שתף קטע נבחר
צילום: אורנית גורטלר, Jupiter

זעם ותסכול באילת: תביעות קטנות בעיר הנופש

ישראלים רבים בוחרים לבלות את חופשת הקיץ באילת. השמש, הים והמלונות המפנקים מסייעים למלא את המצברים מחדש. ובכל זאת, לפעמים משהו משתבש: מזרן מלוכלך או חדר שלא תואם את ההזמנה. כיצד מתייחס ביהמ"ש לתלונות הנופשים?

הפופולריות של עיר הנופש הדרומית, במיוחד בחודשי הקיץ, אינה מוטלת במחלוקת. בתי המלון מציעים את שירותיהם לתיירים ולישראלים רבים. אוכל טוב, חדרים מרווחים, מזג אוויר נפלא לים ולבריכה - כל אלו קורצים ומזמינים מאוד. אבל, לא תמיד החופשה מתנהלת כמצופה. לא חסרות הפרעות ותקריות שיכולות לקלק: מזגן לא תקין, מזרן מלוכלך בחדר, חדר קטן מזה שהוזמן, פציעות בשטח הבריכה, תאונה בחדר האוכל ועוד.

 

בכתבה ראשונה מתוך שתיים נציג בפניכם תביעות שהוגשו נגד בתי מלון באילת בשל עגמת נפש ואכזבה מהמלון. הכתבה השנייה תיוחד לתביעות שהוגשו בשל נזקי גוף שאירעו במלון.

 

החדר היה במצב קטסטרופלי

בית המשפט לתביעות קטנות באילת דן בתביעה שהגישו בני זוג נגד מלון הים האדום באילת, בשל אי שביעות רצון ניכרת משהייתם בחופשה במלון. בני הזוג טענו כי כשהם הגיעו למלון הם נדהמו לגלות, כי החדרים "במצב קטסטרופי, מסוכן ומזיק לבריאות: מלכלך, חוטי חשמל חופשיים, תקע חשמלי פתוח (כאשר יש ילדים קטנים) מזרון מלוכלך עם כתמים, מכשיר המזגן פתוח בצדדים ...".

 

עוד נטען, כי המזגנים לא פעלו, השירות היה מתחת לכל ביקורת והמלון היה מאוכלס בעיקרו בצעירים על כל המשתמע מכך. המלון טען מנגד, כי החדרים וטיב השירות שניתן היו בהתאם להזמנה, וכי גם התמונות שהוגשו לבית המשפט מלמדות "שהחדרים כללו מיטות, לול, טלוויזיות, מקררים, היו מסוידים וצבועים, כללו מצעים נקיים, ארונות, שידות וילונות מסודרים ועוד, עבודות עץ וגימורים ברמה טובה, ריצוף דקורטיבי במצב מצוין ועוד".

 

עוד נטען, כי התובעים לא הביעו כל התנגדות בזמן קבלת החדרים וכי הם נהנו משירותי המלון, כולל מהארוחות, הבריכה וכד'.

 

השופטת רות אטדגי-פריאנטה פסקה על דרך הפשרה, וחייבה את המלון לפצות את התובעים ב-1,000 שקל ולשלם להם הוצאות משפט של 300 שקל. (ת"ק 44566-08-10 סממה ואח' נ' הים האדום)

 

החתולים עשו צרכים בחדר

מה יכול להיות גרוע יותר בחופשה מלקבל חדר מלוכלך שיש בו מזרן עם כתמים? בני הזוג טאובמן נאלצו לגלות בעצמם, והגישו תביעה לבית המשפט לתביעות קטנות בקריות נגד רשת מלונות פתאל.

 

במהלך חופשתם של בני הזוג במלון סאנרייז באילת, נכנסו חתולות לחדרם ואף עשו שם את הצרכים. התובעים נאלצו להישאר יום אחד באותו מלון כשהם סובלים מריח לא נעים ותחושה של עוגמת נפש. בשל כך, התובעים ביקשו פיצוי של 10,000 שקלים.

 

השופט ערן נווה קבע כי הדרישה לפיצוי היא לא פרופורציונלית, וכי מרגע שהתברר לרשת פתאל כי היה אירוע כזה בחדרם של התובעים, היא פעלה ללא דופי, והעבירה את התובעים למלון בדרגת אירוח גבוהה יותר. כלומר, שידרגה את האירוח למלון בשם לאונרדו פלאזה באילת. התובעים אף נהנו מאוד מהמלון אליו הועברו. השופט פסק כי יש לפצות את התובעים על יום אחד במלון שהפסידו ב-1,100 שקל. כמו כן, חויבה רשת פתאל לשלם לתובעים אגרת בימ"ש בסך 100 שקל.

 

בשולי פסק הדין השופט ציין, כי "מעבר לכך אין הצדקה לפיצוי נוסף ואין לראות בפס"ד זה כמבטא התנהלות בלתי ראויה של הנתבעת (רשת פתאל) אשר פעלה כפי שמלון סביר צריך לנהוג בנסיבות העניין, תוך מתן פתרון בזמן אמת לתובעים ותוך צמצום הנזקים שנגרמו לתובעים עד מאוד". (ת"ק 15354-12-10 טאובמן ואח' נ' מלונות פתאל בע"מ)

 

אין מעבר מחדר לחדר

מתברר כי לא רק לכלוך וחוסר היגיינה יכולים להרוס חופשה. גם קבלת חדר לא מתאים היא עילה לתביעה, כפי שעולה מפסק דינו של בית המשפט לתביעות קטנות באשקלון.

 

בתביעה שהגישה גב' לנגה נגד מלון פטיו אילת נטען כי היא הזמינה במלון 2 חדרים עם מעבר לחדר לחדר, ההזמנה אושרה, והיא הגיעה למלון עם בעלה וחמשת ילדיהם. אולם, כשקיבלה את המפתחות ורצתה להיכנס לחדרים, היא גילתה כי אין מעבר בין חדר לחדר.

 

לדברי התובעת, מכיוון שילידה לא רצו לישון בחדר לבד, היא נאלצה לישון בלילה הראשון עם בעלה וילדיה בחדר אחד, כך שהחדר מנה 7 נפשות. נציגי המלון הודו בטעות שלהם בפני התובעת, והציעו לה לעבור למלון אחר של אותה רשת, אבל לאחר בירור התברר שגם במלון האחר של אותה רשת לא היו חדרים עם מעבר.

 

למחרת בבוקר, פנתה התובעת לנציגת השירות של המלון וזו הבטיחה לה שיסדרו לה חדר עם מעבר. התובעת יצאה לטייל עם בני משפחתה, וחזרה למלון בשעה 21:30, ואז נאמר לה שאין חדר עם מעבר כי החדר הזה כבר ניתן למישהו אחר בגלל השעה. מכיוון שכך, התובעת נאלצה לישון לילה נוסף באותו חדר עם בעלה וילדיה.

 

השופט בדימוס עמירם דננברג קבע כי אין כל ספק שלתובעת נגרמו טרדות, אי נוחות ועוגמת נפש בגינן היא זכאית לפיצוי. על כן, המלון חויב לשלם לתובעת פיצוי של 1,250 שקל. כמו כן, חויב המלון בתשלום אגרה והוצאות משפט בסך 250 שקלים. (ת"ק 53566-07-10 לנגה ואח' נ' פטיו אילת)

 

סיכום

אז אם קיבלתם חדר שונה מזה שהזמנתם מראש, ואם נאלצתם לעבור תלאות רבות בדרך אל המנוחה והנחלה (וגם הן הגיעו בע"מ או קצת מאוחר מידי), יש לכם כתובת: בית המשפט לתביעות קטנות. תוכלו להגיש תביעה בסכום מקסימלי של 31,900 שקלים, ולבקש פיצוי על הנזק ועגמת הנפש שנגרמו לכם.

 

מובן, שתצטרכו להוכיח את טענותיכם, וכן להראות כי המלון לא סייע לכם לפתור את מצוקתכם. במידה שהמלון פעל כראוי ומצא פתרונות הולמים, סכום הפיצוי יופחת ולעיתים אף התביעה תידחה (במקרה שהמלון יוכיח מנגד שלא נגרם לכם כל נזק).

 

*עו"ד אורנית אבני-גורטלר, עוסקת בכתיבה ועריכה משפטית .

 

*יובהר, כי המידע המוצג בכתבה הינו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית. המחברת אינה נושאת באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.


פורסם לראשונה 21/06/2011 22:17

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ג'ו קוט
בריכה במלון.
צילום: ג'ו קוט
מומלצים