מורים לאזרחות מוחים: "דוחקים את הדמוקרטיה"
מאה מורים ייפגשו במכללת סמינר הקיבוצים בכנס חירום שנועד "להציל את הדמוקרטיה הישראלית". לטענתם, בשנה האחרונה תוכנית הלימודים הפכה יותר יהודית ולאומית ופחות דמוקרטית
לימודי היהדות דחקו לצד את לימודי הדמוקרטיה? בעוד תלמידי התיכונים ניגשו היום (ג') לבחינת הבגרות באזרחות, מורים ברחבי הארץ מוחים על אופן הלימוד של המקצוע, ומארגנים "כנס חירום ארצי של מורים לאזרחות" כדי "להציל את הדמוקרטיה הישראלית". לטענתם, הלימודים נהיו יותר ויותר פוליטיים, כאשר לאומיות וציונות תפסו מקום מרכזי בחומר הנלמד.
- עדכונים שוטפים גם בעמוד הפייסבוק של ynet
בכנס שייערך בשבוע הבא במכללת סמינר הקיבוצים בתל אביב ישתתפו קרוב למאה מורים לאזרחות. המורים ימחו על כך שבשנה החולפת החריפה, לטענתם, מגמה של חיזוק לימודי היהדות בשיעורי אזרחות, על חשבון לימודי הדמוקרטיה.
בהזמנה לכנס נכתב: "הדמוקרטיה בסכנה! אנחנו המורים לאזרחות מרגישים את זה בכיתות וחייבים להתריע על כך. אנחנו לא מוכנים לראות את עצמנו כ'טכנאי הוראה' אלא כמורים מובילים המחנכים לערכים דמוקרטיים. הגיעה העת להתכנסות ארצית של מורי האזרחות, כדי שכולנו נוכל להשמיע את קולנו".
"מגדלים דור שלא מפנים את חשיבות הדמוקרטיה" (צילום: ג'ורג' גינסברג)
המורים אומרים כי מה שהיווה עבורם חצייה של קו אדום הוא דברי יו"ר המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך, ד"ר צבי צמרת, שטען באחרונה כי יש לחזק במקצוע האזרחות את לימודי הלאומיות והציונות על חשבון לימודי הדמוקרטיה. דבריו של יו"ר המזכירות הפדגוגית הגיעו בנוסף לשינויים שחלו השנה במתכונת לימודי האזרחות, שכללו לטענת המורים הוספת טקסטים בעלי אפיון פוליטי ברור לתוכנית הלימודים וביקורים במערת המכפלה בהתאם להנחיית שר החינוך, גדעון סער.
"הדמוקרטיה הפכה להיות מילת גנאי"
"המגמה של משרד החינוך מדאיגה אותנו מאוד", אמר יהושע רץ, מורה לאזרחות בבית הספר תפן בגליל, וממארגני הכנס בסמינר הקיבוצים. "אנחנו נמצאים מדי יום בכיתות וחשים היטב את ההקצנה של הנוער בכל הקשור לגזענות וחוסר סובלנות לאחר". לטענתו, "התוכנית של משרד החינוך לחזק את הנושא הלאומי וההיסטורי של מדינת ישראל ולהוריד את המינון הדמוקרטי, מסוכנת, ועלולה לגרום לכך שהדור הבא יגדל להיות דור שלא מפנים את חשיבותה של הדמוקרטיה".גל, מורה לאזרחות מהצפון, הוסיף: "יש תחושה מאוד קשה, שיש ניסיון של משרד החינוך לשנות את אופי המקצוע של לימודי האזרחות. יש תחושה שהדמוקרטיה מתחילה להיות מילת גנאי והניסיון לשנות את לימודי האזרחות הוא דרך נוספת לעשות דה לגיטימציה לדמוקרטיה".
ד"ר אסף מצקין מורה לאזרחות בתיכון ברעננה, הביע תמיכה בכנס ואמר: "חבל מאוד שלימודי אזרחות הפכו בשנים האחרונות לעניין פוליטי, וכל פעם שמגיע שר חדש הוא משתמש בתכנים של האזרחות למען גיוס פוליטי".
ראש החוג לחינוך במכללת סמינר הקיבוצים, ד"ר ניר מיכאלי, יארח את הכנס שייערך בשבוע הבא. לדבריו, "התחושה של המורים לאזרחות היא שמשמיטים להם את הדמוקרטיה מתוכנית הלימודים, ושיש ניסיון לחזק את הלאומיות. ממילא לימודי האזרחות הם מצומצמים ונלמדים רק במשך שלוש שנים, וכעת נדמה כי גם פיסת הלימודים הקטנה הזו נרמסת ברגל גסה".
אחת המנחות בכנס, ד"ר ריקי טסלר, מהתוכנית ללימודי דמוקרטיה באוניברסיטה הפתוחה והחוג לחינוך באוניברסיטה העברית, הבהירה כי מדובר בנושא בוער ובהול. "באמצעות הכנס המורים רוצים להעביר מסר חריף, לפיו לא נתיר היסחפות של תוכנית הלימודים לכיוון שאיננו אזרחות. אנחנו מחנכים לדמוקרטיה וזו לא מילת גנאי", אמרה.
"מחאה מוגזמת"
ל-ynet נודע כי במשרד החינוך מכירים את המחאה, אך טוענים שהיא מוגזמת כיוון שבפועל תוכנית הלימודים כמעט לא שונתה. גורמים במשרד הגיבו לטענות המורים והצביעו על מכתב שהוציא מנכ"ל משרד החינוך, ד"ר שמשון שושני, בנושא לימודי האזרחות.
"אני מבקש להדגיש את מחויבותו של שר החינוך ואת מחויבות המשרד ללימודי האזרחות", הבהיר מנכ"ל המשרד. "עמדת הנהלת משרד החינוך, ובתוכה יו"ר המזכירות הפדגוגית, אינה לדחוק את המקצוע לשוליים. לד"ר צמרת יש עמדה מסוימת לגבי לימודי
האזרחות. אין היא בהכרח זהה בכל דבר ועניין עם עמדת השר ועמדתי. אזרחות הוא מקצוע ליבה מרכזי שנלמד בכל המגזרים ונבחן בבגרות חובה. כך היה וכך יהיה".
פרופ' אשר כהן, יו"ר ועדת מקצוע האזרחות, האחראית על תכנית הלימודים, אמר כי הוועדה בראשותו אישרה אתמול את תוכנית הלימודים ואין בה כל שינוי בשעות הלימוד או בתכנית הלימודים וכן אין פגיעה בלימודי הדמוקרטיה אלא להיפך, נושא זה יורחב בשנה הבאה".