך חופשת הקיץ.
|חברת נטלי נמצאת בקשרי עבודה טובים והדוקים עם משרד הבריאות כך שאנו מתפלאים על עמדת משרד הבריאות המובאת כאן. ברצוננו להדגיש כי חברת נטלי מפעילה את שירותי הבריאות לתלמיד על פי הנחיותיו של משרד הבריאות ובפיקוחו הצמוד".