שתף קטע נבחר

הצלחה למאבק: זוגלובק ואסם לא יעלו מחירים

לאור מחאת הקוטג', בזוגלובק מסרו ל-ynet שהחברה חוזרת בה מהעלאת המחירים שתוכננה ל-1 ביולי. אסם דחתה את ההתייקרויות לאחרי החגים, אחרי שיוזמי מאבק הקוטג' איימו כי לא יעברו על ההתייקרות בשתיקה. גזי קפלן: "זו לא כניעה"

טרה, שטראוס ותנובה שימו לב וקחו דוגמא - לנוכח מחאת הקוטג': זוגלובק ואסם משעות את עליית המחירים שתיכננו ל-1 ביולי. זוגלובק הודיעה על כך ראשונה -ynet, ואסם נכנעה גם היא אחריה, לאור מחאת הצרכנים, ותדחה את עליית המחירים עד אחרי חגי תשרי, כלומר ל-3 חודשים.

 

זוגלובק תכננה לייקר בכ-5% את מוצרי הפסטרמה, הנקניק והנקניקיות, ולהעלות את מחירי מוצרי הטבע והמאפה ב-3%. אסם הודיעה בסוף מאי כי תעלה מחירים ב-1 ביולי ב-5%-10% מוצרים כמו במבה, ביסלי, מאפים מתוקים כמו עוגות, דגני בוקר (של נסטלה), פירורי לחם, פודינג, ג'לי, מותגי הקפה נסקפה וטייסטר צ'ויס, וסירופ ויטמינצ'יק. הצרכנים אינה הסיבה היחידה לדחית ההתייקרות - שתי החברות נתקלו גם בהתנגדות של רשתות השיווק להעלאות המחירים.

 

סערת הקוטג'

 

"אנו קשובים לקולות הציבור ומבינים את הסיבות לסערה שמתרחשת בימים אלו סביב מחירי המזון", מסר מנכ"ל זוגלובק, פיני קמרי ל-ynet. "ולכן החלטנו שנכון כרגע להשעות את בקשתנו לעליית מחירים.

 

"אף על פי כן צריך לציין שעליות המחיר שהגשנו חיוניות לקיומנו במציאות שבה מחירי חומרי הגלם והאנרגיה גואים בארץ ובעולם כולו. לא נוכל לשאת את הנטל הכבד על כתפינו לבד ולאורך זמן ולכן נפתח דיאלוג עם שותפנו הקמעונאים, ספקנו ועם הגופים הממשלתיים הנוגעים לעניין על דרכי הפעולה הנכונים לחלוקת הנטל".

 

מנכ"ל אסם: החברה תעמוד בהפסדים

מנכ"ל אסם גזי קפלן אמר ל-ynet: " לא נכנענו. עשינו זאת אחרי שורה מאוד ארוכה של דיונים. חברה בורסאית לא מקבלת החלטה כזאת מהרגע להרגע. לקחנו אחריות בצורה יזומה, והחלטנו שלא נבצע את מה שהוחלט וסוכם. אנו מפסידים הרבה מאוד כסף על המהלך הזה, כמה מיליונים, מפני שעליית המחיר ב-1 ביולי, סוכמה עם כל גורמי הסחר. אך אי אפשר לעצום עיניים מול רחשי הלב של הציבור, והשורש שלהם רחב יותר מקוטג'.

 

"רק אתמול, קיבלתי מנסטלה תחזית קודרת לגבי מחירי הגלם בעולם, אבל נספוג את ההתייקרויות במשך שלושה חודשים, בעקבות גל הצונאמי הזה. אני יודע שזה יכול להתקבל בציניות, אך זו לא כניעה, זה שיקול דעת ואחריות ציבורית".

 

כמה כסף הפסדתם על המהלך?

 

"זה הרבה מאוד כסף, אך אסם חברה מספיק חזקה, שיכולה לעמוד בזה".

 

אתה מייעץ לתנובה ושאר חברות החלב ללכת בעקבותיכם?

 

"אני לא מייעץ כרגע לתנובה איך לנהל את המשבר. זה לא תפקידי. וזה בלי ספק משבר. יתכן שגם מצד החברות נספוג ביקורת על המהלך הזה, אך אני מקווה שזה לא יתקבל בציניות, שימו את הציניות בצד".

 

בהודעה לעיתונות שנשלחה מאסם, כתב קפלן: "אסם לא תעלה את מחירו של אף אחד ממוצריה עד לאחר החגים. ההחלטה התקבלה לאחר בחינת הנושא בימים האחרונים והיא פרי היענות לרחשי לב הציבור ולתחושות שהביעו הצרכנים בישראל. אסם החליטה לספוג את העליות החדות במחירי חמרי הגלם, במחירי האנרגיה ובעלות העבודה. כחברת מזון מובילה בישראל, החליטה אסם כי עליה לקחת אחריות ציבורית ולפעול מתוך התחשבות ברגשות הצרכנים".

 

"אוי ואבוי לאסם אם תעלה מחירים"

איציק אלרוב, מקים הקבוצה, שיזמה את אירוע החרמת גבינת הקוטג' והגבינה הלבנה אמר ל-ynet: "אני שמח שזוגלובק ואסם התעשתו ומנעו מעצמן מבוכה מאוד גדולה. אבל אנחנו מצפים להורדות מחירים של בין 10% ל-30% על כל קו המוצרים שלהן. נדאג שלא יעלו מחירים גם אחרי החגים".

 

שימו לב שבניגוד לקוטג', כאן לא מדובר במוצרי יסוד, ולמותגי זוגלובק כמו גם למותגי אסם, יש תחרות מצד מותגים זולים יותר. לחטיף כמו במבה יש תחליפים רבים, וגם לפסטרמות של זוגלובק יש תחליפים נמוכי מחיר, חלקם נמכרים תחת המותגים הפרטיים של הרשתות. גורם באחת הרשתות אמר ל-ynet: "לא תהיה לנו בעיה להוציא את רוב המוצרים האלה מהסניפים, אם החברות הללו יעלו מחירים".

 

מוקדם יותר אתמול (ד'), הודיעה אסם ל-ynet שהיא אינה מתכוונת לסגת מכוונתה להעלות מחירים. יוזמי מאבק הקוטג' אמרו ל-ynet כי הם לא מתכוונים לעבור על התייקרות מוצרי אסם בשתיקה. 

 

יצחק אלרוב, אמר: "זו זחיחות להעלות מחירים עכשיו, לאור המאבק. זה ניסיון ציני לצחוק על הציבור, אבל הציבור לא תמים. הציבור יתעורר. אם אסם תעלה מחירים - אוי ואבוי לה.

 

"אני לא מבין איך אסם עומדת להעלות מחירים עכשיו. היא חושבת שלא נטפל בשוק המזון היבש? אני אומר לחברות: אנשים כבר יודעים שאתן עושקים אותם, קחו אחריות ומזערו נזקים. טפלו בבעיה העיקרית שהיא עליית המחירים המטורפת, ואל תתגרו בציבור

 

"אנחנו מצפים שהחברות יובילו להורדות מחירים כרגע, לא להעלאת מחירים. לכן כל חברה שמעלה מחירים, כמו אסם, גורמת לעצמה נזק, ועושה טעות חמורה, והציבור לא יסלח לה על זה. כל חברה שתעלה מחירים תמשוך את זעם הקהל אליה".

 

"החרם לא יסתיים בקוטג', נשנה את מחירי כל סל המזון"

 החברות מסרו אז ל-ynet כי מדובר בייקור נוכח העלייה המתמדת בעלויות חומרי הגלם. יצחק אלרוב לא מתרשם. "תומכי המאבק קוראים לי להחרים חברות מסוימות, אבל אני לא רוצה למוטט חברה, אני רוצה לתקן עיוות", הסביר. "אנחנו לא רוצים לגרום לזעזוע בחברה הישראלית. הרי אם נחרים חברות, הנזק שייגרם להן גדול פי כמה מזה שנגרם להן עכשיו. לכן אני מציע לאסם: תמזערו את הנזק".

 

"כבר אמרנו בעבר, החרם לא יסתיים בקוטג'. אנחנו מדברים על סל מזון מאוד רחב שנביא בו שינוי. ואם האסטרטגיה שלהם זו כרגע להעלות מחירים שיתמודדו עם התוצאות.

 

"החברות האלה שולטות בנתח שוק מאוד גדול, והן חושבות שהן יעשו מה שהן רוצות והציבור הוכיח בגרות, והן צריכות להקשיב לו. הבנתי שהן נעזרות בחברות לניהול משברים, אבל כנראה אין מי שיספר להם שהציבור השתנה".

 

החברות טוענות שמחיר התשומות, חומרי הגלם, עלה.

 

"והמשכורות שלנו גם עלו? לא. אז לא נקנה. נחרים כל חטיף בוטנים שעולה יותר מסכום מסוים יוחרם בשלב מסוים. אבל כרגע אני לא חושב על במבה, כי זה מוצר מותרות, אלא על רכיבים בסיסיים של ארוחת הבוקר".

  

רמי לוי, שאיים בעבר כי לא ימכור את מוצרי זוגלובק אם יתייקרו, ועומד להשיק בקרוב מותג פרטי, ממליץ לקנות תחליפים. "אני קורא לכל החברות. שמעלות את המחירים ב-1 ביולי שקלו את זה טוב טוב. יש הרבה אנשים שקשה להם. הרבה מאוד. המחירים עלו מעבר לעליית המשכורות, אל תתעלמו מהמצוקה של הצרכנים.

 

"ואני קורא לכל התושבים במדינת ישראל שיבדקו את המוצרים ושיקנו מוצרים מקבילים זולים יותר, תורידו את הביקוש, וכל החברות שמעלות מחירים ללא הצדקה לא יעלו מחירים. הצרכן הוא זה שמייצר את התחרות אל תקנו מותג יקר"


פורסם לראשונה 22/06/2011 15:00

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
היזהרי מזעמו של הציבור. אסם
מומלצים